Nieuws
Diablo 2

Spelersaantallen Blizzard-games in drie jaar met 11 miljoen geslonken

Activision Blizzard heeft echter wel een goed fiscaal kwartaal gedraaid

Geschreven door Michel Musters op
In drie jaar tijd is het spelersaantal van Blizzard-games ongeveer met 11 miljoen mensen geslonken.

Dat blijkt uit de fiscale kwartaalcijfers van Activision Blizzard. Massively OP heeft bepaalde cijfers op een rijtje gezet, waaronder de spelersaantallen van Blizzard-games. 

Daaruit blijkt dat Blizzard in het eerste kwartaal van 2018 nog 38 miljoen spelers had. Een jaar later was dit jaar 32 miljoen spelers geslonken, begin 2020 waren het er wederom 32 miljoen en afgelopen kwartaal was er een daling naar 27 miljoen. Het is niet duidelijk welke games spelers laten liggen om deze daling te verklaren.

Ondanks bovenstaande cijfers heeft Activision Blizzard een goed kwartaal gedraaid: het bedrijf liet zijn omzet ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar met 7 procent stijgen naar 2,28 miljard dollar. Volgens Activision Blizzard hebben games als World of Warcraft Classic, Hearthstone en WoW-uitbreiding Shadowlands daar aan bijgedragen.

Ondanks de daling in Blizzard-spelers, staan er een aantal grote titels op stapel die meer spelers moeten aantrekken. Diablo 2: Resurrected komt dit jaar uit. Verder moeten Diablo 4 en Overwatch 2 ook op een nog onbekend moment verschijnen.

World of Warcraft: The Burning Crusade Classic

Dit artikel delen:

Lees meer

Mass Effect Legendary Edition ondersteunt 120 fps op Xbox Series X Microsoft heeft nooit direct verdiend aan verkoop Xbox-consoles
10

Reacties op: Spelersaantallen Blizzard-games in drie jaar met 11 miljoen geslonken

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Jar25

    • 6 mei 2021 08:52
    Niet heel gek dat het aantal spelers daalt als je 20 euro voor een paar pixels in de vorm van een vliegend paard betaald. Het is echt een money-make machine die de gebruikerservaring langzaam aan voorbij vliegt. Ik vrees ook het ergste voor D2R, wel ff uitbrengen, maar vervolgens niets meer aan doen en dat je na een week al weer doodgespammed wordt door bots e.d. Dit zou op de dag vandaag ook echt een drama zijn in hun huidige games zoals classic. Dus dit zal ook echt niet anders zijn voor D2R.

    "Ergens dit jaar" komt D2R uit… houd me niet zo in spanning, zelden zo op een game zitten wachten als deze… de kriebels voel ik weer als toen! In een twitter bericht reageerde het diablo account op een post met "it's coming soon, don't worry" oid, maar ja… 2023 is voor Blizzard volgens mij soon.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • rohirrimdwarf

    • 6 mei 2021 10:53
    @Jar25 heb zeker zin in diablo 4. Maar ga inderdaad ook niet veel geld uitgeven aan extra cosmetische opties. Behalve misschien de deluxe edition. Af en toe wat kleins als ondersteuning van het spel. Zou ik er serieus tijd in steken. Zoals een pet of interessante vleugel voor op je rug.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Goodmushin

    • 6 mei 2021 11:39
    @Jar25

    Haha so true!!! Dit verbaasd mij ook helemaal niks :-)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 6 mei 2021 14:32
    @Jar25 Mensen mogen natuurlijk hun mening uiten alleen het is nooit goed of goed genoeg. Als een game een harde datum krijgt hebben ze te weinig tijd om de game goed te maken en valt iedereen daarover en als er geen harde datum is duurt het te lang.

    Ik zou zeggen dat bij games er mits de financiële ruimte voor is binnen het bedrijf te stellen dat de game af is als hij af is zonder harde deadline. Net zoals bij een nieuw eetproduct of wijn uitbrengt denk je ook niet, het smaakt nog niet lekker maar laten we het wel uitbrengen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WvA

    • 6 mei 2021 09:08
    Best bizar om te zien hoe een bedrijf dat zo veel liefde in de games had zitten nu een soort lege husk lijkt geworden. Veel prominente figuren die het schip hebben verlaten, rare keuzes, grote PR flops, wat is daar in godsnaam aan de hand.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 6 mei 2021 14:26
    @WvA Het bedrijf Blizzard met de games die ze maakten door de mensen die meer dan gemiddelde liefde hadden voor games bestaat allang niet meer. Het bedrijf draagt nog wel de naam.

    Dit is vaak wat er gebeurd als bedrijven succesvol worden en/of naar de beurs gaan. De focus verschuift van het plezier in het product ontwikkelen, leveren etc naar het belang van geld verdienen voor de investeerders. Om het bedrijf elk jaar te laten groeien en zorgen dat investeerds niet hun geld uitcashen waarna het bedrijf gigantisch in waarde zal dalen blijft er jaarlijks gekeken worden naar hoe meer geld verdiend kan worden om de groei vol te houden. Dit leid tot een verschuiving waardoor het product word aangepast waar geld verdienen belangrijker is dan de plezier die het bied en het bedrijfs voortbestaan te garanderen waarbij natuurlijk ook wel wat verdiend mag worden. De zakenwereld speelt zich veel witte boorden criminaliteit af waarbij op een psychopatische en zelfzuchtige manier met mens en milieu word omgegaan.

    Afgezien van dat blijft Blizzard zijn producten vanuit veiligheid uitmelken wat ze op zich wel slim doen maar waar wel een houdbaarheidsdatum aanzit. Nieuwe grote games lanceren is zeer riskant waar falen veel geld kost. Alleen als je niet vernieuwd zal iedereen uiteindelijk ondanks nieuwe releases met nieuwe graphics enigszins verveeld raken met je producten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • WauWsy

    • 6 mei 2021 16:22
    @WvA Dit komt door aandeelhouders, die geven niks om games die willen zoveel mogelijk geld binnen harken kosten wat het kost. Daarom gaat er zoveel kapot, en daarom blijven vooral indi devs wel goede en sterke games uitbrengen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • gimbal2

    • 6 mei 2021 16:52
    Lekker belangrijk verder; mensen maken de game, niet een studio logo. Als je jezelf emotioneel bind aan een studio logo dan zet je jezelf op voor onvermijdelijke teleurstelling na teleurstelling want de mensen die je favoriete games zo goed hebben gemaakt zullen bijna zeker weten migreren - als het niet naar andere studios is (of naar een eigen studio) dan wel naar andere projecten.

    Het zou mensen meer helpen om te achterhalen wie hoofdverantwoordelijk waren voor hun favoriete games om uit te zoeken waar die mensen nu werken en aan welke game - wellicht zit daar iets tussen wat je wel leuk gaat vinden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 6 mei 2021 20:15
    @gimbal2 Het is indd belangrijk hoewel je uiting sarcastisch bedoeld is.

    Als een van de talle voorbeelden: Producten die vroeger duurzaam waren worden minder duurzaam gemaakt voor meer winst wat een belasting is op het milieu en uiteindelijk schade aanricht bij vele volken. Mensen lijden wereldwijd en we maken onze eigen leefomgeving kapot. En dat allemaal omdat geld het grootste goed is voor sommigen en niet willen stilstaan bij het idee dat ze niet alleen op de wereld zijn.

    Als genoeg mensen dezelfde houding naleven die jij net neerlegt zijn we terug in de middeleeuwen waarbij we elkaar de hersens inslaan.

    De reacties hier zijn bizar. Leuk dat je weet hoe het werkt en minder leuk dat er blijkbaar geen reet om gegeven word.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Oxymorphone

    • 6 mei 2021 16:20
    Dat gebeurt er als de shareholders alles bepalen. Next!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.