Nieuws
Cyberpunk 2077

Spelers kunnen geslachtsdelen van personage in Cyberpunk 2077 aanpassen

Game bevat ook seksscènes in een eerstepersoonsaanzicht

Geschreven door Michel Musters op
Spelers kunnen de geslachtsdelen van hun personage in Cyberpunk 2077 naar gelieve aanpassen.

Dat blijkt uit een beschrijving van de ESRB, de Amerikaanse instantie verantwoordelijk voor leeftijdsclassificaties van games. "De game bevat naaktheid en seksueel getint materiaal. Spelers kunnen een geslacht kiezen en hun personage aanpassen. Onder aanpassingen vallen ook de borsten, kont en geslachtsdelen, waaronder diverse formaten en combinaties van geslachtsdelen."

Daarnaast blijkt uit de beschrijving dat de game seksueel getinte scènes heeft die in een eerstepersoonsperspectief worden getoond, compleet met "stotende bewegingen en het hoofd van een personage die naar het kruis van een partner toe beweegt."

Cyberpunk 2077 is een groots opgezette actie-rpg waarin spelers een futuristische stad genaamd Night City verkennen. Het spel is van The Witcher-ontwikkelaar CD Projekt Red. De game verschijnt op 17 september voor pc, PlayStation 4 en Xbox One, en moet uiteindelijk ook naar Google Stadia komen. Op 11 juni worden er nieuwe beelden getoond van de game.

Dit artikel delen:

Lees meer

Red Dead Redemption 2 staat vanaf vandaag op Xbox Game Pass Trailer van geannuleerde Prince of Persia stond jarenlang op YouTube
37

Reacties op: Spelers kunnen geslachtsdelen van personage in Cyberpunk 2077 aanpassen

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Aerofox81

    • 7 mei 2020 08:45
    combinaties van geslachtsdelen? lol
    Ik ben héél benieuwd haha

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 7 mei 2020 13:17
    @Aerofox81 Hermafrodiet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aerofox81

    • 7 mei 2020 15:12
    @SuperDre ja dat vind ik wel gaaf. Ik ben benieuwd of het ook iets aan de gameplay zal of kan veranderen, of dat je ergens voor- of nadelen hebt als je weet-ik-wat voor geslacht bent.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Markus88

    • 7 mei 2020 09:03
    KIJK daar doen we het voor! Collectors edition day 1! :D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robert-Frans

    • 7 mei 2020 09:15
    Dit grenst mijns inziens wel aan pornografie. Nu zal daar ongetwijfeld niet iedereen problemen mee hebben, maar mijns inziens horen dergelijke expliciete fratsen niet thuis in de reguliere gamesindustrie. Ik zie er eerlijk gezegd dan ook niet de meerwaarde ervan in.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DevTrunks

    • 7 mei 2020 09:43
    @Robert-Frans Uit nieuwsgierigheid; waarom niet?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robert-Frans

    • 7 mei 2020 14:22
    @DevTrunks Laat ik proberen het zo kort mogelijk uit te leggen (altijd weer een uitdaging voor mij ;) ):

    Mijns inziens zijn dergelijke uitspattingen niet zozeer het kwaad zelf, maar het gevolg, het symptoom van een veel groter kwaad. En soms kan het gevolg zelf wellicht onschuldig lijken of zelfs zijn, maar het kwaad erachter niet.

    Ik zie seksualiteit als een oeroude natuurkracht die twee mensen met elkaar diep verbindt, zowel lichamelijk als geestelijk, en waaruit zelfs volstrekt nieuw leven voort kan komen. Het is dus niet iets wat je zomaar met iedereen doet en wat je ook niet zomaar in het openbaar doet. Zelfs in primitieve stammen moeten kindertjes vaak even wegkijken als pa en ma in de hut bezig willen.
    Het is dus iets speciaals tussen twee geliefden die van elkaar houden en in staat en bereid zijn de mogelijke gevolgen van het liefdesspel ten volle te dragen, of dat zelfs graag zouden willen. Ik heb het dan natuurlijk over zwangerschap.
    Ik spreek dan weliswaar enkel over seksualiteit tussen man en vrouw, maar voor het overzicht wil ik het nu even daarbij houden.

    Door dit soort symptomen wordt echter geweld gedaan aan deze veel respectvollere, holistische kijk op seksualiteit, waarin liefde en vruchtbaarheid niet losgekoppeld zijn, maar beiden volwaardig er deel van blijven uitmaken. Het wordt daarintegen meer een plezier, een soort drug, dat je altijd en overal kan doen met alles en iedereen.
    Maar de natuur is niet gek en in de jaren zestig al leidde die vrije omgang met seksualiteit tot veel teleurstellingen en gebroken harten. En ook ongewenste zwangerschappen. Die vandaag de dag vervolgens nog weleens 'afgebroken worden'.
    Kortom, de kinderen worden dan geaborteerd en mijns inziens is dat nog wel het meest erge gevolg, dat alle onschuld allang voorbij is.

    Daarnaast is er een hele industrie opgezet die het libido graag veelvuldig opwekt in het openbaar, om er geld aan te verdienen. Want vergis je niet, heel veel zogenaamd natuurlijke verlangens worden door voortdurende vaak subtiele prikkelingen gewoon opgeklopt.
    Van seksuele toespelingen in reclames tot pornofilms en (gedwongen) prostitutie, dat al een schimmige wereld in zichzelf is, ook als je het heel netjes sekswerk wil noemen.
    Daardoor wordt niet zelden enkel de kijk op seksualiteit gecorrumpeerd, maar helaas veelal ook de kijk op de vrouw, haar lichaam en haar seksuele behoeften.
    En ja, dat is al echt aangetoond, dat expliciete, vrouwonvriendelijke videoclips en culturele uitingen écht verkeerde verwachtingen en beelden van 'het echte werk' doen oproepen. Bij zowel mannen als vrouwen.

    Natuurlijk leidt lang niet elke vrijpartij daartoe en natuurlijk moeten we niet te strigent en te angstig met seksualiteit omgaan, zoals in de dagen van weleer. En je kunt prima discussies houden over wat dan wel kan en wat niet; mijns inziens is daar best vrijheid en redelijkheid in te vinden. Het zal ook per cultuur en situatie verschillen.
    Maar net zoals we niet naar de jaren vijftig moeten willen, moeten we ook niet naar de jaren zestig en zeventig willen. De roman Brave New World geeft nogal een karikatuur van onze liberale, seksuele omgang, maar ik vrees dat het een karikatuur is, zoals een karikatuur hoort te zijn: overdreven, maar met een in dit geval hele nare kern van waarheid.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DevTrunks

    • 7 mei 2020 18:00
    @Robert-Frans Interessante gedachte. Dank voor het beargumenteerde antwoord. Om niet al te off-topic te gaan hou ik mijn respons kort:

    Ik ben het eens met jouw beredenering over de seksualisering van de commercie. Sex sells, dus ja. Het gebeurt, maar echt fan ben ik er ook niet van. Echter, ik heb het gevoel dat je culturele en natuurlijke aspecten ietwat met elkaar verwisseld. Je geeft er wel bij aan dat het jouw mening is. Wat betreft je beredenering richting abortis, als de maatschappij niet zo was als dat 'ie was en er dus geen ongewenste zwangerschappen ontstonden, was er ook geen kind gekomen. Dus is het dan daadwerkelijk erg dat een kind wel wordt geabort(is dit een woord?), wat praktisch hetzelfde eindresultaat heeft?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robert-Frans

    • 7 mei 2020 18:25
    @DevTrunks Sta me als eerste toe op het laatste te reageren (en het correcte woord is 'geaborteerd').
    Ja, een kind doden is natuurlijk vele malen erger dan een kind niet verwekken. En anders kun je als gedachte-experiment jezelf de vraag stellen: zou je deze redenatie ook willen volgen als we zouden spreken over een pasgeboren kind, in plaats van een ongeboren kind?

    Wat betreft het verwisselen van natuurlijke en culturele aspecten: in feite maakt het de biologische natuur niet uit wie het met wie doet, zij wil grof gezegd enkel dat we ons vermenigvuldigen, dat we voortbestaan.
    We kunnen enkel wel constateren dat als iemand nauwelijks blootgesteld wordt aan seksuele prikkels, diegene dan ook daadwerkelijk veel minder behoefte daaraan heeft. Veel mensen die een tijd in bijvoorbeeld een klooster hebben gezeten, of in een kuiser ingerichte samenleving, kunnen getuigen van een zekere rust daarin in hun hoofd (en lendenen…).

    Ook zou je de vraag of onze driften nog zuiver natuurlijk zijn kunnen beantwoorden met een wedervraag: stel dat er geen anticonceptie zou zijn, zou het aantal kinderen dat men vanuit het libido zou kunnen verwekken onder de huidige seksuele praxis, nog proportioneel zijn met de mate waarin voor hen gezorgd kan worden?
    Ik bedoel, met zo'n hoog libido zou een enkele man letterlijk een heel dorp kunnen verwekken…

    Vrijwel alle culturen en de meeste levensbeschouwingen leren daarom ook dat die menselijke natuur (streng) beheerst moet worden. Dat niet iedereen het zomaar met iedereen kan doen en ook niet iedereen met iedereen kan trouwen.
    De vraag is dan alleen: welke levensbeschouwing, welke orde doet het meeste recht aan zowel de seksualiteit, die zowel liefde als vruchtbaarheid is en waar de mens ook een gezonde behoefte aan heeft, als aan de bescherming van het gezin, het eventuele ongeboren kind en in zekere mate ook de vrouw?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    oropher

    • 7 mei 2020 20:34
    @Robert-Frans
    Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik vind dat grenzen vervagen indien het gaat om culturele uitingen….
    Het is mijn ideaal dat men door uitzinnig te kunnen zijn op elk vlak, en niet door schaamte in te worden gehouden zich op iedere wijze kan uiten waar hij/zij behoefte aan heeft, hetzij dit binnen een context plaatsvindt die zich kan verhouden met of gelijk is aan kunst.
    Ik neem aan dat je weet dat veel oudere kunst ook de geslachtsdelen niet schuwde.
    De suggesties die jij doet, zijn mijn inziens een verhulling van een wanhopige poging om een deel van onze losgeslagen jeugd weer in toom te krijgen.
    Mijn idee hierbij is dat deze ontwikkeling puur en alleen te maken heeft met een afname van de attentiespanne en vermogen tot geduldig informatie verwerken….
    Wat ik hier zie is een correlatie met jeugdigen vroegtijdig blootstellen aan "media", en dan heb ik niet zo zeer over porno, maar ook over hedendaagse videogames en ook "kindvriendelijke" spelletjes… maar ook twitter/facebook en veel sociale media onzin.
    De oplossing lijkt mij om kinderen en media niet langer samen te laten gaan.
    Een kind hoort op een vrije en open manier zijn wereld te verkennen.
    Niet binnen de flashy felle kleuren van de markteconomie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DevTrunks

    • 8 mei 2020 00:23
    @Robert-Frans Maar wanneer is een kind een kind? Die lijn is tot nu toe extreem arbitrair en wordt nog altijd over gediscussieerd. Daar gaan wij twee niet uitkomen, denk ik zo.

    Persoonlijk ben ik vrij progressief en liberaal wanneer het aankomt op seks. Doe het met wie je wilt, hoe vaak je wilt en met zoveel mensen als jij, en diegene waarmee jij het doet, wilt. Uiteraard binnen de grenzen van onze huidige wetten, maar ook op persoonlijk moreel vlak heb ik liever niet dat men z'n gang gaat met dieren, doden of kinderen… om het maar zacht uit te drukken.

    Ik denk dat wij als individuen prima kunnen omgaan met onze impulsen, ook als er binnen ons media-landschap enorm veel dingen worden geseksualiseerd. Goeie educatie ligt daaraan ten grondslag. Het is een beetje meme-achtig om te zeggen dat het bij het basisonderwijs begint, maar als leerkracht-in-opleiding wil ik het daar toch op gooien. Seksuele voorlichting is dramatisch zoals het nu is. En dat komt, naar mijn inziens, door de nog steeds krampachtige houding vanuit ouders. Er hoeft maar een verdenking te zijn van expliciete content van wat voor aard dan ook of ze staan bij je in het klaslokaal. Begrijp mij niet verkeerd, ik stel niet voor om met z'n alle pornografisch materiaal te gaan kijken. Ik hoop alleen dat er in de toekomst wat minder schichtig wordt gedaan over het praten over seks, juist met kinderen.

    Ik respecteer jouw positie over de uitvoering van 'de daad' om het maar zo even te noemen. Dat is in de meeste gevallen een privé aangelegenheid en het is prima om dat zo te houden. Ook ik heb dat liever. Ik pleit er ook niet voor om seksuele interactie ineens openbaar te gaan uitvoeren. Het erover hebben wel. In mijn ideale wereld is praten over seks net zo normaal als het hebben over wat je van het weekend hebt gedaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    burhan42

    • 7 mei 2020 10:30
    @Robert-Frans ben het met je eens

    Leuk voor pubers misschien maar heeft echt geen meer waarde. Voor de rest lijkt dit wel een waanzinnig goede game te worden

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • tyberium

    • 7 mei 2020 10:47
    @Robert-Frans Nooit The Witcher 3 gespeeld? https://www.pcgamer.com/cd-projekt-explains-why-the-witcher-3-has-16-hours-of-sex-scene-mo-cap-data/

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 7 mei 2020 10:53
    @Robert-Frans Wat een onzin zeg. Je klinkt nu als Amerika.. Geweld is de norm geworden maar wel moeilijk doen over een beetje sexyness.. Ik juich het juist toe dat dit soort studio's de grens opzoeken en verplaatsen. Die schijnheilige preutsheid moet maar eens klaar zijn. Headshots mogen wel, maar oh wee als er een boobie in beeld komt. Dit is een game voor volwassenen .. neem aan dat die dit kunnen handelen. En nee.. ik zeg hier niet dat het een xxx porn game moet worden.. Het moet uiteraard passen in de sfeer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robert-Frans

    • 7 mei 2020 13:33
    @kleinekoosjer Ik hou ook niet zo van al te expliciet, gruwelijk geweld in games. Mortal Kombat 10 gaat bijvoorbeeld mijns inziens veel te ver daarin.
    Daarbij heb ik geen problemen met erotiek en bloot in games en ook films, hoewel het voor mij niet per se hoeft, maar wel met expliciete, vrijwel pornografische handelingen.
    Seks hoort mijns inziens thuis in de privésfeer, niet zomaar in het openbaar en dus ook niet expliciet getoond in games, films, etc.

    Ik zie dan ook niet waarom kuisheid inherent schijnheilig zou zijn, zeker als je van iemand (nog) niet diens visie op andere onderwerpen kent. Ook hoeft kuisheid op geen enkele wijze af te doen aan spelplezier of aan kwaliteit; niet zelden zelfs integendeel.
    Veel klassieke films zijn gemaakt in de tijd dat men nog veel kuiser omging met het vertonen van geweld, seks en ook grove humor.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WvA

    • 7 mei 2020 16:11
    @Robert-Frans ''Daarbij heb ik geen problemen met erotiek en bloot in games en ook films, hoewel het voor mij niet per se hoeft, maar wel met expliciete, vrijwel pornografische handelingen.'' Ik ben wel benieuwd: in je eerdere comment geef je aan dat de maatschappij zo is ingedeeld dat er overal prikkels zijn die seks basicly minder intiem maken en als drug promoten. Ik snap die instelling van je wel (al deel ik hem niet) maar waarom is erotiek in games dan wel oke, maar de handeling specifiek niet? Is dat niet een deel van het zelfde probleem? Wat is voor jou precies de grens, en waarom is specifiek die grens zo belangrijk?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robert-Frans

    • 7 mei 2020 16:37
    @WvA De grens tussen erotiek en pornografie kan soms inderdaad heel dun zijn. De reden dat ik dat echter schreef, is omdat ik ook wel begrijp dat niet iedereen mijn visie hierin deelt en daarin ook enigszins ruimte zou moeten zijn in de samenleving.
    Zelf ben ik katholiek en in katholieke culturen werd en wordt meestal niet al te ingewikkeld gedaan over bijvoorbeeld prostitutie; de leer is streng, de praxis gewoonlijk wat milder.
    Dat schept dus wel ruimte, maar het moet wel binnen de grenzen van het fatsoen blijven, het moet een gezonde visie op seksualiteit niet in de weg staan. En mensensmokkel moet natuurlijk sowieso aangepakt worden.

    Het beste zou inderdaad zijn om het aantal seksuele prikkels in het openbaar zodanig te beperken, dat mensen echt enkel uit zichzélf zin krijgen in seks en wel uitsluitend met degene die zij liefhebben.
    En dat je alleen met seksuele uitingen geconfronteerd wordt, als je er zelf bewust naar zoekt in eigen media daarvoor. Genoeg te vinden op internet, dus dat zou het probleem niet moeten zijn.
    Mensen die dat niet willen, zouden er ook niet mee geconfronteerd moeten worden, dus ook niet in de reguliere gamesindustrie. Men kan dan altijd nog mods maken voor mensen die dat wél zoeken.

    Ik denk verder dat de beste zinneprikkelende uitingen je uitsluitend zin doen laten hebben in seks met je geliefde en niet met degene(n) in de uiting zelf. Zij nodigen niet uit tot overspel of ontucht, al dan niet enkel in gedachten, maar om je partner nog meer (en vuriger) lief te hebben.
    In een spel kan het daardoor prima zijn om in het verhaal op gezonde wijze seks te hebben met een geliefde, maar het moet dus geen pornografie worden en dus geen afbreuk doen aan wat ik hierboven probeer uit te leggen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 7 mei 2020 11:53
    @Robert-Frans als er 18+ bijstaat is dat toch OK? Zo werkt het bij films ook waarom zou dit niet kunnen?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • RedBiohazzerd87

    • 7 mei 2020 12:09
    @Robert-Frans Ben ik het niet mee eens, de games van tegenwoordig zijn eigenlijk gewoon films. Heb je er ook problemen mee wanneer er in een film een seks scene is?

    Er zit natuurlijk ook een verschil tussen een Hardcore Porn game, of een game waarin het in het verhaallijn zit bijvoorbeeld. Ook ligt het eraan hoe het word gebracht.

    Zolang het geen Ride To Hell Retribution taferelen worden, om even een voorbeeld te noemen. Waarbij je vrouwen redt van verkrachting en omdat je ze dan hebt gered van die verkrachting ze je ook "belonen" door per direct sex met je te hebben (met kleren aan, dus meer een soort van awkward dry humping met wat gekreun) is er in principe niet veel verkeerd aan.

    Het ligt er dus heel erg aan waarom, en vooral hoe het word gebracht. Het moet er niet in zitten, zodat het er in zit. Maar dat verwacht ik eerlijk gezegd helemaal niet van CDPR, kijk bijvoorbeeld maar naar The Witcher 3

    Wat KleineKoosjer zegt, je klinkt een beetje als Amerika, ze zijn zo Preuts als maar zijn kan… maar ondertussen hebben ze wel de grootste Porno industrie ter wereld, dat is best hypocriet en dat moet dan ook maar eens klaar zijn.
    Je mag wel iemand door zijn hoofd knallen, ledematen afhakken, plat rijden, of compleet opblazen in games….. maar ohnee die ene tiet gemaakt van pixels, dat kan echt niet.

    Daar komt bij die Rating is niet voor niets verplicht op games. Dus als je hier niet van houdt, dan zal het hoogstwaarschijnlijk sowieso geen game voor jou zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robert-Frans

    • 7 mei 2020 13:40
    @RedBiohazzerd87 Dat ik als Amerika zou klinken, betekent niet dat ik als Amerika redeneer. Sowieso moet je ervoor waken al dan niet onbewust stropoppen te maken van visies die je niet deelt. In sommige dingen denk ik bijvoorbeeld redelijk hetzelfde als veel Amerikanen, maar in sommige dingen juist weer niet.
    Als je dus hierover met mij in gesprek wil, dan graag enkel op basis van wat ik zelf zeg en denk, dus zonder Amerika erbij te halen.

    Daarbij hebben jouw signalen niets te maken met hypocrisie, maar met het gegeven dat Amerika een zeer divers land is, waarin de meeste bewoners nog niet eens zoveel problemen hebben met bloot en seksscénes, maar het kleine, doch zeer machtige groeperingen zijn die voortdurend van zich laten horen.
    Amerika is niet één land, met één cultuur en één visie. Net zoals Nederland ook niet enkel uit D66-ers of enkel uit Biblebelters bestaat. Dat vergeten mensen (en politieke partijen) nogal eens.

    Mij interesseert het verder ook niet of ik als Amerika zou klinken of niet. Of mijn visie ouderwets, modern, preuts of watdanook zou zijn. Ik ben enkel geïnteresseerd in wat juist en waar is. Wat goed is om te doen en wat níét goed is om te doen. Ik weiger slaafs de tijdsgeest te volgen.
    En mijns inziens is de visie op seksualiteit in het westen voor een deel behoorlijk gecorrumpeerd en zijn dit soort fratsen een symptoom ervan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.