Tijdens de E3 had iedereen het over Return to Castle Wolfenstein, Duke Nukem Forever, Soldier of Fortune 2 en nog meer nieuwe FPS games. Maar zijn deze games wel zo nieuw. De voorgangers hadden een paar wapens en textures minder, maar de gameplay is hetzelfde gebleven. Sommige van de nieuwe games hebben nog nooit vertoonde features of andere opties, maar uiteindelijk zijn het iets verbeterde versies van de voorgangers. En dat is het onderwerp waar de EvilAvatar vandaag mee komt. Alleen de techniek verandert en is dat voldoende om mensen FPS games te laten spelen?Games like Daikatana, Soldier of Fortune & Red Faction each hope to lure in gamers with some sort of gimmick. In Daikatana they had sidekicks, in Soldier of Fortune they had the ultra violence and in Red Faction they allow you to destroy some of the buildings & terrain. Each of these design features is impressive when you first see it, and less and less so as you progress through the gameNu de techniek steeds verder komt zou men zich kunnen richten om de gameplay op een hoger niveau te brengen. Zoals bij Deus Ex, waar diepgang en storyline centraal staan. Toch heb ik zo me twijfels over de stelling van de EvilAvatar, want in Amerika is Serious Sam een gigantische hit geworden, terwijl deze titel juist geen diepgang en een uitgebreid verhaal heeft.