Nieuws
PlayStation VR 2

'Sony wil twee miljoen PlayStation VR2-headsets voor april 2023 produceren'

Bedrijf zou grootse plannen hebben voor de vr-helm

Geschreven door Michel Musters op
Sony Interactive Entertainment zou van plan zijn om voor april 2023 twee miljoen PlayStation VR2-headsets te hebben geproduceerd.

Dat claimt Bloomberg te hebben vernomen van mensen die bekend zijn met de plannen van Sony. Afgelopen maand zou de productie van de headset zijn begonnen. Vooralsnog is er geen sprake van tekorten aan materialen, al waarschuwt Bloomberg dat het geplande aantal altijd nog bijgesteld kan worden.

Er is nog altijd geen releasedatum van de PlayStation VR2 bekend, al heeft Sony eerder aangegeven dat het ergens begin 2023 de headset wil uitgeven - in lijn met de vermeende plannen om twee miljoen exemplaren te produceren. Begin volgend jaar zouden tekorten aan materialen sowieso geen probleem meer vormen, ook niet voor het produceren van PlayStation 5-consoles.

Het hoge productieaantal zou onderdeel zijn van Sony's plannen om van de PS VR2 een groter succes te maken dan van de vorige vr-helm van de uitgever. De eerste PlayStation VR had ongeveer acht maanden nodig om een miljoen keer te verkopen.

PlayStation VR2 moet zoals gezegd ergens begin volgend jaar uitkomen en kan gebruikt worden met de PlayStation 5. Sony liet eerder al weten dat er meer dan twintig games op release beschikbaar moeten komen. Ook is bekend dat de vr-helm niet backward compatibe wordt met games die op de eerste PS VR zijn verschenen.

Het oledscherm van de bril heeft 4000 bij 2040 pixels (2000 bij 2040 per oog) en heeft een gezichtsveld van 110 graden. Verder heeft PlayStation VR2 inside-out-tracking, zodat een losse camera niet nodig is. Dankzij vier camera's in het apparaat zelf hoeven er geen gekleurde leds op het apparaat te zitten zodat bijgehouden kan worden waar de speler is. Deze camera's volgen ook de nieuwe controllers. Tot slot worden in de helm met camera's de ogen van spelers gevolgd, waardoor spelers hun ogen kunnen gebruiken om de camera te besturen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Isonzo balanceert tussen shooter-realisme en lol Concept voor geannuleerde Zelda-game van Retro Studios gevonden
16

Reacties op: 'Sony wil twee miljoen PlayStation VR2-headsets voor april 2023 produceren'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    -JK-

    • 3 oktober 2022 11:55
    Ik vind VR een super toevoeging aan games en raad iedereen het aan om het op zn minst een keer te proberen. Het is namelijk wel iets wat je moet ervaren.

    Maar er zitten ook wat nadelen aan, als je wilt bewegen heb je daar wel de ruimte voor nodig. En nog iets, het liefste wil je niet gestoord worden en dat gaat ook niet makkelijk want al je zintuigen zijn afgeschermd. ok ok alleen je ogen en oren dan, ja je oren zijn vaak niet 100% afgesloten maar omgevingsgeluiden vallen minder op wanneer je aan het gamen bent.
    Ook zijn huisdieren geen goede combi, kan best voorkomen dat je je kat onbedoelt een trap geeft of over de hond heen struikelt.

    Heb je eenmaal je ongestoorde gamezone gemaakt? Dan is het genieten :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 3 oktober 2022 12:25
    @-JK- Ik ben tijdens een potje Firewall Zero hour, toen iemand een granaat op me afgooide, physiek weggedoken uit totale paniek, waarbij ik mn kat lanceerde en bijna met mn kop door het voorraam van mijn woonkamer viel , daar lag ik dan, half over de vensterbank en koffietafel, met mn vr helm scheef op mijn kop, plastic aim gun controller in mn hand, te spartelen als een mafkees, en in een ooghoek zie ik mijn vriendin hoofdschudden. True story.

    Ik hoop op betere room-awareness in deze psvr zodat ik kan zien waar eventuele obstakels staan in de kamer :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 3 oktober 2022 12:39
    @ali3n8tor Lol, ik zou deze hele omschrijving zo in een feature request zetten richting Sony.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Sabor

    • 3 oktober 2022 12:43
    @ali3n8tor
    Mijn moeder is zo in de hondenmand beland omdat ze schrok tijdens Superhot. :P
    Ikzelf heb wel mijn kinderen geraakt omdat ze voorbij liepen terwijl ik zo'n ding ophad..

    Dus eigenlijk zouden warmte sensoren wel handig zijn met huisdieren en kinderen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Liquidshake

    • 3 oktober 2022 13:01
    @ali3n8tor zit als het goed is ook in. Je kunt met de camera een eigen zone maken/bijknippen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Bteqq

    • 3 oktober 2022 12:44
    @-JK-

    Helemaal eens haha. Ik heb Resident Evil in VR gespeeld (echt dat ik nog geen hartaanval heb gehad haha) en mijn hond schrok zich kapot als ik schrok. En mijn vriendin filmde zowel hoe erg ik schrok en die hond een meter achteruit sprong haha. Ik kan niet wachten op VR2 en ik ga toch weer de horrorgames spelen dan. Cinema modes om films te kijken is ook gaaf!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Sabor

    • 3 oktober 2022 15:14
    @Bteqq
    Ik vond Half Life Alyx al eng dus ik denk dat RE wel te eng is om te spelen. :(
    Maar ik ben wel benieuwd stiekem. Zo'n ervaringen als je beschrijft klinken wel leuk. :D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Bteqq

    • 4 oktober 2022 21:53
    @Sabor

    Haha ja ik zou zeggen, kijk maar eens op YouTube naar Resident Evil VR filmpjes met de speler in beeld ook. Mocht iemand nog goede VR horrorgames weten, hoor ik het graag!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TPpower

    • 3 oktober 2022 13:24
    @-JK- Ja ik vind hem waarschijnlijk wel een beetje duur maar als het echt zo is als ze zeggen wil ik het meschien wel overwegen en anders gewoon een keer ergens doen want dat lijkt me wel leuk.
    Ik vind het alleen jammer dat er bij de headset geen geluid zit de ruimte die heb ik wel op een plek na daar kan ik me hoofstoten maar is niet meteen een probleem

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 3 oktober 2022 12:28
    Die 2 miljoen is natuurlijk ook omdat ze gewoon geen leveringsproblemen willen hebben zoals bij de PS5 origineel was, dus zorgen dat je al een grote voorraad hebt voordat je gaat verkopen is dan een goed idee.
    Het is dus niet dat ze voor April 2023 al 2 miljoen exemplaren verkocht willen hebben (tuurlijk zouden ze dat heel graag willen), want dan zouden ze dus de PSVR2 toch echt al voor de komende holidays uit moeten brengen ofwel halverwege november. Ik denk dan ook dat ze pas per 1 April mogelijk gaan verkopen, begin van nieuw fiscaal jaar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    san5324

    • 3 oktober 2022 12:34
    Ben benieuwd of deze ook opgekocht gaan worden door scalpers

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sall3mander

    • 3 oktober 2022 15:30
    Vind het alleen jammer dat het nog met een kabel gaat.. konden ze niet met een adapter in de usb-c poort die met een 5ghz verbinding naar de headset streamt ofzo? Dit werkt met de quest via airlink super goed als je een beetje goede router hebt.

    Met een kabel had ik met mn rift altijd dat je toch veel voorzichtiger bent met bewegen. Sinds ik de Quest 2 heb voel ik me veel meer immersed.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robskeee

    • 3 oktober 2022 15:42
    Maar kan het boneworks of bonelab afspelen?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    AveryJackson

    • 3 oktober 2022 18:27
    @Robskeee Waarom niet? De makers heb lang geleden al interesse getoond. Ze zullen de opvolger wel releasen en misschien Boneworks zelf ook bij launch.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robskeee

    • 4 oktober 2022 10:54
    @AveryJackson Ik vraag het me af. Boneworks zelf is ook nooit op de PS4 gekomen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    AveryJackson

    • 4 oktober 2022 14:17
    @Robskeee Dat heeft vooral te maken omdat Boneworks finger tracking gebruikt. Dat het niet op de PS4 is gekomen, zegt heel weinig of zelfs niets over de PS5/PSVR2 die wel alle laatste features heeft.