Nieuws

'Sony werkt aan PlayStation 5-model met externe disk drive'

De console zou dan ook dunner en lichter zijn

Geschreven door Michel Musters op
Sony zou aan een PlayStation 5-model werken waarbij spelers de disk drive los kunnen koppelen.

Dat claimt journalist Tom Henderson in een reportage op Insider-Gaming. Hij zegt dit te hebben vernomen van bronnen die bekend zijn met Sony's plannen. Volgens hem moet de console ergens rond september 2023 uitkomen en qua hardware nauwelijks verschillen van de huidige PS5-modellen, behalve dan dat de disk drive losgekoppeld kan worden.

Eigenaren zouden de disk drive aan de PS5 via een USB-C-opening kunnen koppelen. Het model zou zowel los als via een bundel met de disk drive gekocht kunnen worden. De console zelf zou dankzij de externe disk drive "dunner en lichter" zijn.

Vooralsnog is de bovenstaande informatie niet officieel bevestigd. Er zijn op dit moment twee verschillende PS5-modellen te koop: eentje met een interne disk drive en eentje zonder disk drive.

Dit artikel delen:

Lees meer

FBI zou gecontacteerd zijn om Grand Theft Auto 6-hackers op te sporen Respawn past iron sight-skins aan in Apex Legends
35

Reacties op: 'Sony werkt aan PlayStation 5-model met externe disk drive'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    TPpower

    • 20 september 2022 09:29
    O en wat zou je er aan hebben als je een losse disk drive hebt? Zou het dan goedkoper worden of kost dat gewoon minder matrialen wat het ook goedkoper maakt. Begrijp ik het dus ook goed dat als je nu een digitale editie hebt dat je er dan een disk drive er bij kan kopen en kan aansluiten wat voor mij niet nodig is want ik heb de ps5 met disk

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • GangstaLean

    • 20 september 2022 09:34
    Wat is nu echt de meerwaarde hiervan? Een PS 5 die ietsje kleiner/dunner wordt?
    Alsjeblieft hey…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ronnyp

    • 20 september 2022 10:16
    @GangstaLean mischien wel reparatie dat zou een goed ding zijn! Als dat zou kunnen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    geeMc

    • 20 september 2022 15:48
    @GangstaLean inderdaad. Dan moet ik straks ook nog een tv meubel kopen in plaats van mijn PS5 als tv meubel te kunnen gebruiken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 20 september 2022 09:46
    Ik kan me voorstellen dat mensen met een digital only ps5 als een malle een diskdrive erbij zouden willen kopen met de prijzen van de digitale games…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    FishSt1ck

    • 20 september 2022 09:51
    @ali3n8tor
    Ik heb een series X en heb een discdrive maar ik ga echt geen disks kopen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 20 september 2022 10:54
    @FishSt1ck
    Ik hang in het midden. Ik heb ook een series X, koop veel digitaal maar ook wel disc.
    Maar digitaal is eigenlijk wel altijd te duur. Of je moet een goede aanbieding afwachten. Discs worden snel afgeprijsd.
    Of 2e hands.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 20 september 2022 09:51
    @ali3n8tor ik wel kon alleen de digitaal kopen toen ik de kans kreeg.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    -JK-

    • 20 september 2022 09:56
    misschien kan je em ook wel gebruiken voor de PS6 die dan helemaal diskloos zal zijn

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Liquidshake

    • 20 september 2022 09:58
    Wat kunnen sommige mensen janken zeg.. Genoeg voorbeelden te noemen waarom dit handig kan zijn. Mensen die achteraf toch een diskdrive willen kunnen hiermee bediend worden. Kom eens een keer uit je bubbel en kijk verder dan je neus lang is

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • AveryJackson

    • 20 september 2022 13:44
    @Liquidshake Ik denk dat ze langzaam af willen van de disk versie en alleen nog de digitale willen verkopen. Uiteindelijk zakt de prijs van de PS5 en dan zit je op het niveau dat je bundels kan aanbieden met een BR speler erin of gewoon een losse kan aanschaffen indien nodig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    geeMc

    • 20 september 2022 15:49
    @Liquidshake ben je nieuw op het internet? Mensen klagen altijd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 20 september 2022 09:58
    Huh.. die hebben ze toch al in de vorm van de all digital versie?

    Edit: maak daarvoor dan een externe usb drive. Helemaal geen slecht idee eigenlijk. Zouden ze voor de Series S ook kunnen doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Snowmanski

    • 20 september 2022 11:31
    @Riyakuya
    Daar is USB te langzaam voor, was anders al lang gedaan.
    Je kunt op de Series X en S externe USB drive aansluiten, maar enkel gebruiken voor opslag of spelen van oude games (alles tot en met de One). Voor Series X|S geoptimaliseerde games moet je spel dan weer kopieren naar de interne harde schijf om te kunnen spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 20 september 2022 12:16
    @Snowmanski helemaal niet. USB 3 is meer dan snel genoeg alleen normale hard drives zijn dat niet om next gen games van af te spelen. Gezien het hier om een blu ray drive gaat en alleen zou functioneren voor installaties zou het geen probleem zijn. Volgens het artikel gaat het immers ook via usb..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkSlide.nl

    • 20 september 2022 13:17
    @Riyakuya USB is inderdaad snel genoeg om een Bluray drive aan te sluiten. Ik denk dat Snowmanski het over een M2 SSD heeft, daar is USB niet snel genoeg voor.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Snowmanski

    • 20 september 2022 14:53
    @DarkSlide.nl
    Klopt! Dat bedoelde ik. Had vanochtend koffie nodig denk ik, las externe USB drive als externe harde schijf denk ik… :/

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • AveryJackson

    • 20 september 2022 13:47
    @Riyakuya De USB poorten van de PS5 (2 achter 1 USBC voor) zijn 10Gb/s poorten in plaats van 5Gb/s poorten op de XSX. Alleen de 4e USB A poort aan de voorkant van de PS5 is een 5Gb/s poort voor opladen van randapparatuur bv.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 20 september 2022 16:05
    @AveryJackson ik zie niet hoe dat een probleem moet zijn? Zelfs 5gbps zou ruim voldoende moeten zijn voor een blu ray drive.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • AveryJackson

    • 21 september 2022 14:44
    @Riyakuya Zou genoeg moeten zijn, maar ik dat die extra poort die er dan bij komt aan de achterkant ook weer een 10Gb/s poort zal zijn.