Nieuws
PlayStation 4

'Sony werkt aan krachtigere PlayStation 4'

Met 4K-resolutie

Geschreven door Redactie Gamer.nl op

Sony zou van plan zijn om een nieuwe PlayStation 4 met krachtigere hardware op de markt te brengen.

De nieuwe PlayStation 4 zou meer grafische rekenkracht bevatten, aldus bronnen van gamesite Kotaku. Daarnaast zou hij spellen in een 4K-resolutie kunnen afspelen. De gameconsole wordt intern de 'PS4.5' genoemd.

De plannen voor een nieuwe PlayStation 4 zijn nog niet officieel bekendgemaakt, maar Sony zou game-ontwikkelaars al hebben ingelicht. Een woordvoerder van Sony weigerde tegenover Kotaku op de geruchten te reageren.

De vernieuwde spelcomputer zou VR-games beter kunnen afspelen. De hardware sluit hierdoor goed aan op de PlayStation VR die in oktober zal verschijnen.

Het is nog onduidelijk of huidige PlayStation 4-bezitters hun spelcomputer kunnen upgraden, of dat ze een nieuw model moeten kopen. Daarnaast is er nog geen mogelijke prijs of verkoopdatum bekend. De huidige PlayStation 4 wordt in Nederland verkocht vanaf 350 euro.

Eerder dit jaar suggereerde Xbox-topman Phil Spencer dat de Xbox One ook upgrades zou krijgen, waardoor het mogelijk is om de console zoals een desktopcomputer te upgraden.

Sony kan met de PlayStation 4.5-plannen een vergelijkbare strategie volgen. Het zou betekenen dat allebei de huidige spelcomputers binnen dezelfde hardwaregeneratie meerdere keren wellicht vervangen moeten worden om de nieuwste games af te spelen.

Door NU.nl

Dit artikel delen:

Lees meer

Rusty Lake Hotel Inhoud seizoenspas en dlc-packs voor Hyrule Warriors onthuld
76

Reacties op: 'Sony werkt aan krachtigere PlayStation 4'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Grohe

    • 18 maart 2016 23:48
    Als ze dit creatief implementeren, dus zonder dat je gelijk hele nieuwe ps4 moet kopen, zou het wel 's een mooi en innovatief experiment kunnen worden :)

    Maarja, gerucht is nog wel te vaag om echt serieus op te rekenen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tomaat23

    • 19 maart 2016 00:09
    @Grohe
    De grote vraag is alleen "hoe?". Aangezien een PS4 niet verzonnen is met een upgrade in gedachte zoals een desktopmoederbord dat wel is, zie ik geen enkele praktische mogelijkheid. Het is net als een laptop (behalve die met MXM en gelijke systemen), die zijn ook niet te verbeteren qua GPU, ongeacht het feit dat er wel betere GPU's in andere laptops zitten. De videokaart zit namelijk 9/10 vastgesoldeerd. En zelfs als je het los zou solderen en er een andere in zou solderen is het maar de vraag of er voldoen vermogen en koeling voorhanden is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Grohe

    • 19 maart 2016 00:30
    @Tomaat23 ,

    kan dat niet via een external processing unit oid zoals bij de Playstation VR pakket? Het wordt daar voor andere doeleinden gebruikt, maar bij PS4.5 zou het dan een boost kunnen geven aan of zelfs vervangen van cpu. Hoe dit met de ingebouwde gfx card te doen is voor mij ook nog gissen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • geert1

    • 19 maart 2016 00:43
    @Grohe De PS4 heeft alleen USB-uitgangen, wat lang niet genoeg bandbreedte geeft voor een wezenlijke externe upgrade. Daar kan geen GPU of CPU aan hangen. Ik ben daarom net als jij heel benieuwd of dit gerucht klopt en hoe het gaat werken. Mocht het waar zijn, dan verwacht ik eerder een nieuwe versie die je opnieuw moet kopen, dan een upgrade.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • lightyears

    • 19 maart 2016 00:47
    @geert1 Ik meen me te herinneren dat de PS VR wel een extern kastje krijgt om de prestaties te verbeteren. Omdat de PS4 op zichzelf niet krachtig genoeg is voor echt goede virtual reality. Of dit kastje via de USB wordt aangesloten of op een andere manier weet ik verder niet. Maar kennelijk geeft dit extern kastje toch wel een serieuze prestatie boost. Dus het kan blijkbaar wel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DonnyLegend

    • 19 maart 2016 02:14
    @lightyears

    Het externe kastje is puur en alleen voor het "3D geluid" en een manier om het VR-beeld weer om te vormen tot normaal beeld zodat het tegelijk op zowel de PSVR als op een TV weergeven kan worden. Dat kost blijkbaar zoveel kracht dat je er nog een apart kastje voor nodig hebt. Het kastje voegt in ieder geval niks van grafische kracht oid toe. Is ook niet mogelijk over USB kabels, dan had er een Thunderbolt aansluiting op de PS4 moeten zitten. Een GPU upgrade zal er dan ook niet inzitten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • lightyears

    • 19 maart 2016 00:41
    @Tomaat23 Met die koeling en vermogen denk ik dat het nog wel mee zal vallen bij een PS4. Nieuwere videokaarten worden steeds efficienter. Als er bijvoorbeeld een 32 nm AMD kaart in de standaard PS4 zit en je vervangt die naar bijv. nieuwe generatie 24 nm dan kun je veel hogere prestaties krijgen met vergelijkbare koeling en wattage.
    Of de videokaart zit vastgesoldeerd bij de PS4 weet ik echter niet. Ik vermoed wel dat je gelijk hebt dat de PS4 ontwikkeld is zonder upgardes in gedachten te hebben. Al blijft ook dat speculatie.
    Ik vermoed ook dat de PS4 in ieder geval een videokaart en CPU van AMD in één heeft. In dat geval zou je dus bij een videokaart upgrade waarschijnlijk in één klap ook de CPU vervangen. Op zich niet erg. Maar het zou een upgrade weer duurder maken. Aangezien een CPU op de printplaat erbij natuurlijk duurder is dan alleen een printplaat met videokaart.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tomaat23

    • 19 maart 2016 01:22
    @lightyears

    Dat is geen speculeren. Je het gelijk dat de CPU en GPU een zijn. AMD Jaguar. En deze is vastgesoldeerd, anders was de hele schroef-je-console-open-en-haal-alles-uit-elkaar-community de dag van PS4 release over elkaar gevallen om te melden dat de APU van de PS4 los te koppelen was van het mobo, welke op zijn beurt weer voor een enorm nieuwsfeit had gezorgd met de speculatie die we nu hebben. Op consoles zit alles namelijk standaard vastgesoldeerd zelfs RAM (wat op laptops vervangbaar/uitbreidbaar is). Alle afwijkingen daarvan zouden een schokgolf veroorzaken aan nieuws de dag dat youtubers met een schroevendraaier hem kopen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • haastnooit

    • 19 maart 2016 07:53
    @Tomaat23 en betekent dat dan ook dat er games voor de PS met systeemeisen komen? Dus dat games alleen werken op de nieuwe ps en niet op de huidige of dan wellicht met mindere graphics?
    Ben ik ook benieuwd wat ontwikkelaars daarvan vinden die hebben nu al vaak moeite met de pc

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tomaat23

    • 19 maart 2016 13:03
    @haastnooit

    Ik ben verre van overtuigd dat er een PS4.5 komt. ALS het gebeurt zal Sony er alles aan doen dat elk spel voor elke PS4 speelbaar zal zijn (is mijn overtuiging). Anders krijg je gewoon zoveel problemen met mensen die gaan piepen of de verkeerde game kopen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tomaat23

    • 19 maart 2016 00:12
    @Grohe
    MXM voor degenen die het niet kennen:
    www notebookcheck nl/Notebook-video-kaart-opwaarderen-vervangen.3321.0.html

    Ook dat is nog een uiterst restrictief systeem, je kan een MXMlaptop niet zomaar met elke MXMkaart ombouwen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • keepitfrosty

    • 19 maart 2016 13:07
    @Grohe Innovatief? Niet echt. Dit soort addons (als het een addon word) had je al in de sega 32x tijdperk en misschien al wel daarvoor.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • xsuperaim

    • 19 maart 2016 00:04
    Kunnen ze beter jaar of 2/3 wachten en een ps5 maken, achja als de nieuwe uitkomt verkoop ik deze en koop ik die andere easy job.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tomaat23

    • 19 maart 2016 00:04
    Dit heb ik al bij aankondiging van de hardware geroepen. De "next-gen" was al gelijk irrelevant qua hardware voordat deze uitkwam. Dat was een direct gevolg van de lagere prijs bij launch. Sony en MS wilden scoren door een zo'n goedkoop mogelijk platform op de markt te brengen. Dan moet je dus concessies doen in de GPU en dat zorgde voor de blamage na blamage en artikel na artikel over 720/900p en/of 30fps. En zelfs het niet verdwijnen van tearing (VSync=OFF) bij sommige spellen. Een van de redenen dat ik niet snel meer een console zal kopen.

    Een console met een verwisselbaar of upgradebaar GPU-systeem zou een uitkomst zijn. Mits alle varianten met alle spellen overweg kunnen blijven. Zo kan een beeldhoer als ik ook een console aankoop verantwoorden en kunnen mensen die het verschil tussen 30/60 fps niet ervaren of geen last hebben van tearing de budget variant nemen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • poklaan

    • 19 maart 2016 00:16
    Zolang we niet gelijk games gaan krijgen die exclusief zijn voor de PS4.5 vind ik het wel allemaal best.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tomaat23

    • 19 maart 2016 01:31
    @poklaan
    Als (en ik geloof er niks van) Sony PS 4.5's gaat maken zal het developers de eerste paar jaar verboden worden om spellen te maken die niet op de PS4 kunnen. De woede onder de consolecommunity zal niet te overzien zijn als iets anders zou gebeuren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • oropher

    • 19 maart 2016 00:16
    m.a.w. het worden geleidelijk aan pc's.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Inflatable

    • 19 maart 2016 10:12
    @oropher Zijn het in feite nu al.. Alleen dan compleet afgesloten (zodat je er zelf weinig tot niks aan kan veranderen) met veel minder mogelijkheden en low-budget.. De implementatie is alleen anders, door b.v. geïntegreerd onderdelen i.p.v. losse onderdelen te gebruiken om het geheel heel compact te houden etc..

    Na jaren games op de PC typische console features te hebben zien krijgen gaan we op de consoles nu langzaam steeds meer PC features terug zien, zoals dus sneller hardware upgrades en instelbare grafische instellingen (er is sprake dat je straks kan kiezen tussen 30 of 60 fps met mooiere of minder mooiere graphics op de consoles), al is dat natuurlijk nog steeds erg beperkt in vergelijk met alle instellingen die mogelijk zijn op de PC..

    Uiteindelijk is het beter voor ons gamers als de vooruitgang in games niet steeds 6-7 jaar stilstaat omdat consoles ook zolang stilstaan qua hardware ontwikkeling.. Als consoleversies op 2 verschillende instellingen kunnen draaien en dus ook op 2 verschillende consoles qua kracht van hetzelfde type dan is dat alleen maar meer keuze voor ons en wordt de cycle van 6-7 teruggebracht naar hooguit 3-4 jaar zonder achteruitgang voor mensen die wel nog 6-7 jaar met dezelfde console willen doen om wat voor reden dan ook (meestal gebrek aan geld)..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • lightyears

    • 19 maart 2016 00:21
    De vraag is of je moet upgraden om nieuwe spellen te kunnen draaien. Als dat wel zo is heb ik er een slecht gevoel over. Was dan destijds al met een krachtigere console op de markt gekomen. Ik heb net een console i..p.v. PC gekocht omdat ik dat upgraden wel beu was. Voor nu vind ik dat Sony zich beter eerst eens kan richten op ontwikkelen van goede nieuwe spellen in plaats van virtualt reality of een PS4.5. Want het aantal echt goede PS4 exclusives valt na 2,5 jaar toch wel zwaar tegen.
    Het wordt een ander verhaal als de upgrade niet nodig is om de nieuwse spellen te kunnen draaien. En alleen maar tot extra goede graphics (zoals 4K resolutie of 60 fps leidt). Dat vind ik het nog wel te billijken. Maar dan kun je je nog afvragen hoeveel consoel bezitters een 4K TV hebben. Ik heb er wel één. En die doet sowieso al 1080P automatisch upscalen naar 4K. Native 4K is natuurlijk nog weer iets beter. Maar of je het verschil echt ziet op een 43 inch scherm op 3 meter afstand? Ik heb mijn twijfels.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • bigds9fan

    • 19 maart 2016 08:17
    @lightyears Hoop het ook niet. Wat men inderdaad vergeet is dat voor 4K je ook een grote tv nodig zal hebben. En die kan ik in mijn woonkamer niet kwijt.

    Daarnaast denk ik dat je het verschil als je ogen wat minder zijn, het helemaal niet ziet.

    Als men elke keer een console moet upgraden dan kan ik net zo goed een pc kopen.