Nieuws

Sony vernieuwt PlayStation Plus-abonnement met gamecatalogus, cloudgaming en klassieke titels

Drie nieuwe varianten, ruim 700 games

Geschreven door Jacco Peek op
Sony vernieuwt haar PlayStation Plus-abonnement met drie verschillende niveaus en in totaal 700 beschikbare games.

Dat kondigt het bedrijf aan in een blogpost. Het vernieuwde PlayStation Plus voegt het oude model samen met streamingdienst PlayStation Now.

Het eerste niveau betreft PlayStation Plus Essential is identiek aan het 'oude' PlayStation Plus. Spelers krijgen daarmee toegang tot online spelen, maandelijkse gratis games, kortingen en cloudopslag. Essential kost 8,99 euro per maand, 24,99 euro per kwartaal of 59,99 euro per jaar.

Het volgende niveau betreft PlayStation Plus Extra en voegt daar tot 400 downloadbare PlayStation 5- en Playstation 4-games van zowel Sony als partners aan toe - waaronder God of War en Marvel's Spider-Man. Nieuwe PlayStation Studios-titels worden niet zoals bij Xbox Game Pass bij verschijning aan de dienst toegevoegd. Extra kost 13,99 euro per maand, 39,99 euro per kwartaal en 99,99 euro per jaar.

Het derde niveau betreft PlayStation Plus Premium en voegt naast bovenstaande opties 340 klassieke games toe. Daarvan zijn PlayStation 3-titels enkel beschikbaar als cloudgames, en PlayStation-, PlayStation 2 en PlayStation Portable-titels zijn ook downloadbaar. Daarnaast kunnen gebruikers games op alle platformen streamen via PlayStation 4, PlayStation 5 en pc.

Tot slot biedt Premium 'selecte gametrials' om games vooraf uit te proberen. Het niveau kost 16,99 euro per maand, 49,99 euro per kwartaal en 119,99 euro per jaar.

Sony begint in juni met de uitrol van de dienst in onder andere Azië, de VS en Europa. Het vernieuwde PlayStation Plus moet in de eerste helft van 2022 wereldwijd beschikbaar zijn. Huidige PlayStation Now-abonnementen worden daarbij  automatisch omgezet in PlayStation Plus Premium.

Sony zegt later meer informatie te delen over welke games er beschikbaar komen bij de dienst. In een interview met Games Industry meldt Playstation-hoofd Jim Ryan dat onder andere Returnal en Spider-Man: Miles Morales onderdeel zijn van de dienst.

Dit artikel delen:

Lees meer

De PlayStation Plus-games van april zijn bekend Intel lanceert Core i9-12900KS; belooft snelste cpu van nu
29

Reacties op: Sony vernieuwt PlayStation Plus-abonnement met gamecatalogus, cloudgaming en klassieke titels

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Snoop213

    • 29 maart 2022 14:23
    Een uitgeklede variant van gamepass dus.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 29 maart 2022 14:27
    @Snoop213 ja dat was te verwachten toch. Zo diep zijn de zakken van Sony nu eenmaal niet. Wel tof dat de PlayStation 1 en 2 games te downloaden zijn. Maar net als de gamepass ga ik dit links laten liggen. Het aanbod in 2022 is zo groot dat ik geen retro games hoef te spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    san5324

    • 29 maart 2022 14:28
    Nee dank je wel, dat is niets voor mij.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jorn6810

    • 29 maart 2022 14:28
    Niet per se in geinteresseerd omdat ik graag mijn games aanschaf, maar leuk voor de mensen die hier wel op zaten te wachten. Ben vooral blij dat alle langdurige geruchten omtrent deze nieuwe service nu voorbij zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mailbox

    • 29 maart 2022 14:29
    Super, wat Sony hier even laat zien is 10x beter dan gamepass. Ik denk dat ze aan het rillen zijn nu bij Microsoft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    PietS.

    • 29 maart 2022 14:32
    @Mailbox

    Het sarcasme druipt hier uit het beeldscherm.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • AnoniemKnuffeldier

    • 29 maart 2022 15:38
    @PietS. Ik hoop dat t sarcasme is >_<

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    COSMIC_TSAR

    • 29 maart 2022 14:33
    Het was al duidelijk dat er bepaalde verschillen zouden zijn met Game Pass, wat helemaal niet erg is. Maar ik had het nog wel wat competitiever verwacht van Sony, vooral voor deze prijzen.

    Cloud Saves nog steeds achter een pay wall is wat mij betreft echt een misser.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    woutzorz

    • 29 maart 2022 14:34
    Ik hou het lekker bij essential. Zoveel games koop/speel ik niet per jaar waardoor ik vrij selectief ben in wat ik aanschaf. Even de kat uit de boom kijken en misschien uiteindelijk toch een upgrade richting extra als er genoeg goede games op komen te staan

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MelvinChowder

    • 29 maart 2022 14:39
    Zijn alle spellen zoals die van PS2, PS3 en PSP online speelbaar? Zou graag SOCOM online willen spelen, of de oudere GTA's (LCS EN VCS)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    LarsCornelis

    • 29 maart 2022 15:57
    @MelvinChowder SOCOM zou heel vet zijn (Fish hook!) maar volgens mij gaat het gewoon om geporte games en aangezien die servers niet meer bestaan, zal dat neem ik aan ook gelden voor de ports.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Lavalera

    • 29 maart 2022 14:46
    ik wacht nog wel even af welke games er precies allemaal bij de hogere tiers komen en of het deze waard voor me zijn, anders hou ik het lekker bij gamepass en mijn standaard playstation plus

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 29 maart 2022 14:55
    denk dat ik voor dat ik voor playstation plus extra ga

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robbert.

    • 29 maart 2022 15:15
    Het lijkt mij leuk om eens in de zoveel tijd voor een maand een abonnementje te nemen om wat oude games te spelen. Een premium account voor een jaar lijkt mij vrij zinloos voor een gamer die nieuwe releases op dag een wil spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jumpman

    • 30 maart 2022 05:46
    @Robbert. Ik las het en dacht precies hetzelfde. Van tijd tot tijd best zin in een klassieker, maar daar ga ik niet 60 euro extra voor betalen voor die 2 of 3x per jaar. Maar een maandje in een rustige periode zie ik ook wel zitten om dan mijn plus te upgraden.

    En als het niet kan is een tweede account nog eventueel een optie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Michael-Raymond-Clayton

    • 29 maart 2022 16:18
    Het maakt mij persoonlijk niet zo uit, want ik ben toch geen voorstander van dit soort diensten (GamePass, PS Now), maar dit is toch wel heel matig, hoor. Geloof niet dat hier nu veel mensen voor warm zullen lopen die niet al PS Now hadden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 29 maart 2022 16:32
    Ben benieuwd hoe dit aanslaat.
    Het Premium abo is veel te duur en voegt weinig toe. Als ze er nu ook voor gaan zorgen dat we die games op een PC streamen zou het misschien nog wel interessant kunnen zijn.
    Het day one niet beschikbaar stellen van exclusives is ook een gemiste kans.
    Het gevaar is namelijk dat als je die games pas na een jaar op de dienst zet ze dus grafisch al achterhaald zijn.
    Dan zijn die games vaak ook wel in de budgetbak te vinden tegen die tijd en is het nut van de Extra optie ook al komen te vervallen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 29 maart 2022 16:50
    @Ziminar je begint echt een zeikwijf te worden met je uitlokking om andere te triggeren, je loopt nu al 2 dagen over achterhaald te janken in de hoop dat roy hapt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 29 maart 2022 16:54
    @ali3n8tor Ah joh he grapje man. Hij vindt het zelf ook altijd grappig mensen uit de tent te lokken.
    Ik vertrouw erop dat Roy dit wel aankan hoor, blijkbaar heb jij minder vertrouwen in hem?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 29 maart 2022 17:00
    @Ziminar o jee het nieuws dat ze niet de grote producties day one erop gooien maakt mij als een kind zo blij dat betekend dat we dus nog kunnen genieten van grote blockbusters iets wat de gamepass toch ontbeert. En ik kan er zeker tegen.