Op de Playstation Meeting 2005 heeft Sony aangekondigd dat ze een deal gesloten hebben met AGEIA Technologies. Dit bedrijf kwam dit jaar in de spotlights toen ze als eerste een toegewijde physics processor voor de PC markt aankondigden. Met zo'n toegewijde processor moeten physics in games mogelijk zijn die zeker honderd maal zo complex zijn als nu het geval is. Dit moet veel interactievere en realistischere omgevingen tot gevolg hebben."This agreement between SCEI and AGEIA marks a significant landmark in the development of advanced physics-enabled games," said Manju Hegde, founder and CEO of AGEIA Technologies, Inc. "The capabilities of the AGEIA PhysX SDK combined with the power of the Cell architecture will give developers the tools necessary to introduce dynamic physical properties within games that will leapfrog game interactivity as we know it today."Sony heeft echter geen deal gesloten om de processor in hun PS3 te implementeren, maar om gebruik te mogen maken van de bijbehorende PhysX SDK die gebruikt wordt bij ontwikkeling van de games. Deze SDK wordt onder andere gebruikt in Unreal Engine 3.0 en alle PS3 ontwikkelaars kunnen daar nu via de PS3 SDK gebruik van maken. Een voorname reden waarom voor de PhysX SDK gekozen is, gaat om de multi-threading mogelijkheden. Dit is het sterkste punt van de CELL processor, welke een wezenlijk onderdeel vormt van de PS3 hardware architectuur. Het ziet er dus naar uit dat de CELL ook prima als physics processor kan fungeren.