Nieuws
PlayStation 5

Sony: 'Singleplayergames zijn bloeiende'

Activities op PlayStation 5 moeten daar nog meer bij helpen

Geschreven door Michel Musters op
Ondanks de populariteit van multiplayergames, is de markt voor singleplayergames bloeiende, zo claimt Sony.

Het bedrijf meldde dat vorig jaar in een briefing naar ontwikkelaars waar Vice Games onlangs aan is gekomen. De briefing is onderdeel van een tweedelige presentatie waarin Activities worden uitgelegd aan ontwikkelaars. Activities op PlayStation 5 tonen spelers in een oogopslag wat er nog in een game gedaan kan worden, en geven spelers de optie om meteen naar het juiste gebied of level te transporteren.

De presentatie begint met de melding dat "iedereen weet dat singleplayer aan het sterven is", waarna een lijst met populaire PlayStation 4-games wordt getoond, waaronder Grand Theft Auto 5 en Call of Duty: Black Ops 3. Het succes van deze games wordt voor een groot deel aan de aanwezige online modi toegeschreven. Vervolgens meldt Sony dat uit interne data blijkt dat "singleplayer bloeiende is", en dat PlayStation-gamers vaak meer tijd offline dan online spenderen.

Om uit te leggen waarom Activities op PlayStation 5 kunnen helpen met het nog populairder maken van singleplayergames, toont Sony in de presentatie enkele problemen waar gamers op stuiten. Zo is een probleem dat mensen geen idee hebben hoeveel tijd activiteiten in games kosten en ze dus niet spelen tenzij ze twee of meer uur vrije tijd beschikbaar hebben. Een ander probleem is dat mensen een tijdje de betreffende game niet hebben gespeeld, vervolgens terugkeren en het moeilijk vinden om weer verder te spelen waar ze zijn gebleven.

Activities moeten deze obstakels volgens Sony verkleinen. "We kunnen 'moet ik beginnen met spelen?' veranderen naar 'welk gedeelte moet ik gaan spelen?' De opties zijn er. De keuzes zijn duidelijk. De game roept de speler. Pak die controller. Het is tijd om te spelen."

Dit artikel delen:

Lees meer

Meer informatie over derde seizoen Fall Guys tijdens The Game Awards Swery's The Good Life verschijnt in de zomer van 2021
18

Reacties op: Sony: 'Singleplayergames zijn bloeiende'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Roy36NL

    • 1 december 2020 11:42
    Ik speel liever single player games. Alles lekker op mijn eigen tempo uitvogelen enz. Dat gedwongen in een groep bezig moeten zijn trek ik niet. Ik voetbal op zaterdag vind ik sociaal zat 😂

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Dr1bble

    • 1 december 2020 12:27
    @Roy36NL precies dat! Speel echt alleen maar single player. Dat gezeik van anderen zit ik niet op te wachten.
    Vind in bijvoorbeeld forza horizon wel grappig dat je af en toe een ander tegenkomen, maar je hoeft er niks mee te doen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 1 december 2020 14:10
    @Dr1bble ik speel 99% alleen maar singel player maar af en toe een uurtje gears multi dat nog wel zonder headset. Maar sinds ps4 en xbox one speel ik eigenlijk bijna niet meer online.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 1 december 2020 18:30
    @Dr1bble precies dat geforceerde vaak in multiplayer games. Heb ik het niet eens over de grootschalige kleine kinderen en mensen onder invloed. Bij de single player ervaringen wordt mij dat gelukkig bespaard

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Rexus

    • 1 december 2020 11:45
    Dit is zoveel beter nieuws dan het "singleplayer is dood" van EA een paar jaar geleden.

    Natuurlijk valt er bij multiplayer meer uit de klanten te wringen…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Catilora

    • 3 december 2020 05:51
    ❣️ Beoordeel mijn naakten - http://photo457452.e17.club

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Pinopokie

    • 1 december 2020 11:51
    – Activities moeten deze obstakels volgens Sony verkleinen. "We kunnen 'moet ik beginnen met spelen?' veranderen naar 'welk gedeelte moet ik gaan spelen?' De opties zijn er. De keuzes zijn duidelijk. De game roept de speler. Pak die controller. Het is tijd om te spelen." –

    Owjeej.. ik zie een toekomst voor me waarbij games nog verslavender worden. Krijg je een push bericht: Google zegt dat je normaliter nu ongeveer nog een uur vrij hebt, log gauw in en rond deze 3 questjes af voor maximale efficiëntie.

    Aankomende features lijken in mijn ogen echt gericht op: "de mens is dom en vergeetachtig", laten we techniek inzetten zodat ze minder zelf hoeven te denken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MichelMusters

    • 1 december 2020 12:14
    @Pinopokie Mwah, heb je de activities op PS5 uitgeprobeerd? Ze 'pushen' die helemaal niet, je ziet ze alleen als je naar het daarvoor bestemde scherm gaat. Het is juist verrekte handig en ik mis het nú al op andere consoles.

    Wat de verre toekomst betreft is het natuurlijk afwachten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Pinopokie

    • 1 december 2020 13:23
    @MichelMusters Dat bedoelde ik ook meer. Niet zo zeer de huidige functionaliteiten, maar degene die hier op voort borduren.

    Er zijn nu al genoeg algoritmes die je naar je scherm trekken.
    Dit combineren met je game gedrag om je meer (of weer opnieuw) naar een game te trekken is in de kern manipulatie van gebruikers. Dit gaat helemaal de verkeerde kant op als de console ook de weg naar de telefoon bereikt.

    Dat is reclame natuurlijk ook en dat is ook niet het einde van de wereld, echter zie je de gevolgen van steeds slimmer wordende algoritmes wel terug in bijvoorbeeld de docu "The Social Dilemma".

    Zolang het je "helpt" en het niet gemaakt is om je op verschillende manieren over de streep te trekken lijkt het me geweldige functionaliteit, helaas is gebleken dat er meer te verdienen valt aan het laatste.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkRuleR

    • 1 december 2020 13:28
    Uiteraard zal een bedrijf dat zich voornamelijk richt op SP games zeggen dat deze 'bloeiende zijn'.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mmo-veteran

    • 1 december 2020 13:55
    Je hebt ook multiplayer ervaringen die ook hele goede singleplayer bieden. Een perfect voorbeeld hiervan is Final Fantasy XIV.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    StormFox

    • 1 december 2020 14:31
    EA lezen jullie even mee?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    FishSt1ck

    • 1 december 2020 15:14
    Heb niet het idee alsof de populariteit van singleplayer games opeens op aan het komen is, het was altijd al populair. Het waren enkel wat uitgevers zoals bijvoorbeeld EA die vooral gefocused zijn op multiplayer / live games omdat je daar makkelijker microtransacties kan aanbieden.

    Zelf speel ik eigenlijk vooral singleplayer, als ik iets van multiplayer doe moet het of makkelijk coop te spelen zijn thuis of het moet met random lui kunnen. Het afstemmen met vrienden om wat te gaan spelen wordt steeds meer een planning nachtmerrie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    clandestine666

    • 1 december 2020 15:39
    Singleplayer ervaringen blijven de hoofdmoot voor mij, maar voor wat kortstondig tijdverdrijf is Battlefield al meer dan 15 jaar m'n fix. Geen andere MP shooter komt daarbij in de buurt vind ik. Ik probeer wel eens wat anders maar dat is nooit voor lang. Rocket League en Mario Kart 8 hebben ook die "schwung" die me al jaren met ups en downs laten terugkeren, evenals Firewall ZH en Wipeout Omega voor VR. Oh ja, op de PS3 vroeger GTA Online ook 300+ uur uitgewoond. Toen het updaten stopte ben ik afgehaakt. Online is voor mij even een (half)uur overbruggen, SP wil ik langer mee bezig zijn, anders kom ik er niet lekker in. Het heeft een andere functie voor me.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    JMG

    • 1 december 2020 16:38
    Zal Rockstar blij mee zijn…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • gimbal2

    • 2 december 2020 10:31
    @JMG die zijn te druk bezig met in het geld zwemmen wat ze met hun online systemen verdienen :) Wat ongetwijfeld de inkomsten van de dozijn single player games die ze gemaakt hebben laten verbleken…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Qinneth

    • 1 december 2020 18:52
    De enige reden dat bedrijven zoals EA en Activision riepen dat singleplayer 'dood' was, was niet omdat ze hiervoor onderbouwende data hadden, maar omdat ze liever simpele online multiplayer games maken die ze vol kunnen stouwen met microtransacties. Het kost meer geld om een goede singleplayer game te maken, dan een multiplayer game, en dankzij microtransacties leveren de multiplayer games veel meer op op de lange termijn (te danken aan iedereen die skins en wapens kopen).

    Het is meer "De wens is de vader van de gedachte.", omdat bepaalde ontwikkelaars het liefst dit als realiteit zien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 2 december 2020 10:55
    @Qinneth Precies dit. Een multiplayer game hoeft veel mender verhaal in, dit betekend minder voice acting en nog veel meer. Allemaal dingen die enorm duur zijn.