Nieuws
playstation

Sony moet boete van 3,5 miljoen dollar betalen voor misleiden klanten

Aangeklaagd door Australische consumentenvereniging

Geschreven door Jolien Mauritsz op
Sony Europe moet een boete van 3,5 miljoen dollar betalen aan boetes voor het misleiden van klanten in het PlayStation Network door een uitspraak van de Australische rechtbank.

Sony Europe werd vorig jaar door de Australian Competition And Consumer Commission (ACCC) aangeklaagd. Sony Europe is het moederbedrijf van Sony Australia. De reden voor de aanklacht was het beleid van digitale aankopen via het PlayStation Network.

De ACCC vond dat Sony valse voorwaarden aan Australische consumenten gaf en weigerde om geld terug te geven aan klanten die niet tevreden waren met hun aankopen via PlayStation Network.

In een verklaring zegt ACCC-hoofd Rod Sims het volgende: "De garantierechten van consumenten verlopen niet nadat een digitaal product is gedownload en deze rechten verdwijnen al helemaal niet na veertien dagen of een andere willekeurige datum die een gamewinkel of ontwikkelaar aangeeft. Consumenten die een digitaal product kopen hebben exact dezelfde rechten als wanneer ze het product hadden aangeschaft in een fysieke winkel".

De Australische rechtbank heeft gisteren uitspraak gedaan in de zaak en heeft de ACCC in het gelijkgesteld. Volgens de rechtbank heeft Sony zich niet aan de voorwaarden gehouden en heeft de techgigant een boete opgelegd van 3,5 miljoen dollar (ongeveer 3,09 miljoen euro).

PlayStation Now

Dit artikel delen:

Lees meer

Win een weekend weg met The Last of Us Part II Sony komt ‘binnenkort’ met nieuwe datum PlayStation 5-presentatie
11

Reacties op: Sony moet boete van 3,5 miljoen dollar betalen voor misleiden klanten

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    niqomipa

    • 5 juni 2020 13:16
    HA! Lekker voor ze. Zelf gister nog gehad….Had Ni No Kuni gekocht, net voor de sale, en een mailtje gestuurd of er iets aan de toe doen was. Kon uiteraard niet. Terwijl elk normaal bedrijf je gewoon compenseert als je op zo'n manier genaaid wordt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Roolio

    • 5 juni 2020 13:45
    @niqomipa
    De 'Epic store' gaat het standaard zo maken dat jij wel (een deel) van je geld terug zou hebben gehad (edit: maar dat wist jij al zie ik nu).
    Goede ontwikkeling en ik hoop dat meer aanbieders dit over gaan nemen.

    Het voelt gewoon niet goed als dit gebeurt. Ik had zelf net een 'fat PS3' gekocht toen de week erna de nieuwe versie uitkwam. Daar viel wel over te praten (heb een aantal games gratis gekregen). Maar dat was nog in de tijd dat je naar de winkel kon stappen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • 2pacolypse

    • 5 juni 2020 13:48
    @niqomipa ben het met je eens, de overheden/EU moeten echt goed kijken naar de digitale verkopen want waar deze techbedrijven mee denken weg te kunnen komen is echt belachelijk. Niks: voor de gamers, maar meer voor de aandeelhouders.
    Nu is het Microsoft die zich profileert als de goodguy en Sony schuift meer de kant op van de bad guy. Dat was 8 jaar geleden wel anders, jammer dat bedrijven veranderen nadat ze winst maken. Het lijkt alsof ze zich dan onschendbaar voelen wetende dat sociale media je hele bedrijf naar de afgrond kan brengen.

    Hoop snel dat Sony en anderen zich weer gunstig opstelt richting de consumenten..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 5 juni 2020 14:10
    @2pacolypse Ik heb die L in 'For the Players' altijd al verdacht gevonden ;-) .. gemeen grapje uiteraard. Sorrry.

    Mensen het zijn commerciele bedrijven, die willen vaak graag wat winst maken. Die winst wordt gegenereerd door geld uit onze zakken.. de kunst is alleen hoe kan je dat zo mooi mogelijk verbloemen dat wij zoiets hebben van; top toko -> take my money.. Gelukkig is gaming ook een bepaalde manier van art vorm en wenst de maker ons daadwerkelijk te verblijden met iets moois. . maar dat die instelling af en toe wordt overschaduwd door de cijfertjes is denk ik onoverkomelijk .. (bij ieder bedrijf trouwens)..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • jan55en

    • 5 juni 2020 18:54
    @2pacolypse Dat zouden de ACM of consumentenorganisaties hier ook prima kunnen doen.
    Wat dat betreft zijn de rechten hier niet (veel) ander tav garantie voor digitale producten. Ondanks dat de techs en andere aanbieders ons anders willen doen geloven.

    Als iets stuks is of het niet werkt zoals geadverteerd, hoor je je geld terug te krijgen als het niet tijdig of afdoende kan worden opgelost.

    Vorig jaar nog alle in game buys van van een app kunnen terug "vorderen" voor een game die niet naar behoren werkte. En diverse klacht mijner zijde en veelvuldige niet nagekomen toezegging van de ontwikkelaar. Eerst deden ze mogelijk en verschuilen ze zich achter niet op het niet tijd vragen voor refund en argumentatie dat het in algemene voorwaarden staat.

    Pas bij concreet verwijzing naar specifieke EU en NL regel- en wetgeving en dreigen met juridische stappen tegen de ontwikkelaar (en indirect Android), werden alle aankopen vergoed.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    El Ninjo

    • 5 juni 2020 16:02
    @niqomipa Bah, balen om te lezen man, nu is Ni No Kuni wel een dijk van een game, — zou je deel 2 gekocht hebben had ik helemaal met je te doen — maar het is toch zonde van € 30,-

    Steam en Epic hebben wat ik lees veel betere voorwaarden w.b. restituties

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    LuckyJack

    • 6 juni 2020 08:03
    @niqomipa ga je de volgende keer ook bijbetalen als een game weer uit de aanbieding gaat en duurder wordt? Geen enkel bedrijf of winkel is jou verplicht om je te compenseren voor een prijsdaling. Aardig als ze het doen, maar zeker niet verplicht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 6 juni 2020 10:42
    @LuckyJack
    Dat zeg ik toch ook niet? Het gaat om klantenservice. Zo’n beetje elk bedrijf komt je tegemoet als dit gebeurt, behalve Sony natuurlijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 5 juni 2020 14:21
    de kunst is alleen hoe kan je dat zo mooi mogelijk verbloemen dat wij zoiets hebben van; top toko -> take my money..
    Precies, en hoe doe je dat? Door mensen nog een beetje het idee te geven dat het je interesseert. Al had ik een tegoedbon gekregen van €10 voor de Playstation Store (de schade is eigenlijk €30) dan was ik al tevreden geweest. Maar nee, ik krijg een standaard kut mailtje waaruit blijkt dat ze mijn mail geen eens gelezen hebben. Ik stuur een mail terug en word vervolgens compleet genegeerd. Handig van Sony? Nee, maar het interesseert ze dan ook werkelijk geen reet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • rpenning

    • 5 juni 2020 14:42
    Maar mijn vraag is ze hebben die dikke boete betaald allemaal leuk en aardig. Maar gaat er ook wat veranderen dan of gaan ze gewoon door en betalen ze later nog wel een boete???

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 5 juni 2020 14:48
    @rpenning
    De boete die Steam kreeg voor eigenlijk hetzelfde, heeft er toentertijd voor gezorgd dat je nu een refund kunt vragen bij Steam….dus fingers crossed….