Sony moet boete van 3,5 miljoen dollar betalen voor misleiden klanten

Sony moet boete van 3,5 miljoen dollar betalen voor misleiden klanten

Sony Europe moet een boete van 3,5 miljoen dollar betalen aan boetes voor het misleiden van klanten in het PlayStation Network door een uitspraak van de Australische rechtbank.

Sony Europe werd vorig jaar door de Australian Competition And Consumer Commission (ACCC) aangeklaagd. Sony Europe is het moederbedrijf van Sony Australia. De reden voor de aanklacht was het beleid van digitale aankopen via het PlayStation Network.

De ACCC vond dat Sony valse voorwaarden aan Australische consumenten gaf en weigerde om geld terug te geven aan klanten die niet tevreden waren met hun aankopen via PlayStation Network.

In een verklaring zegt ACCC-hoofd Rod Sims het volgende: "De garantierechten van consumenten verlopen niet nadat een digitaal product is gedownload en deze rechten verdwijnen al helemaal niet na veertien dagen of een andere willekeurige datum die een gamewinkel of ontwikkelaar aangeeft. Consumenten die een digitaal product kopen hebben exact dezelfde rechten als wanneer ze het product hadden aangeschaft in een fysieke winkel".

De Australische rechtbank heeft gisteren uitspraak gedaan in de zaak en heeft de ACCC in het gelijkgesteld. Volgens de rechtbank heeft Sony zich niet aan de voorwaarden gehouden en heeft de techgigant een boete opgelegd van 3,5 miljoen dollar (ongeveer 3,09 miljoen euro).

PlayStation Now

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!
test

@niqomipa De 'Epic store' gaat het standaard zo maken dat jij wel (een deel) van je geld terug zou hebben gehad (edit: maar dat wist jij al zie ik nu). Goede ontwikkeling en ik hoop dat meer aanbieders dit over gaan nemen. Het voelt gewoon niet goed als dit gebeurt. Ik had zelf net een 'fat PS3' gekocht toen de week erna de nieuwe versie uitkwam. Daar viel wel over te praten (heb een aantal games gratis gekregen). Maar dat was nog in de tijd dat je naar de winkel kon stappen.

0

@niqomipa ben het met je eens, de overheden/EU moeten echt goed kijken naar de digitale verkopen want waar deze techbedrijven mee denken weg te kunnen komen is echt belachelijk. Niks: voor de gamers, maar meer voor de aandeelhouders. Nu is het Microsoft die zich profileert als de goodguy en Sony schuift meer de kant op van de bad guy. Dat was 8 jaar geleden wel anders, jammer dat bedrijven veranderen nadat ze winst maken. Het lijkt alsof ze zich dan onschendbaar voelen wetende dat sociale media je hele bedrijf naar de afgrond kan brengen. Hoop snel dat Sony en anderen zich weer gunstig opstelt richting de consumenten..

0
test

@2pacolypse Ik heb die L in 'For the Players' altijd al verdacht gevonden ;-) .. gemeen grapje uiteraard. Sorrry. Mensen het zijn commerciele bedrijven, die willen vaak graag wat winst maken. Die winst wordt gegenereerd door geld uit onze zakken.. de kunst is alleen hoe kan je dat zo mooi mogelijk verbloemen dat wij zoiets hebben van; top toko -> take my money.. Gelukkig is gaming ook een bepaalde manier van art vorm en wenst de maker ons daadwerkelijk te verblijden met iets moois. . maar dat die instelling af en toe wordt overschaduwd door de cijfertjes is denk ik onoverkomelijk .. (bij ieder bedrijf trouwens)..

0

@2pacolypse Dat zouden de ACM of consumentenorganisaties hier ook prima kunnen doen. Wat dat betreft zijn de rechten hier niet (veel) ander tav garantie voor digitale producten. Ondanks dat de techs en andere aanbieders ons anders willen doen geloven. Als iets stuks is of het niet werkt zoals geadverteerd, hoor je je geld terug te krijgen als het niet tijdig of afdoende kan worden opgelost. Vorig jaar nog alle in game buys van van een app kunnen terug "vorderen" voor een game die niet naar behoren werkte. En diverse klacht mijner zijde en veelvuldige niet nagekomen toezegging van de ontwikkelaar. Eerst deden ze mogelijk en verschuilen ze zich achter niet op het niet tijd vragen voor refund en argumentatie dat het in algemene voorwaarden staat. Pas bij concreet verwijzing naar specifieke EU en NL regel- en wetgeving en dreigen met juridische stappen tegen de ontwikkelaar (en indirect Android), werden alle aankopen vergoed.

0

Aanbevolen voor jou