Nieuws

Sony geeft nieuwe details over PlayStation VR2

Zo heeft de helm een resolutie van 4000 bij 2040 pixels

Geschreven door Michel Musters op
Sony heeft tijdens CES 2022 nieuwe details gegeven over de PlayStation VR2.

De nieuwe virtualrealityheadset gaat officieel PlayStation VR2 heten. Zoals verwacht toont de headset een hogere resolutie dan de eerste helm: 4000 bij 2040 pixels (of 2000 bij 2040 per oog). Het hdr-beeldscherm is net als op de PSVR een oled, maar het blikveld is met 110 graden 10 graden meer dan de voorganger.

Verder heeft PlayStation VR2 inside-out-tracking, zodat een losse camera niet nodig is. Dankzij vier camera's in het apparaat zelf hoeven er geen gekleurde leds op het apparaat te zitten zodat bijgehouden kan worden waar de speler is. Deze camera's volgen ook de controllers. Ook worden in de helm met camera's de ogen van spelers gevolgd, waardoor spelers hun ogen kunnen gebruiken om de camera te besturen. 

Tot slot hebben zowel de helm als de eerder onthulde controllers trilmotors waarmee vibraties worden gegeven. De controllers heten officieel de PlayStation VR2 Sense en hebben zoals eerder bekendgemaakt adaptieve triggers, vingerdetectie en haptische feedback. De PlayStation VR2 zelf is nog niet getoond. Ook is niet bekend wanneer de helm verschijnt, al gaat hij volgens geruchten binnenkort in massaproductie. 

De volledige specs van PlayStation VR2 zijn op PlayStation Blog te vinden. Ook werd een spel voor PlayStation VR2 aangekondigd: Horizon Call of the Mountain.

Dit artikel delen:

Lees meer

PSVR2-game Horizon Call of the Mountain onthuld Death Stranding: Director's Cut verschijnt deze lente op Steam
19

Reacties op: Sony geeft nieuwe details over PlayStation VR2

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 5 januari 2022 08:51
    Beloofd veel goeds. Ik snap niet dat Microsoft niet inzet op VR, dat zou VR de duw in de rug geven die het nodig heeft om het meer mainstream te maken. Waren ze niet bezig met Hololens of iets in die richting? Hoor je ook niks meer van…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • lightyears

    • 5 januari 2022 09:52
    @The_Stifmeister Bij xbox vonden ze de verkoopaantallen van vr te laag en daardoor het niet interessant om het te ondersteunen of ervoor te gaan ontwikkelen. Van de PS4 zijn meer dan 100 miljoen consoles verkocht. Van de psvr zijn er ruim 6 miljoen. Het overgrote deel van de ps4 gebruikers heeft dus nooit een vr headset gekocht. Er wordt wel gezegd dat je minimaal 10 miljoen gebruikers nodig hebt om het interessant laten zijn. Ik ven een groot fan van vr en heb zowel een psvr als quest 2. Maar om eerlijk te zijn leek het er tot anderhalf jaar geleden op dat vr niet echt van de grond kwam. De quest 2 heeft vr het afgelopen jaar vooruit gebracht. Op een kritiek punt toen andere stopten is Facebook blijven investeren in vr . Alhoewel Facebook geen verkoopaantallen bekend maakt heeft de quest2 inmiddels vrijwel zeker de drempel van 10 miljoen gepasseerd. Bij de psvr2 is dat nog maar afwachten of die dat haalt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 5 januari 2022 11:09
    @lightyears
    Ook dit wist ik niet, thanks voor de info.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 5 januari 2022 09:58
    @The_Stifmeister De Hololens is niet per se voor consumenten, maar meer voor op de werkvloer, het is geen game device in ieder geval. Inmiddels is de Hololens 2 er al een tijdje en heeft Qualcomm net een nauwe samenwerking met Microsoft aangekondigd om voor dergelijke apparaten chips te ontwikkelen.
    Ik vind het ook jammer dat MS hier niets mee doet, er is echter wel al ondersteuning voor VR in Windows en dus ook de XBox.
    Uiteindelijk is VR nog niet zo groot in gaming dat er echt bakken met geld aan verdiend wordt. Ik denk dat Sony hier op dit moment nog verlies op draait, de ontwikkeling kost nog best veel als je het vergelijkt met hoeveel ze er verkopen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 5 januari 2022 11:08
    @Ziminar
    Interessante info, wist ik niet. Thanks!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 5 januari 2022 20:40
    @The_Stifmeister hololens is niet voor consumenten en wordt veel gebruikt in de industrie, hololens2 is er al weer even. Dat jij er niets meer van hoort zegt dus niets. En waarom ze zich er niet voor inzetten, al was het gewoon dat de MR headsets ondersteund worden, is voor mij ook een raadsel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 5 januari 2022 09:50
    Is hij draadloos, want dat vind ik wel 1 van de belangrijkste opties, draadloos en geen extra camera meer waar je mee verbinding moet maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • lightyears

    • 5 januari 2022 09:57
    @DarkraverX nee dat is die niet lees ik net. Wordt met 1 kabel gekoppeld aan ps5

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 5 januari 2022 10:29
    @lightyears Thx voor de reactie.

    Dan gaat hij het niet worden voor mij.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • lightyears

    • 5 januari 2022 09:56
    Lijkt een mooi headset. Goede resolutie op het niveau van de huidige headsets. Ook eye teacking en feedback zijn enerverend . Alleen jammer dat die niet draadloos is. Voor vr in de stoel te beleven een prima headset. Maar om echt vrij rond te lopen i n een virtuele omgeving heb je eigenlijk draadloos nodig. Misschien dat ze dar naderhand nog kunnen toevoegen maar klaarblijkelijk hebben ze er te weinig vertrouwen in dat de verbinding dan stabiel genoeg is

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jumpman

    • 5 januari 2022 10:19
    @lightyears ik kan me ook voorstellen dat voeding een dingetje is. Een zware accu in de helm kan niet dus wordt dat om je middel of in een soort rugzakje zou ik dan denken. Maar te zwaar is belemmerend voor je vrij bewegen en te licht is weer nadelig voor de speeltijd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • lightyears

    • 5 januari 2022 10:35
    @Jumpman Dat kan meespelen bij de afwegingen door sony, maar het kan in principe wel. Bij de quest2 zit de batterij wel in het headset. Ik moet wel eerlijk zeggen dat die minder comfortabel op je hoofd zit dan de psvr bril. Quest2 kan overigens wel draadloos aan pc gekoppeld worden al wordt geadviseerd dat een kabel een betere verbinding geeft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jumpman

    • 5 januari 2022 11:33
    @lightyears ja klopt, een accu kan in de headset maar lijkt me niets als deze ook kan trillen ed. Nu weet ik overigens niet of de quest 2 dat ook kan maar lijkt me allerminst prettig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 5 januari 2022 20:42
    @Jumpman nouja, de Quest 2 heeft ook de batterij in zich, en bij de Vive heb je dat bij de draadloze module je de batterij aan je riem kunt klippen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Floks

    • 5 januari 2022 11:29
    Hier gaat hij komen, veel plezier gehad en nog steeds aan de psvr.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    clandestine666

    • 5 januari 2022 12:33
    Gaaf hoor! Dat 'ie niet draadloos is zal me een worst zijn, ik zit me de PSVR ook altijd gewoon op m'n luie gamestoel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • ebiker

    • 5 januari 2022 14:41
    Ik voel me toch behoorlijhk bekocht met de originele PSVR, ik vond de ondersteuning belabberd. Veel veredelde techdemo's, alleen Skyrim en Astrobot waren de moeite. D'r zal een hele stapel AAA games met PSVR2 ondersteuning in de winkel moeten liggen voor ik een PSVR2 (en uberhaupt een PS5) zal kopen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DasScar

    • 5 januari 2022 16:09
    @ebiker Ja, ondanks dat Astrobot werkelijk fantastisch is, en ik een crush heb voor Tetris, beklijft mij hetzelfde gevoel. Geen games, maar aftreksels. Uiteindelijk is het geklooi met de kabels elke keer teveel moeite om Astrobot verder te spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 5 januari 2022 20:45
    @ebiker nouja, ik vind oa Crytek's Robinson the journey ook erg geweldig.