Nieuws
PlayStation

Sony-CEO Yoshida: 'Consolemarkt is een niche'

Ook samenwerking Microsoft aan bod

Geschreven door Ralph van Dodewaard op
De CEO van Sony praat over de toekomst van de game-industrie en de rol van consoles hierin. Ook wordt er dieper ingegaan op de aangekondigde samenwerking met Microsoft.

Kenichiro Yoshida, de voorzitter en directeur van Sony, gaf tijdens de Investors Relations Day van het bedrijf antwoord op een aantal vragen. Wanneer het gaat over de toekomst van de game-industrie, zegt Yoshida dat Sony vooral belang blijft hechten aan de meeslependheid en de ervaring van spelers. De consolemarkt is hier volgens Yoshida slechts een klein onderdeel van.

"Als je naar de gehele game-industrie kijkt, is de consolemarkt geen grote markt, maar meer een niche. Om deze reden zien we de console voorlopig als iets dat computerfunctionaliteiten naar de gebruikers brengt, maar zijn we tegelijkertijd bezig met de steeds beter wordende technologie van streamingdiensten", aldus Yoshida.

Ook de recent aangekondigde samenwerking met Microsoft op het gebied van cloud gaming kwam aan bod in de presentatie. De ontwikkeling van cloud- en streamingdiensten moet nog volwassen worden, maar het is volgens Yoshida nog moeilijk om te zien welke kant deze trends opgaan. Zo zijn de vertraging van het netwerk en de locatie van de servers ingewikkelde problemen. Ook de voor- en nadelen van verschillende verdienmodellen van een streamingdienst moeten worden overwogen.

Yoshida vertelt dat Sony een Memorandum van overeenstemming heeft getekend met Microsoft, waarin de gezamenlijke voornemens van de twee partijen nu zijn vastgelegd. "Op het gebied van technologie en diensten, zijn er veel aspecten waar we samen met Microsoft naar willen kijken", aldus Yoshida.

Dit artikel delen:

Lees meer

Oculus Quest is een fantastische virtual reality-headset Nintendo haalt twee mobiele games offline in België
9

Reacties op: Sony-CEO Yoshida: 'Consolemarkt is een niche'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • StormFox

    • 21 mei 2019 15:28
    "Als je naar de gehele game-industrie kijkt, is de consolemarkt geen grote markt, maar meer een niche."

    Dit is een rare bewering als gezien de vele miljarden die jaarlijks worden verdient aan de console games, services, en (rand)apparatuur.

    Als hij dit over de PV markt zei, dan gaf ik hem gelijk, maar niet nu over de consoles en hopelijk blijft dat zo, want ik heb totaal niks met cloudgamen gezien de consumenten daarbij veel nadelen gaan ondervinden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Nuage

    • 21 mei 2019 18:22
    @StormFox Inderdaad. GTA V is lucratiever dan welke film ook, dus kan je toch moeilijk van een niche spreken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Krytuun

    • 21 mei 2019 15:33
    Als je kijkt naar alles op een hoop, dus ook mobiel, is het aantal units consoles inderdaad kleiner.

    Maar de consumenten die een console bezitten geven er wel meer aan uit dan de gemiddelde app consument. Wat ze willen met streaming, is de drempel wegnemen voor de app consumenten, zodat ze meer geld aan micro aankopen kunnen verdienen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Derper

    • 21 mei 2019 15:55
    @Krytuun hmmm pokemon Go doet het volgens mij qua uitgaven prima. Het zal gemiddeld per consument minder zijn dan de console spelers (misschien ook niet) maar het totaal is meer…..en dat is wat ze willen, meer geld in totaal.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Krytuun

    • 22 mei 2019 10:34
    @Derper Pokemon Go graait idd veel geld binnen, kosten/baten bij die game is inderdaad veel lucratiever.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 22 mei 2019 10:15
    @Krytuun Die gemiddelde app consument die minder geld uitgeeft dan een console consument is wel de situatie hier in t westen. In Japan, waar de beste man zelf vandaan komt is dit radicaal anders. Daar is de mobiele markt qua gaming vele malen groter.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Krytuun

    • 22 mei 2019 10:38
    @darkmanwls Ja, dat vergeet is soms. Ik betrek dit soort dingen vaak op mijn belevingswereld. Ik ken maar weinig mensen die dedicated app games ondersteunen met zakken geld.

    De Aziatische markt is inderdaad vol gepropt met apps en microtransacties. Dit soort statements van Yoshida geven eigenlijk maar weer aan dat "onze hobby" gewoon om kei harde knaken gaat.

    Natuurlijk vinden de developers het wel leuk om een product te maken dat grafisch, muzikaal, verhaal, en gameplay perfect is. Maar als uitgevers zien dat er meer geld verdiend kan worden met knikkers verkopen, is hun loyaliteit naar ons ook niks meer waard.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Soundwave170

    • 22 mei 2019 12:08
    gezondheid

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vriess

    • 22 mei 2019 15:21
    Bijna 100 MILJOEN PS4's verkocht. De PS4 heeft een super hoge attach rate van 9.6. De Playstation divisie heeft vorig jaar een record omzet gedraaid (meer dan MS en Nintendo samen). En dan de console markt in een niche markt noemen? Onzin!

    Dit is gewoon marketingpraat om de consument langzaam te laten wennen aan het idee dat fysieke media gaat verdwijnen ten gunste van streaming media.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.