De luchtpakketten in H1Z1 worden via microtransacties aangeschaft. Een vliegtuig levert het pakket af, welke wapens en munitie kan bevatten. Smedley meldde acht maanden geleden in H1Z1's sub-Reddit dat wapens en munitie niet onder microtransacties zouden vallen, omdat dit de kern van de game zou ruïneren.

H1Z1 is sinds gisteren verkrijgbaar op Steam Early Access. De game kost 19,99 euro in de alpha-fase maar zal uiteindelijk gratis speelbaar zijn. Wie de luchtpakketten een probleem vindt krijgt dit volledige bedrag terug, mits diegene de game op 16 januari na half acht 's avonds heeft aangeschaft. Dit aanbod geldt tot aanstaande maandag. Hoewel Smedley een e-mailadres opgeeft om de aanvraag naar te versturen, kunnen spelers hun geld ook via Steam terugkrijgen.

Smedley meldt dat het hier om miscommunicatie gaat. "Als je denkt dat het pay-to-win is, koop het dan niet. Speel het niet. Maar ik moet zeggen: wacht tot je het persoonlijk uitgeprobeerd hebt voordat je die beslissing neemt." De luchtpakketten kunnen enkel worden aangevraagd wanneer minstens een kwart van de server vol is. Daarbij komen de vliegtuigen die ze afleveren traag en met veel lawaai aangevlogen, met een groen rookspoor erachteraan. Dit trekt niet alleen zombies aan, maar ook andere spelers. Zo kan degene, die een luchtpakket gekocht heeft, doodgaan terwijl hij of zij het pakket probeert te bemachtigen en ontvangt dus niets van de (willekeurig gegenereerde) inhoud. Het is als een server event, meldt Smedley.

Toch past Sony de mechanic aan naar aanleiding van de klachten. Zo is de kans op wapens een stuk kleiner geworden en zijn voortaan minstens twee keer zoveel spelers op de server nodig om de luchtpakketten aan te kunnen vragen. Ook vliegen de vliegtuigen nog slomer en vallen de pakketten langzamer uit de lucht.