De luchtpakketten in H1Z1 worden via microtransacties aangeschaft. Een vliegtuig levert het pakket af, welke wapens en munitie kan bevatten. Smedley meldde acht maanden geleden in H1Z1's sub-Reddit dat wapens en munitie niet onder microtransacties zouden vallen, omdat dit de kern van de game zou ruïneren.
H1Z1 is sinds gisteren verkrijgbaar op Steam Early Access. De game kost 19,99 euro in de alpha-fase maar zal uiteindelijk gratis speelbaar zijn. Wie de luchtpakketten een probleem vindt krijgt dit volledige bedrag terug, mits diegene de game op 16 januari na half acht 's avonds heeft aangeschaft. Dit aanbod geldt tot aanstaande maandag. Hoewel Smedley een e-mailadres opgeeft om de aanvraag naar te versturen, kunnen spelers hun geld ook via Steam terugkrijgen.
Smedley meldt dat het hier om miscommunicatie gaat. "Als je denkt dat het pay-to-win is, koop het dan niet. Speel het niet. Maar ik moet zeggen: wacht tot je het persoonlijk uitgeprobeerd hebt voordat je die beslissing neemt." De luchtpakketten kunnen enkel worden aangevraagd wanneer minstens een kwart van de server vol is. Daarbij komen de vliegtuigen die ze afleveren traag en met veel lawaai aangevlogen, met een groen rookspoor erachteraan. Dit trekt niet alleen zombies aan, maar ook andere spelers. Zo kan degene, die een luchtpakket gekocht heeft, doodgaan terwijl hij of zij het pakket probeert te bemachtigen en ontvangt dus niets van de (willekeurig gegenereerde) inhoud. Het is als een server event, meldt Smedley.
Toch past Sony de mechanic aan naar aanleiding van de klachten. Zo is de kans op wapens een stuk kleiner geworden en zijn voortaan minstens twee keer zoveel spelers op de server nodig om de luchtpakketten aan te kunnen vragen. Ook vliegen de vliegtuigen nog slomer en vallen de pakketten langzamer uit de lucht.
Reacties op: Sony betaalt H1Z1-spelers terug wegens 'pay-to-win' microtransacties
Vogeltje
Nou koop ik nooit games die in Early Access staan, juist omdat ze niet af zijn. Als je een beta wilt houden is dat prima, maar ik zie het punt niet om te betalen voor een game die niet af is.
Kan ook jaren duren voordat de uiteindelijke versie af is en dan speelt misschien niemand het meer, omdat ze er wel klaar mee zijn.
VictoryByFire
geert1
Ze hebben bijvoorbeeld 3 dagen voor deze release nog gezegd dat wapens en kogels niet gekocht zouden kunnen worden met echt geld (dus niet alleen 8 maanden eerder, maar ook recent), terwijl dat op dat moment al in het spel zat (miscommunicatie, personeel zelf niet op de hoogte).
Daarnaast: Als je dus echt geld uitgeeft aan zo'n krat, en iemand anders is je te snel af of een zombie maakt je net dan af, dan krijg je dus niets voor je geld? Echt geld uitgeven voor een gokje, dat klinkt eerder als een casino dan een game. Ze droppen pas als er genoeg spelers zijn, om nog meer competitie te creëren voor elke krat terwijl één speler heeft betaald voor die krat. Het aanpassen van de airdrops maakt het volgens mij alleen maar erger.
Sony had prima kunnen weten dat gamers erg wantrouwig zijn over alles wat maar in de buurt komt van pay2win; ze hadden dit veel handiger kunnen aanpakken volgens mij.
Sony is ook nog 's zo "handig" geweest om enorm veel bombarie te maken op Twitch, met 12 bekende streamers die het spel tegelijk konden gaan spelen direct op het moment van release. Deze streams werden ook weergegeven in de launcher van de game. En vervolgens knallen de servers eruit en kan niemand spelen of de streams kijken. Hoe dom is zo'n marketing-actie bij een alfa-versie? Het is alsof ze er vanuit gingen dat het allemaal soepel zou draaien, wat een bizarre aanname is voor een alfa-versie. Een soft-launch was stukken verstandiger geweest.
En dan ook nog eens $20 vragen om het spel te mogen testen, terwijl het later free-to-play zal worden. Vroeger werden testers betaald om een spel te testen, en nu moeten wij betalen voor een gratis game?
Ze graven hun eigen graf met deze perikelen. Sony is alle goodwill kwijt; de reviews op Steam zijn behoorlijk negatief en bijna niemand komt in de game vanwege de serverproblemen.
Wat is het toch met zombie-survival-games en verschrikkelijke releases / ontwikkeltrajecten?
Vogeltje
Eglaerinion
Eglaerinion
geert1
En in dit geval met H1Z1 gaat het niet zozeer om de staat van de game, maar meer om designkeuzes die er gemaakt zijn. De airdrops (betaalde kratten met wapens, kogels en dergelijke) zijn zo'n keuze en de ontwikkelaar heeft al aangegeven dat ze dat niet gaan verwijderen (hooguit bijschaven). Daarnaast het feit dat ze €20 vragen voor vroege toegang bij een free-to-play game. Dat de servers het lieten afweten, daar kan ik nog inkomen want inderdaad: het is Early Access. Maar pay2win en betalen om een gratis game te testen, dat gaat er bij mij niet in.
Ben benieuwd hoe Sony het verder gaat aanpakken. Misschien zijn dit problemen die toch aangepakt gaan worden, en misschien wordt de game alsnog goed… uiteindelijk. Maar voor nu is het een rotzooi en ik vind het terecht dat erover geklaagd wordt.
Phuncz
Zo heb ik al een crowdfunding game gesteund die al vorig jaar gereleased had moeten worden en die nu nog steeds in Alpha zit. Men heeft ondertussen de gamers ook al hard bedrogen met slecht afgewerkte games zoals Battlefield 4, Watch Dogs en AC:Unity die gesluierd waren in een marketingcampagne die in tegenstelling tot de games wél goed waren.
Nee hoor, laat developers zich maar bewijzen voordat ze mijn centen krijgen.
RavenMMG
Panzermeister
poklaan
Teknootje
sollitdude
Jurry1984
Kijk DayZ. Inmiddels een aardige game maar nog steeds vol bugs en het voelt nog steeds 'clunky' aan. Dit, 2/3 jaar (?) na dato?
Ik wacht mooi tot het uitkomt en (dan opeens?!)
gratis is.
Toch denk ik dat dit een zoveelste zombiesurvival is waar niemand maar ook een fuck om geeft na 2 maanden.
Jurry1984
WishMasterZero
RedruM-X
En al de heisa rondom h1z1 is er enkel en alleen om het volgende en het is Sony's eigen schuld, 1 afbeelding legt het allemaal uit : http://i.imgur.com/9CE4FpH.jpg
Naar mijn insziens doodnormaal dus dat ze dit commentaar krijgen. PC gamers zijn nu éénmaal mensen die protesteren als er zever in pakjes wordt verkocht.
sollitdude
poklaan
Jurry1984
gamebrekende bugs die mij het spelplezier ontnamen.