De singleplayermodus draait om een team van vijf soldaten van de NAVO die een oplossing moeten bieden voor een conflict over een belangrijke zeeroute in Zuid-Azië. De speler stuurt zijn team aan met simpele bevelen die verschillende tactische mogelijkheden moeten bieden.

Zipper legt in de singleplayercampagne vooral de nadruk op een filmische ervaring. Dit hoopt men te bereiken doordat men de stemmen tegelijk met de motion-capture heeft opgenomen. Ook bevat het spel vernietigbare omgevingen en zal de computertegenstander dekking zoeken en je team proberen te flankeren. Als je te lang op één positie zit, kan een vijandelijke commandant zelfs een luchtaanval inroepen.

Multiplayer

Over de voor SOCOM zo belangrijke multiplayer is nog weinig bekend. In ieder geval kunnen er 32 spelers tegelijk de strijd aangaan, met kostuums van "meer speciale eenheden dan ooit". Vermoedelijk zit de Nederlandse BBE daar ook tussen. Bovendien moet de multiplayer van SOCOM IV een "geheel nieuwe ervaring bieden". Het ligt in lijn der verwachting dat de campagne ook online coöperatief speelbaar zal zijn.

Zipper Interactive maakte de voorgaande SOCOM-delen voor de PlayStation 2, maar liet de eer voor het eerste PS3-deel, Confrontation, aan ontwikkelaar Slant Six over. Zelf heeft het intussen de grootschalige online shooter MAG op Sony's jongste console uitgebracht. Zipper keert met SOCOM IV dus weer terug naar haar roots.