"Het landschap van de industrie is drastisch veranderd, zelfs al in de tijd toen Bizarre Creations werd gekocht door Activision", vertelt Wilson. "Vooral om een nieuw merk op te laten vallen in dit stadium van de levenscyclus van spelcomputers, gecombineerd met de wereldwijde economische situatie waardoor gamers minder bereid zijn om 'risico te nemen', is erg moeilijk."

"Tegenwoordig is het moeilijker om in het middensegment van twee à drie miljoen verkopen te komen", vervolgt Wilson. "Of games breken door en ze verkopen meer dan vier miljoen exemplaren, of ze hebben het heel erg moeilijk. Ook is de kwaliteit enorm toegenomen. Wist je dat er in 2010 meer games met een cijfer hoger dan een 8 zijn uitgekomen dan in elk ander jaar?"

Bizarres laatste game was actieracer Blur, die ondanks positieve recensiecijfers niet kon rekenen op goede verkoopcijfer. "Het is niet alleen Blur die niet goed verkocht in 2010, ook andere goede nieuwe IP's zoals Enslaved, Alan Wake en Vanquish hebben moeite gehad om indruk te maken, terwijl Halo en Call of Duty verkooprecords hebben verbroken." Blur kwam uit in een periode waarin veel games werden uitgebracht, waaronder concurrent Split/Second: Velocity. "De releasedatum hielp waarschijnlijk ook niet", geeft Wilson toe.

Nieuwe werkgever

Bizarre Creations heeft vorige week vrijdag de deuren gesloten, nadat uitgever Activision geen koper voor de studio kon vinden. Toen het was aangekondigd dat Activision de studio wilde verkopen, gaf de uitgever werknemers bij Bizarre Creations de ruimte om op sollicitatiegesprekken te gaan en trainingen te volgen. Wilson heeft inmiddels een nieuwe werkgever gevonden in Sumo Digital, de ontwikkelaar van onder andere Sonic & Sega All-Stars Racing, Outrun Online Arcade en F1 2009 voor Wii.