Nieuws

'Slaven-Tetris' offline gehaald na kritiek op social media

Minigame is van Steam gehaald

Geschreven door Michel Musters op
Een minigame in het spel Playing History 2 - Slave Trade gebaseerd op de klassieke puzzelgame Tetris, waarbij de blokken zijn vervangen voor slaven die in een schip moeten passen, is offline gehaald van Steam.

Volgens ontwikkelaar Serious Games Interactive is het doel van Playing History 2 om mensen te laten "denken als een slavenhandelaar". Vorige week waren er diverse mensen op social media en op Steam die negatief reageerden op de minigame. Die werd onder andere "onmenselijk" en "ziek" genoemd. Daarom heeft de Deense ontwikkelaar de minigame uit het spel verwijderd. Het spel zelf is als sinds september 2013 beschikbaar.

Op de Steam-pagina van de game reageerde de ontwikkelaar op de negatieve aandacht. "Onze excuses aan mensen die zijn beledigd door het feit dat we gameplay gebruiken om te tonen hoe onmenselijk slavernij was. Het doel was om mensen te verlichten en op te leiden - niet om dat verloren te laten gaan in de discussie over vijftien seconden van de game."

In onderstaande video is te zien hoe journalist Jim Sterling de game speelt.

Bron: Eurogamer

Dit artikel delen:

Lees meer

Vijf manieren om Need for Speed te spelen Company of Heroes 2: The British Forces vanaf nu verkrijgbaar
31

Reacties op: 'Slaven-Tetris' offline gehaald na kritiek op social media

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • ShadowX

    • 4 september 2015 02:04
    Hoewel ik het ermee eens ben dat het ziekelijk is denk ik alleen dat geen hond ernaar had gekraaid als het andersom had geweest.

    Om nog maar niks te zeggen over de blanke pieten die Nickelodeon dit jaar gaat gebruiken, met alle respect maar als wij blanken dit jaar klagen dat het blanke pieten zijn en dat dat racistisch is dan is er geen hond die daar naar kraait.

    Als je alles met elkaar gaat vergelijken dan zijn er vroeger meer blanke slaven geweest dan andersom maar goed geen hond die het daar over heeft.

    Met alle respect GNL maar ik vind die witte achtergrond die jullie gebruiken maar zeer racistisch.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • chemicalscum

    • 4 september 2015 09:04
    Man, draaf niet zo door in je valse gevoel van onrecht, is echt nergens voor nodig. "Meer blanke slaven dan andersom", dat is dus een volslagen belachelijke bewering en compleet irrelevant bovendien. Wel even bij de realiteit blijven. Werkelijke gevoelens van mensen, die diep geraakt worden door iets wat jij niet begrijpt. En dat gaat heel wat dieper dan de (relatief recente) traditie van een kinderfeest.

    En bovendien zijn het hanen die kraaien, honden blaffen, maar dat terzijde.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • glaned

    • 4 september 2015 09:56
    Gelukkig, een redelijk antwoord op een nogal kortzichtig betoog.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 4 september 2015 10:24
    chemicalscum ik zou zeggen zoek eens op 'Omvang Christenslavernij' en dan zal je zien hoe groot die groep was, alleen over die groep christenslavernij daar hoor je vandaag de dag niemand over.

    Mijn punt is dat het hele gebeuren rond de slaven 1 grote zwarte bladzijde is van de mensheid maar dat er naar mij mening niet alleen geroepen moet worden waar men het nu over heeft, ze praten alleen maar over het gebeuren de blanke slechte boeman die dit deed, maar goed nogmaals er is geen hond die daar om kraait.

    Steven Brunswijk is er tenminste 1 die het allemaal begrijpt, die gevoelen trouwens waar je het over hebt die zitten bij mij ook heel diep wat er 6 eeuwen geleden gedaan is met mijn voorouders ik heb daar vandaag de dag nog steeds slapeloze nachten van.

    Maar goed nogmaals dit soort games zijn naar mij mening onnodig en gooit alleen maar vuur over het hele onderwerp wat er vandaag de dag gaande is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • chemicalscum

    • 4 september 2015 14:55
    Ben het er helemaal mee eens dat de christenslavernij niet onderschat of vergeten moet worden, vooral moslims ontkennen dit nog al snel of beweren dat deze slaven supergoed respectvol behandeld zijn, wat natuurlijk onzin is. Alleen ging het in die tijd over en weer, het was niet bepaald eenrichtingsverkeer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 4 september 2015 10:26
    Kijk, en daar heb je dus weer iemand die niets van het verleden weet, naast zwarte slaven waren er minstens net zoveel blanke slaven hoor, alleen bij slaaf denken de meeste mensen dus aan een slaaf op de katoenplantages in de VS.. Maar ook europa is in de geschiedenis leeggeplunderd door het oosten voor slaven…

    Het spel is dus al meer dan 2 jaar op de markt, en er wordt nu pas over geklaagd..
    Dat het niet een voorbeeld is van goeie smaak is een ander verhaal..

    En dat hele gezeik over zwarte piet is al helemaal onzin, verdiep je eens in zwarte piet en dan kom je er achter dat slavernij er helemaal niets mee te maken had (zeker niet in negatieve vorm)… Enuh, verdiep je eens in de persoon die zo in de media over zwarte piet zit te mauwen, dan zie je dat hij er financieel een slaatje mee uit probeert te slaan (dmv merchandising)…
    Zodra je echt iets negatiefs ziet in hoe zwarte piet hier in nederland gebruikt wordt, dan heb je echt een kronkel in je kop en ben je zo fixed op racisme dat je zelfs een zwart vlak op een wit papier als racisme ziet omdat het wit het zwart omringt en daarmee onderdrukt…..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 4 september 2015 10:34
    Inderdaad SuperDre zo zit het, goed voorbeeld wat je geeft over dat slaatje uitslaan, niemand wist jaren geleden nog wie die Gario was oja hij was een kunstenaar waar niemand van gehoord had.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vovelic

    • 4 september 2015 11:06
    Nog een toevoeging op sommige van jullie comments: Je kan zwarte piet verbieden, de slavernij uit de geschiedenis boeken halen etc. etc. maar dan hebben we alsnog de kern van racisme niet opgelost.

    Er blijven helaas nog altijd mensen die daadwerkelijk vinden dat iemand anders dommer, slechter of whatever is omdat diegene bijv. een andere huidskleur heeft. Dat probleem ligt niet bij het sinterklaas feest of deze game maar ergens in die mensen hun harses.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • chemicalscum

    • 4 september 2015 14:07
    "minstens net zoveel blanke slaven "

    Man man man… Dezelfde complete onzin. Schandalig dat mensen dat durven aan te halen. Alsof wij blanken eeuwenlang massaal zijn uitgebuit, verhandeld en verscheept als gebruiksvoorwerpen. Ja, alle volkeren en rassen hebben met slavernij te maken gehad, maar de vorm en omvang is echt niet evenredig verdeeld. Als je dat als argument durft te noemen heb je echt wel een paar geschiedenislessen nodig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 4 september 2015 14:12
    Er heeft er hier inderdaad een paar geschiedenis lessen nodig. Maar dat zijn in ieder geval niet ShadowX en SuperDre.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • oropher

    • 4 september 2015 20:59
    Toen ik paddo's had gegeten zag ik overal kraaiende honden, goeie sfeer geeft dat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • sollitdude

    • 6 september 2015 11:12
    Het is rasistisch dat er geen heteropride is. Wat is er zo speciaal aan homo's dat ze hun eigen pride krijgen? Het enige dat ze doen is hetzelfde geslacht neuken, nou en. Wat bijzonder zeg. Mensen neuken elkaar al voor jaren, wow, geef een feestje iedere keer dat iemand ontmaagd word. Zo racistisch tegenover heteros.

    Even terug naar het hele pieten kwestie, denk aan onze kinderen! Straks denken ze dat de blanke man slaaf waren van de zwarten. Die mensen uit kongo en ethiopie rusten niet totdat sinterklaas een zwarte lullo is geworden. Why the fuck mogen mensen aan de andere kant van de wereld onze gebruiken voorschrijven!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tonne

    • 4 september 2015 10:23
    Ja er was Slavernij. Ja dat was niet goed.
    Maar moeten we alles wat dit te probeert te belichten neersabelen als slecht?
    Mensen zijn tegenwoordig meteen tot op het bot beledigt om alles.
    Terwijl de dev probeerde te laten zien hoe onmenselijk het was.


    En over zwarte piet tja.
    Het is misschien een domme traditie, maar wel mijn domme traditie.
    Stiervechten is ook belachelijk maar dat gaat ook gewoon door.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • chemicalscum

    • 4 september 2015 15:12
    Toegeven dat het een domme traditie is, is wel een begin van verandering. Stierenvechten wordt ook steeds minder populair, tradities veranderen nu eenmaal en zo hoort 't ook.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tonne

    • 4 september 2015 16:10
    ja en ondanks dat het minder populair word zal het nooit uitsterven.
    zelfde geldt voor zwarte piet. er gaat mij niemand vertellen hoe ik mijn feesten vier.
    er zijn honderden domme tradities over de hele wereld dit is er 1 van.
    get over it.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • chemicalscum

    • 4 september 2015 18:15
    Alles sterft wel een keer uit hoor. Zwarte Piet bestaat nog niet eens 200 jaar en is al zo vaak veranderd, dat blijf je houden. Krampachtig tradities in stand houden, dat is nergens voor nodig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 4 september 2015 20:23
    Klopt zwarte Piet verscheen ongeveer rond 1850, maar over tradities gesproken niemand houd dat krampachtig in stand het gaat erom dat er een aantal (gloof dat het er eerst maar een handje vol waren) die Zwarte Piet willen verbannen, sterker nog ze willen niet eens dat er andere soort Pieten komen nee ze willen helemaal van Zwarte Piet af en dat terwijl ze in hun eigen jonge jaren altijd Sinterklaas met Zwarte Piet gevierd hebben.

    Dit is niet alleen een traditie dit is een kinderfeest wat elk jaar terug komt een feest voor KINDEREN en erge wat ik vind als er een stel idioten rondlopen op zo`n dag en dan gaan lopen roepen Sinterklaas bestaat niet sorry maar dan spoort men niet.

    Sarcasme:

    Zou zeggen neem eens contact op met de amerikanen en ga klagen over de jaarlijkse traditie kerst hoe ze dat daar vieren, vind het maar schandalig en discriminerend dat lilliputters de helpers zijn van de kerstman.
    In films en zo zijn het soms kinderen schandalig die kinderarbeid.

    Sarcasme off.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • sollitdude

    • 6 september 2015 11:23
    Kinderen zien geen racisme. Zwart, blank, geel of rood. Iedereen is een goedheiligman in hun ogen als ze cadeautjes krijgen. Ik zie het sinterklaasfeest juist als een anti racisme ding. Het zijn juist de volwassenen die er problemen mee hebben. Kinderen kan het echt niks schelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • oropher

    • 4 september 2015 21:08
    Alles wat geweest is was goed,
    Wat nog moet komen zit in je bloed.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • gamerlezer

    • 4 september 2015 10:25
    En zal ik je eens wat zeggen? het zijn niet de 'zwarten' die over onze zwarte pieten lopen te mekkeren. Ik denk dat dat volk meer traditie getrouw is en het 'leuk' vindt dan welke ook. Het zijn juist die geitenwollen groenlinkse blanke sokken die hierover aan het mekkeren zijn en die ervoor zorgen bijv. de blanke zwarte piet komt….bah… ik doe mischien aannames maar dat gespuis doet nog grotere aannames over dat het 'kwetsend' is voor de 'zwarte' bevolking…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.