Nieuws
Xbox One

Singleplayer-games zijn niet dood volgens Xbox-baas

Maar op economisch vlak wel 'ingewikkeld'

Geschreven door Lucas May op
Shannon Loftis, hoofd van Xbox Publishing, heeft in een gesprek met Gamespot haar visie gedeeld over de huidige staat van singleplayer-games.

Volgens Loftis zijn games met alleen een singleplayer-modus nog niet dood, maar is de haalbaarheid op economisch vlak steeds ingewikkelder. Als reden hiervoor wordt genoemd dat gamers ervaringen willen spelen van hogere kwaliteit, wat een hoger prijskaartje met zich meebrengt.

"Games maken gaat in het algemeen over een aantal dingen. Het gaat om ervaringen en het gaat om het vertellen van verhalen." Volgens de Xbox-baas zijn deze verhalen nog net zo centraal in het ontwikkelen van games als ze altijd zijn geweest. Als voorbeelden noemt ze Fallout 4, Horizon Zero Dawn en Microsofts eigen Ori-games.

Loftis verwacht dat singleplayer-games altijd blijven bestaan, maar dat deze minder prominent aanwezig zullen vanwege de realiteit van het bedrijfsleven. "Ik houd toch wel van het bouwen van een community rondom de ervaringen van deze games". Ze zegt op zoek te zijn naar een manier naar een gedeelde ervaring van singleplayer-games voor de Xbox-community.

Vorige week vertelde Shannon Loftis dat ze een "beetje in de war was" door de kritiek dat er weinig exclusives op Xbox One zouden zijn.

Dit artikel delen:

Lees meer

VVVVVV volgende maand naar de Switch Tien jaar The Witcher
24

Reacties op: Singleplayer-games zijn niet dood volgens Xbox-baas

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Yakuo

    • 25 oktober 2017 11:22
    Nee, singel pleeier games zijn nog altijt niet dood hoor. Ik speel eeleks en wauw das gaaf spel. Microsoft mag wel met mer singel player spellen koomen hoor.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • armilo-theus

    • 25 oktober 2017 12:09
    @yakuo Nederlands much?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 25 oktober 2017 12:23
    @yakuo
    Jezus…m’n ogen bloeden gewoon. Ik ben geen grammar-nazi maar gooi alsjeblieft eens keer een spellingscontrole over je posts. Het is echt niet om aan te zien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowKiller

    • 25 oktober 2017 12:51
    @sander999
    K ben ut egt helemal met je eens sanders wat slegt neederlands je gaat automaaties self slegt neederlands tiepen als je ut leesd

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 25 oktober 2017 13:39
    @sander999 Ik vermoed dat het meer om de aandacht gaat

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Yakuo

    • 26 oktober 2017 08:12
    @sander999 dat gaat nuet met me samaung keleksie s3

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hiss

    • 26 oktober 2017 12:54
    @yakuo daan lig it aanjeh vinges

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • toeterbaas198219

    • 29 oktober 2017 16:01
    @yakuo LIKMELUL!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • El Ninjo

    • 25 oktober 2017 11:34
    Single player games minder prominent in de toekomst? Ik snap niet dat er mensen bij consolefabrikanten werken die zó ver van de realiteit afstaan…..

    Ik snap het wel, mevrouw Loftis praat natuurlijk vanuit d'r positie en benadrukt dat het alleen maar om cash gaat, games met een community eromheen brengen meer geld in het laatje.

    De best verkochte games voor welke console dan ook zijn over het algemeen single-player games, ik zie deze niet minder prominent worden in de toekomst.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 25 oktober 2017 11:48
    @el-ninjo Het is niet zo gek wat ze allemaal zegt. Aan SP-games kun je verdienen door de game en eventuele DLC te verkopen, maar daarna niets meer.
    Bij MP games zijn er wat meer mogelijkheden om naast de game andere meuk te verkopen. Lootboxes zijn daar een voorbeeld van.

    Ik denk daarom dat steeds meer ontwikkelaars en publishers er voor zullen kiezen om een MP-game te maken, waar men na de aanschaf van de game op nog andere manieren geld kan uitgeven.

    De misvatting van deze mevrouw vind ik vooral dat een mooie ervaring in een SP-game gelijkstaat aan een grote game volgepropt met collectables en hoge ontwikkelkosten.
    Kleine SP-games zoals Firewatch, Oxenfree, Two Brothers, de TellTale games, Ori and the Blind Forest, Cuphead en noem maar op geven mij ook een mooie ervaring.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DevTrunks

    • 25 oktober 2017 13:06
    @fonsrutte Het verbaast mij dat mevrouw Ori and Fallout 4 in één rijtje zet. Ori heeft bij mij een veel grotere indruk achtergelaten. Fallout 4 heeft lekkere gameplay, maar daar blijft het grotendeels bij. Het verhaal voelt leeg. Ori biedt wat mij betreft zeer geraffineerde gameplay en een aandoenlijk verhaal. En dan praat ik nog niet eens over de muziek.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 25 oktober 2017 13:39
    @devtrunks Ori is een pareltje inderdaad en Fallout 4 viel wat tegen, maar dat is denk niet waar het om gaat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Baukereg

    • 25 oktober 2017 12:03
    SP games zijn in AAA land momenteel misschien minder prominent aanwezig, maar de AA- en indiesdevelopers nailen het gewoon keihard. Het niveau van het aanbod is momenteel kneiterhoog, dus niks te klagen.

    Tip: Hollow Knight. Deze week komt er gratis content uit. Ja, alweer! En geen lootboxes.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 25 oktober 2017 13:42
    @baukereg Precies dit. De AAA Publishers denken dat SP steeds groter moeten om goed te zijn. Volproppen met allerlei collectibles en zijmissies om mensen zo lang mogelijk aan de game te binden.
    Als ze nou eens meer zouden focussen op een beter verhaal en dat heel goed uitwerken mogen ze die collectibles wegflikkeren. Wordt het ontwikkelen van zo'n game ook minder duur.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowKiller

    • 25 oktober 2017 17:07
    @fonsrutte
    Een game die tussen de 6 en 12 uur duurt en een goed verhaal heeft, zal ik sneller opnieuw spelen. Dan een game met een goed verhaal die meer dan 50 uur duurt , zonder alle zijmissies etc.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • The Chosen One

    • 25 oktober 2017 23:06
    @baukereg Tip: Unexplored!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • unipro81

    • 25 oktober 2017 12:15
    Tjah, ik zou zeggen. Probeer het eens…MP games only uitbrengen op de Xbox, dan zal je zien wat een plaats SP games nog innemen.

    Qua verdienmodel klinkt het wel leuk dat MP, maar je moet mensen ook veel langer boeien dan bij een goede SP ervaring, je moet servers, etc. inrichten, er moeten mensen werken om online onderdelen in de lucht te houden. Ik denk dat er wel steeds meer overlap gaat plaatsvinden, zoals wat ik verwacht van Anthem. MP (Pve) met een SP ervaring.

    Ik denk dat veel ontwikkelaars de SP games juist veel te veel onderschatten. Ik denk dat Rockstar bijvoorbeeld een mooie balans heeft gevonden van een dijk van een SP gevolgd door een stevige MP :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowKiller

    • 25 oktober 2017 12:52
    Tuurlijk zijn singleplayer games niet dood. Ik gebruik nog dagelijks mijn rechterhand.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 25 oktober 2017 13:43
    @shadowkiller Ik dacht dat je links was?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowKiller

    • 25 oktober 2017 17:02
    @fonsrutte
    Mijn linkerhand is trouw aan jou voor als we een co-op game spelen.