SimCity 5 onthuld | Gamer.nl

SimCity 5 onthuld | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

De game laat de getalaanduiding vallen en heet net als de eerste game uit 1989 SimCity, zonder iets erachter. Bradshaw legt uit dat er veel is veranderd in de tien jaar sinds de laatste game verscheen, en dat Maxis deze veranderingen wilde vertalen naar de nieuwe game. De eerste verandering is dat het nu mogelijk wordt om bochten in wegen te maken, grapt Bradshaw.

Een ingrijpender vernieuwing volgens haar is dat milieu een belangrijk aspect is in deze game. Niet alleen kunnen spelers op individueel niveau kiezen of ze een vervuiler zijn of veel tijd en geld steken in groene technologieën, ook kunnen ze elkaar beïnvloeden. Steden in SimCity kunnen aan elkaar worden gekoppeld en een vervuilende stad zal ook de omgeving van een groene stad negatief beïnvloeden. De Sims in een gezonde stad kunnen ziek worden, als een nabijgelegen stad veel afvalstoffen uitstoot.

Spelers kunnen ook samenwerken, zo kan de ene speler brandweerwagens naar een andere stad sturen om te helpen met blu en. Ook grondstoffen zijn schaars en moeten worden gedeeld onder spelers. Door samen te werken kunnen spelers het bijvoorbeeld voor elkaar krijgen om een spaceshuttle te lanceren. Een speler kan ook in zijn eentje meerdere gekoppelde steden onderhouden.

Speelstijl

SimCity biedt management op verschillende niveaus. Spelers kunnen meerdere steden besturen, zich richten op één enkele stad en de wensen van individuele inwoners, Sims, beïnvloeden. Elke Sim heeft zijn eigen doel in de wereld van SimCity: een eigen thuis, eigen baan en winkels om naar toe te gaan. Gamers houden zich onder andere bezig met het managen energie, water, verkeer, werkloosheid en belastingen.

Volgens Bradshaw is dit de meeste speelse SimCity, met veel vrijheid in de speelstijl die de speler hanteert. De speler kan van zijn stad dé entertainmentstad maken door veel te investeren in casino's, of juist een bolwerk van kennis worden door te investeren in onderwijs. 

Maxis steekt naar eigen zeggen veel tijd in hoe het daadwerkelijke bouwen van de steden aanvoelt, dit voelt compleet nieuw en "tastbaar" volgens Bradshaw. Het is de eerste SimCity die volledig driedimensionaal is en geeft spelers de vrijheid om gebouwen naar eigen smaak aan te pa en. Door dit te doen worden er nieuwe functionaliteiten en andere gameplayvoordelen vrijgespeeld.



Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou