Silent Hunter II is een nieuwe WOII onderzeeër-simulatie van SSI. Deze game moet zowel geschikt zijn voor de die-hard sims als de newb/arcade-shooters. Je kunt namelijk echt elk detailtje en hendeltje aanpassen/omzetten. Maar je kunt er ook voor kiezen om alleen maar de commando's te geven bij de gevechten.

De game is compatible met een andere game van SSI, die tegelijk uit moet komen. Deze gaat onder de naam Destroyer Command door het leven. Ook dit is een navy-sim. Je kunt in multiplayer met de twee verschillende games tegen elkaar spelen.

Bij SHII vecht je aan de Duitse kant in de U-Boten, en je komt vooral in de Atlantische Oceaan terecht, evenals de andere wateren tussen Europa en Amerika. De missies zijn niet dynamisch, acties in de ene missie hebben dus geen invloed op de volgende. Maar ze zijn gelukkig niet 100% lineair. Veel missies zijn ook gebasseerd op werkelijke gebeurtenissen.

Weersinvloeden zullen ook aanwezig zijn, maar geen ontzettend heftige stormen. Anders zou het spel onspeelbaar worden. En SSI heeft duidelijk het doel voor ogen om een makkelijk speelbare game te maken om een groter publiek te trekken.Both games use the third generation of Ultimation's Janus engine, which is also being used in Harpoon 4. The engine debuted to good effect in Panzer Commander, which featured detailed tank models and European countrysides. Although the scale and terrain is much different in these naval sims, you'd never guess it was originally built for tank combat. The ocean waves swell and the models bob and roll convincingly in gentle weather. Voor de hele preview van deze twee games smurf je snel naar CGO.