Sid Meier, de man die ons Pirates, Civilization 1, 2 en 3, Alpha Centauri, SimGolf en nog vele andere games heeft gegeven is een aanwezigheid die niet meer weg te denken valt uit de game industrie. Meier is al meer dan twintig jaar bezig met het programmeren van games, waaronder een aantal klassiekers. In het laatste interview met Sid laat hij ons weten dat een soort Space Invaders zijn eerste spel was, dat hij begonnen is op de Atari, hoe het was op Micropose op te richten en nog veel meer. Ook laat hij ons weten dat hij nooit een actie game zal doen. Sid vindt dat sommige ontwikkelaars goed zijn in het ene genre en andere weer in het andere genre. Daarom hoeven we geen Civilization Shooter te verwachten of een Action Pirates.Todays computer game enterprises are large companies with more interest in money than in the actual art of creating good games. How do you think about this?

I think it's always a conflict between making money and making creative games, and we've always been trying to find a balance. Sometimes designers risk something successfull and other times you get something very weird nobody wants to play. Or doing sequel, sequel, sequel. I don't think today is any better or any worser than it has been for a long time. I think, whatever we're doing, it works pretty well the last five, ten years. We've seen Warcraft, Starcraft, Age of Empires, we've seen some really creative games for PC, we've seen some great console games. So the creativity seems to be still there, even though we have large companies that are trying to make money at the same time.

Sid geeft in het interview toe dat Alpha Centauri te complex was. Hij komt zo tegemoet aan de kritieken die het spel te verduren kreeg, maar volgens Sid lag de complexiteit vooral in het Science Fiction thema van SMAC, spelers zouden niet bekend zijn met de technieken en termen. Daarnaast vertelt hij iets over Civilization 3 en het oprichten van Firaxis.