"Vroeger was de engine [die gebruikt werd voor eerdere Total War-games] een stuk simpeler dan nu. [..] De maps in de campaign zijn vele malen complexer en bevatten veel meer data dan in Rome: Total War", aldus Laycock. Laycock laat weten wel tools te hebben voor intern gebruik, maar geeft aan dat deze niet geschikt zijn om als modtools vrij te geven. 

De reden die hij daarvoor aandraagt is de combinatie van complexiteit en tijdgebrek. "Het zou een enorme hoeveelheid middelen kosten om al deze interne tools te combineren tot iets dat enigszins bruikbaar is. [...] Het zal nooit een simpele procedure worden zoals velen van jullie dat graag zouden zien. En met games ontwikkelen, nieuwe content ontwikkelen en eerdere releases ondersteunen hebben we al een druk schema." Laycock benadrukt dat het uitblijven van modtools geen manier is om spelers door Creative Assembly ontwikkelde downloadbare content op te dringen.  

In het bericht op het forum geeft Laycock aan als tegemoetkoming voor de ontbrekende modtools wel de XML- en XSD-bestanden van Empire: Total War en Napoleon: Total War beschikbaar te stellen. Deze databestanden geven gebruikers nog meer aanpassingvrijheid in beide games. Of er in de toekomst nog wel modtools voor Total War: Shogun 2 beschikbaar komen, is niet bekend.