Het project werd eind vorig jaar door Slightly Mad opgezet om fans de mogelijkheid te geven om het project mede te financieren. In totaal hebben er 40.000 mensen tussen de 5 en de 100.000 dollar gedoneerd. De CEO van Slightly Mad, Ian Bell, is blij dat het project zo goed gaat. "Het is niet minder dan een revolutionaire nieuwe aanpak voor gameontwikkeling en financiering. Het staat ontwikkelaars toe om games te maken zoals zij het willen, zonder de druk van een uitgever."
Het doel van de ontwikkelaar is om vijf miljoen dollar op te halen om een tweejarig ontwikkelingsproces te kunnen financieren. De studio beoogt een winst van 53 miljoen dollar, die het wil bereiken via microtransacties binnen de free-to-play-game. Daarvan zal het dertig procent zelf houden, de rest wordt verdeeld onder de geldschieters. Begin maart werden er beelden vrijgegeven van de voortgang van Project CARS.
Reacties op: Shift-studio haalt 660.000 dollar op voor nieuwe game
Johnnnyboy15nl
De ronneman
1) Dev is niet compleet afhankelijk van een uitgever. Als de Dev zelf geld heeft, afkomstig uit de crowdfunding, kan hij druk zetten op de uitgever. De geldstroom van de uitgever is dan namelijk minder hard nodig.
2) Het laat investeerders zien dat er een fanbase voor de game is. Als er uit eigen beweging al een half miljoen is opgehaald door de dev, betekent dit dat er ook in ieder geval voor een half miljoen aan steun is. Een relatief onbekend project kan hiermee laten zien dat er vraag naar is, en dat een investering daarom een wijze keus is.
3) Het geeft gamers in ieder geval het idee dat ze deel zijn van iets groots. Je geeft direct je geld aan een dev die je ziet zitten, en je krijgt er een, hopelijk, goede game voor terug. Als je dit combineert met een devblog kun je heel veel hype creeeren waarmee je niet-donateurs ook aanspoort de game te kopen.
En dit zijn maar de eerste gedachten van iemand zonder al te veel verstand van zaken, enkel gezond verstand.
ipodkiller
ultraspaz
Geen nare publishers meer ertussen met hun deadlines en wanstaltige ideeën van het versimpelen van games, om de aandeelhouders maar teverden te houden, en het liefst zo snel mogelijk en zo veel mogelijk troep de deur uit te trappen met bergen dlc erachteraan.
Terug naar de games die mensen echt tof vinden en bereid zijn om voor te betalen, zonder dat een stropdas beslist wat wel en niet in jou game mag voorkomen.
Het zal mij echter benieuwen wanneer de grote jongens gaan roepen dat crowdfunding slecht is voor de industrie.
The Chosen One
ps. The Banner Saga, http://kck.st/FQKtIT , heeft alweer 200% van het goal gehaald en nog geen einde in zicht.
Tektwo
arthurenzo
fant
LogiForce
Daarnaast komt er binnenkort een grote geld schieter hoogstwaarschijnlijk waarna de game helemaal gefinancierd is. Hierna zullen de deuren dan ook sluiten om nog mee te helpen aan de game als gamer en een kleine investering te doen. Dit zal over ongeveer 2 weken zijn. Meer info hierover op wmdportal.com