Nieuws
Shadow of war

Shadow of War vergeleken op PS4 Pro en Xbox One X

Een degelijk verschil in kwaliteit

Geschreven door Eline Oosterloo op
De grafische kwaliteit van Middle-earth: Shadow of War is vergeleken op PlayStation 4 Pro en Xbox One X.

Digitalfoundry heeft in een video onder andere de resolutie, draw distance en framerate van Shadow of War vergeleken op deze twee consoles. Xbox One X komt pas uit op 7 november, wat betekent dat de bron die gebruikt is voor deze video van een Microsoft-evenement komt, waarbij op deze console te spelen was.

Wat blijkt is dat Xbox One X een betere draw distance en resolutie heeft dan PlayStation 4 Pro, waardoor de console van Microsoft meer objecten in de verte kan laden en bijvoorbeeld bergen en kastelen op de achtergrond realistischer worden weergegeven.

Ook is de maximale resolutie Xbox One X hoger. Op PlayStation 4 wordt geen echte 4K weergegeven; de game draait op een native resolutie van 1620p. Op Xbox One X kan met een optie om resolutie te prioriteren daadwerkelijke 4K weergegeven worden door de dynamische resolutie uit te schakelen.

Daarnaast is het werkgeheugen van de Xbox One X groter, zodat de game ook een net iets betere framerate heeft op deze console dan op PlayStation 4 Pro. Hoewel beide apparaten een vrij stabiele 30fps weergeven, draait de game soms met net een paar frames meer tijdens veeleisende momenten dan op PlayStation 4 Pro.

Bij deze vergelijking is het belangrijk in het achterhoofd te houden dat niet de uiteindelijke code van de games gebruikt is. Echter geeft het wel een indicatie van de kracht van Xbox One X vergeleken met PlayStation 4 Pro.

Middle-earth: Shadow of War is op Gamer.nl beoordeeld met een 6.5. De game heeft zijn spannende en spectaculaire momenten, "maar gaat gebukt onder schimmige en onhandige designkeuzes".

Dit artikel delen:

Lees meer

Meer dan zeven minuten van de singleplayer in Star Wars Battlefront 2 Fan reist 10.000 kilometer om favoriete Football Manager-club te bezoeken
14

Reacties op: Shadow of War vergeleken op PS4 Pro en Xbox One X

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Ghotirey

    • 20 oktober 2017 12:25
    Dat verschil is wel flink. Ben benieuwd of dat bij alle spellen zo is of misschien een keuze door ontwikkelaar

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • markje94

    • 20 oktober 2017 12:36
    @ghotirey zal overal wel zo zijn het gat tussen de Xbone X en PS4 pro is toch nog bijna 50% in grafische kracht, dus dat ga je zeker merken

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Akira

    • 20 oktober 2017 12:44
    Wat ben ik blij dat het verschil in grafische kracht mij heel weinig uit maakt. Scheelt me een hoop geld. Anders zou ik ook een One X willen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Skjip

    • 20 oktober 2017 12:47
    Ik zie het verschil niet, beide keer blijven ze op de plank liggen wat mij betreft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • spreadthehate

    • 20 oktober 2017 13:11
    @skjip

    Enige verschil wat ik zie is dat de PS een lichtere kleur grond heeft en de One X wat donkerder. En het 2e voorbeeld met de houten vloer exact hetzelfde verhaal.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 20 oktober 2017 13:28
    @spreadthehate Heb je het filmpje wel op 4K en full screen gekeken?
    Het is echt niet alleen een kleurverschil. Op o.a. 1:30, 1:55 en 2:35 zie je duidelijk dat de vloer op de One X veel meer detail heeft.
    Je ziet het ook in de charactermodels.
    Alles in de verte lijkt inderdaad ietsje donkerder te zijn, maar ook iets meer detail te hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • spreadthehate

    • 20 oktober 2017 14:16
    @fonsrutte

    Uiteraard heb ik hem op een 4k scherm gekeken anders heb je geen klote aan dit filmpje :p

    Ik zie ook wel wat verschil dat er wat meer details op de vloeren liggen, echter in praktijk zie je daar bar weinig van omdat het best een fast pace spelletje is. En je ziet ook echt in het het filmpje dat ze vol gas inzoomen anders zie je het niet eens. Zag wel dat de One X wat meer god rays heeft bijvoorbeeld, maar dat ik nu echt zeg van WOW!!!! tegenover de Pro meh.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 20 oktober 2017 14:49
    @spreadthehate Ah, zo bedoel je het.

    Ik vind het vooral relaxed dat je straks op de One X de keuze hebt hoe de game de extra resources in moet zetten, hogere framerate of resolutie. Dat vind ik al pure winst.

    "Zag wel dat de One X wat meer god rays heeft bijvoorbeeld"
    God rays? Ik weet niet wat het is maar ik wil het.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • spreadthehate

    • 20 oktober 2017 15:22
    @fonsrutte

    "God rays" in console taal "licht inval" zonnestralen etc.
    Ja sorry, ben van origine een echte pc gamer met consoles voor de exclusives. Als pc gamer ben je meestal wat meer bekend met grafische termen zoals anti aliasing en dat soort onzin haha. God rays is daar ook één van, in veel games kun je dit op de pc uitzetten of juist op ultra hoog zetten.

    En dit is dus precies wat jij nu wilt op de One X straks.
    De extra resources aanpassen. Meer fps en minder eye candy of juist minder fps en veel eye candy.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Swieb

    • 20 oktober 2017 16:02
    @fonsrutte Een praktijkvoorbeeld van God Rays in S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat: https://www.youtube.com/watch?v=zZfC_9MXrkU

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Skjip

    • 21 oktober 2017 15:39
    @swieb Omdat ik geen idee heb waar ik het anders moet vragen,

    Tot wanneer loopt de prijsvraag van MSI? Vijf tips voor je ideale gameopstelling?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 20 oktober 2017 13:07
    Mag ook wel dat de XoneX versie beter is dan de PS4pro versie want de XoneX is sterker dan de ps4 pro

    Neemt niet weg dat (imho) de game ook machtig mooi is op de standaard PS4.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 20 oktober 2017 19:02
    tja, zou ook schandalig zijn als het niet zo was dat de xbox one X beter er uit zag, ding is een jaar later op de markt dan de Pro..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ries

    • 21 oktober 2017 10:22
    Het verschil is marginaal, buiten dat blijft het een XBox…