Sex is nog echt een taboe in het gameswereldje terwijl de lijken en andere onguurheden in de gemiddelde game rond je oren vliegen. Tijd voor Gamasutra om eens een leuk artikel te schrijven over 'sex in games'.

Het derde deel behandelt oa de manieren waarop sex in games kan worden gestopt en een titel die we hier wel erg vaak voorbij horen komen is (logischerwijs) The Sims. Voor het complete verhaal kan je ook het eerste en tweede deel lezen dat al eerder gepubliceerd is.Games, especially simulations, tend to have nice, neat rules: maximize the right variables and you win the game. If you introduce a destabilizing influence, you risk frustrating the player. What we do instead - all too often, in my opinion - is to create an extremely complex interlocking system of variables, and the player's challenge is to figure out how they interact. Randomness is played down, and experimentation - trial-and-error, to be blunt about it - is encouraged. Such games reward people who have a large amount of time to play and a particular kind of analytical mind. They don't reward people who are looking for a few minutes' fun. (This issue is further addressed in an earlier column of mine, Casual versus Core.)

Och ja...ik denk dat games als Bladerunner en Omnikron al meer de kant op neigen van een zo compleet mogelijke wereld. En omdat sex daar natuurlijk ook in hoort probeert men een manier te vinden om dat toch acceptabel in games te krijgen. Maar het blijft altijd afwegen tussen de preutse Amerikaanse markt en de vrijere Japanse en Europese gamesindustrie.