De Kroatische ontwikkelaar Croteam komt over een aantal maanden met Serious Sam 2. Het spel combineert funky graphics met de bekende Serious Sam "schiet alles wat beweegt" gameplay. Het tweede deel in de Serious serie maakt gebruik van grote buitenomgevingen, honderden tegenstanders en toch nog zeer goed uitziende graphics. Toch hoef je geen ultra-uber videokaart te hebben. De jongens en meisjes van het ontwikkelteam hebben namelijk geen "lange shaders" geprogrammeerd, wat de prestaties ten goede komt.

Croteam gelooft namelijk niet dat gamers zitten te wachten op een spel dat net een demo is van "newestcoolest3dfeatures(tm)". Men heeft dan ook veel werk gestoken in het optimaliseren van de code en shaders om het spel ondanks alle actie toch speelbaar te houden. En daar is Croteam terecht best trots op.

Voor meer technisch gebrabbel over shaders, instructies, stencil shadows en Displacement Mapping, gaat dit diepte interview echt de diepte in. Nog steeds technisch, maar een stuk begrijpelijker is dit Developer Diary, waarin Roman Ribaric, CEO van Croteam, ingaat op het gebruik van de Serious Editor 2.