Het zal niemand zijn ontgaan dat games die gebaseerd zijn op films vaak gehaaste en ongeïnspireerde gedrochten zijn – enkele uitzonderingen daargelaten. Volgens Scott Steiner, vice president marketing bij Sega, kan daar wel eens verandering in gaan komen.

“Hollywood heeft er een handje van om een licentiegranaat door de deur van de gamebedrijven te gooien,” vertelt Steiner. “Ze dwingen de developers en publishers als het ware om een game binnen zes maanden te ontwikkelen en te marketen. Het is dus niet echt een verrassing dat deze games niet de geweldigste zijn.”

Steiner ziet echter wel verbetering voor de toekomst, zeker in het licht van Sega’s kersverse samenwerking met Marvel. “Terwijl publishers en filmstudio’s steeds meer  doorkrijgen dat videogames ontzettend belangrijk zijn voor de marketing van films, zien filmstudio’s ook steeds meer in dat ze niet het interactieve werkvlak kunnen overnemen. In 1991 of ‘92 waren videogames een soort wisselgeld voor de filmindustrie. Zodra ze zeker wisten dat een film doorging, zochten ze een publisher en werd er een 16-bit game gemaakt op een bestaande engine, om zodoende de winst te verhogen.”

Tegenwoordig gaat het er wel anders aan toe. “Beide industrieën zijn tot elkaar gekomen en hebben hun kunsten laten evolueren tot het punt waar ze allebei bloedserieus moeten worden genomen. Twee jaar geleden was dat simpelweg nog niet het geval,” aldus Steiner.