In een reactie op het ter ziele gaan van de Linux-console Indrema heeft 3D Realm's Scot Miller zijn mening over de X-Box eens goed verwoord.

Hij denkt dat de X-Box geen kans heeft omdat er eigenlijk altijd maar 2 grote bedrijven zijn die een groot gedeelte van een marktgebied in handen hebben. Het overige (zeer kleine) gedeelte wordt verdeeld onder de overige fabrikanten. Als voorbeeld haalt hij de frisdrankenindustrie aan, die bijna helemaal door Pepsi en Coca Cola wordt beheerst. In de consolemarkt ziet hij de PS2 en de Gamecube als grote marktleiders, terwijl de X-Box de restjes krijgt.

As for the Xbox, I'm not necessarily saying it will be a "flop," just that it won't be one of the two leaders--it'll be in a sad third place, and third-place consoles do not survive, they lose money. For example, in the soft drink category, there are only two leaders, Coke and Pepsi, and every single other soda is an also-ran that at most has only a very small percentage of the total market (Coke and Pepsi add up to over 90% between them). The Dreamcast represents the kind of failure that the Xbox will be, though Microsoft, to save face, will likely keep pumping money into it drawing out Xbox's death for a year or two longer. It even took Sega two back-to-back console failures themselves to finally throw in the towel (Saturn and DC).

On the other hand, people *will* buy the PS2 and GameCube because they both will have outstanding, compelling exclusive content and brands -- and far more than any other reason, that's the reason consoles succeed. Xbox, from what I've seen so far (and I even have some inside info) does not have top-level compelling exclusive content yet. Nothing that's so great it will sell 100,000's of systems. And it probably never will unless Microsoft itself produces it, and doesn't allow it to appear on the PCPersoonlijk denk ik dat het zo'n vaart niet zal lopen, al is het omdat nog niet alle info over de X-Box bekend is. Daarvoor zullen we moeten wachten tot de E3.