Nieuws
The Witcher s2

'Schrijvers The Witcher-serie hadden hekel aan de boeken en games'

Sommige schrijvers zouden zelfs de spot hebben gedreven met het bronmateriaal

Geschreven door Michel Musters op
Volgens Beau DeMayo, een voormalige schrijver van de Netflix-serie The Witcher, hadden sommige schrijvers van de serie een hekel aan de games en boeken.

Dat claimde DeMayo in een vragensessie die via zijn Instagram-profiel werd gehouden (via IGN). Hij hield die vragensessie vanwege zijn rol als showrunner voor de aankomende serie X-Men '97. Hij meldde daarbij dat hij het belangrijk vindt dat iedereen in het productieteam een fan is van het bronmateriaal. Dit was op zijn vorige werkplekken schijnbaar niet altijd het geval.

"Ik heb aan shows gewerkt - voornamelijk The Witcher - waar sommige schrijvers een hekel hadden aan de boeken en games (en zelfs de spot dreven met het bronmateriaal). Dat levert alleen maar problemen op en is slecht voor het moraal. (...) Je moet het werk respecteren voordat je iets toe mag voegen aan het nalatenschap."

DeMayo was een coproducent van twee afleveringen uit het eerste seizoen van The Witcher en schreef tevens het script voor twee afleveringen verdeeld over de twee seizoenen. Hij noemde verder geen namen en het productieteam achter de serie heeft vooralsnog niet gereageerd op de beschuldigingen van DeMayo. Showrunner Lauren Schmidt Hissrich heeft echter meerdere malen het belang van de verhalen bij het maken van de serie benadrukt.

Het derde seizoen van The Witcher moet in de zomer van 2023 op Netflix verschijnen. Spin-off Blood Origin komt in december op de streamingdienst te staan. Eerder heeft CD Projekt Red aangekondigd aan een nieuwe The Witcher-trilogie te werken, alsmede twee losstaande games.

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuwe Star Wars Eclipse-details zouden expres zijn uitgelekt Black Adam en arcademodus komen deze week naar Multiversus
19

Reacties op: 'Schrijvers The Witcher-serie hadden hekel aan de boeken en games'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    coola

    • 25 oktober 2022 12:36
    Dit ruikt naar ik ben weggestuurd dus ik ga ze nu in diskrediet brengen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    do365nic

    • 25 oktober 2022 13:39
    @coola Ja, het lijkt echt wel standaard Karen gedrag

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • gimbal2

    • 25 oktober 2022 14:34
    @coola Ok, maar om dan je collega's te kakken te zetten in plaats van je leidinggevenden… Vrij apart.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ardyn

    • 25 oktober 2022 15:39
    @coola
    Ik heb uit verhalen gehoord dat S2 toch wel behoorlijk veel afwijkt van het bronmateriaal. Al heb ik zowel de boeken niet gelezen, als S2 van de serie bekeken.
    Ik kom gewoon niet in deze setting, terwijl ik toch wel een behoorlijke fanaat ben van het genre zelf.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Heer Mida

    • 25 oktober 2022 13:11
    Het zou me niet verbazen gezien het resultaat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    do365nic

    • 25 oktober 2022 13:39
    @Heer Mida De serie hoeft voor mij geen oscar te winnen, maar ik vond het wel aangenaam kijkvertier.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Fr3nzy

    • 25 oktober 2022 15:01
    @do365nic
    Erg vermakelijke serie inderdaad maar ik moest er wel even inkomen.
    De eerste twee afleveringen (toeval?) vond ik niet zo maar daarna werd steeds beter.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Deadspacer

    • 25 oktober 2022 17:42
    @Fr3nzy ik ben juist gestopt met kijken tijdens aflevering 2 wellicht toch nog eens opnieuw proberen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ardyn

    • 25 oktober 2022 15:49
    @do365nic
    De kwaliteit van een serie/film is niet gelijk aan het respect voor het bronmateriaal.
    Een (zeer) bekend voorbeeld is The Shining. De film van Stanley Kubrick lijkt totaal niet op het boek, laat staan in thematiek. Toch is de film van behoorlijke kwaliteit.

    House of the Dragon is dan bijvoorbeeld van hoge kwaliteit, en is verder ook zeer respectvol naar het bronmateriaal in de uitvoering. Dat is even voor mij het meest makkelijke voorbeeld om te noemen.

    Het hoeft ook niet altijd te gaan om het verhaal. Je zou zelfs hetzelfde kunnen zeggen over de Lord of the Rings-trilogie van Peter Jackson, dat totaal niet lijkt op de toon van de boeken. Dit is simpelweg omdat de boeken niet te verfilmen zijn, niet zoals het is geschreven. Ook Dune zou je dan als voorbeeld hiervan kunnen noemen, de film uit 2021 is fantastisch zonder dat het erg op het boek lijkt.

    Eventjes een tikavontuurtje gehad hiero.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    do365nic

    • 25 oktober 2022 22:54
    @Ardyn Ik snap wat je bedoelt hoor.
    Een film of serie kan zijn eigen kijk hebben op het bronmateriaal en in zijn eigen recht ook nog steeds gewoon goed zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    keenan

    • 25 oktober 2022 14:30
    Vind het leuk om te kijken maar was wel echt te merken dat ze schijt hadden aan het bron materiaal

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ardyn

    • 25 oktober 2022 15:36
    Nu ben ik alles behalve een fan van The Witcher (Alleen Wild Hunt gespeeld)… maar ik vraag mij dan toch af in hoeverre het afwijkt van de boeken.
    Ik weet dat S1 alles redelijk heeft overgenomen, maar alle nuances en thematiek een middelvinger hebben gegeven.

    Zelf ben ik een fan van The Wheel of Time… dat is nogal een slechte adaptatie, om het in nette woorden te omschrijven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 25 oktober 2022 15:38
    @Ardyn

    En toch heb ik erg genoten van seizoen 1 en ben ik erg geinteresseerd in seizoen 2

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ardyn

    • 25 oktober 2022 15:55
    @coola

    Ik begrijp het als iemand interesse heeft in S2 van Wheel of Time en de serie verder goed/prima vindt… maar de serie maakt keuzes…
    Het einde van S1 is extreem problematisch te noemen, om verschillende redenen.
    Nu ben ik nog mild, maar er zijn ook lezers die de serie absoluut de grond instampen… dat is naar mijn mening ook redelijk terecht, of tenminste begrijpelijk.

    Het is tenminste niet de slechtste adaptatie ooit. De ergste die ik heb gezien is toch wel de Netflix adaptatie van Death Note, daar was oprecht geen touw aan vast te knopen. Anders is het Fan4Stic… dat brak mijn hart toch wel behoorlijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 25 oktober 2022 16:29
    @Ardyn

    Ze hebben idd zich niet aan het bronmateriaal gehouden. Maar aan de andere kant vind ik ook niet dat ze de bron disrespecten.

    Maar ik ben dan ook erg tolerant qua adaptaties. Behalve als het gaat om Evil Dead, Dragon Ball en Godzilla in dat geval ben ik een zeikwijf

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Stingeling

    • 25 oktober 2022 17:24
    Ze houden zich niet aan het bronmateriaal maar buiten dat maken ze er naar mijn mening ook een chaotische clusterfuck van die alle kanten opgaat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    chefry

    • 26 oktober 2022 07:31
    Seizoen 1 moest ik even inkomen. Maar na 2x kijken snapte ik het wel. Seizoen 2 was ook top en ben reuze benieuwd naar seizoen 3. Ik ken de boeken en spellen niet

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Markus88

    • 26 oktober 2022 12:41
    Vaag,, Klinkt meer als huilie huilie omdat ie het zelf niet zo goed heeft gehad daar

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Scratcher

    • 26 oktober 2022 21:37
    Dat merkte ik al tijdens het kijken ja! Absolute BAGGER met hoofdletters is het gewoon! Net zoals dat Resident Evil debacle. Gewoonweg niet om aan te zien.