Nieuws

Schrijfster Ratchet & Clank: Rift Apart claimt dat haar werk is ‘uitgewist’

Uit kritiek op GDC-praatje van Insomniacs Mark Stuart

Geschreven door Marvin Toepoel op
Sam Maggs, een van de schrijvers van Ratchet & Clank: Rift Apart, zegt na een presentatie van Insomniacs hoofdontwerper Mark Stuart dat haar werk is “uitgewist”.

Volgend op een presentatie van Insomniacs hoofdontwerper Mark Stuart, tijdens de Game Developers Conference 2022 (GDC), zegt schrijfster Sam Maggs op Twitter dat haar werk is “uitgewist”. Stuart besprak onder andere de ontwikkeling van het personage Rivet en gaat daarbij in op haar naam, maar Maggs wordt niet genoemd.

Maggs noemt dat “verontrustend en eerlijk gezegd beledigend”. “Dit wijst op een groter probleem van gameontwikkelaars die volledig uit het plaatje verwijderd worden zodra ze bij een studio weggaan”, zegt Maggs, die niet in de eindcredits van Ratchet & Clank: Rift Apart voorkomt maar onder ‘Special Thanks’ vernoemd wordt. 

“Ik word niet eens als schrijver vernoemd, ondanks dat ik anderhalf jaar van mijn leven aan deze game heb gewerkt en Rivets persoonlijkheid vanaf de grond heb opgebouwd”, aldus Maggs. “Ik was degene die zei ‘We kunnen haar niet Rachette noemen’.”

In de rest van haar tweets vertelt Maggs onder andere hoe ze Rivets naam verzonnen heeft. Zo moest het personage vernoemd worden naar een gereedschap of mechanisme, uit twee lettergrepen bestaan en eindigen met een ‘hard geluid’. Maggs benadrukt dat het een teamprestatie is, en dat niets was gelukt zonder de andere Insomniac-werknemers. “Daarom doet het zo’n pijn om niet bij [de presentatie] betrokken te worden.”

Maggs deelt in haar tweets nog meer informatie over het personage Rivet. Zo zegt ze onder andere dat het personage volgens de canon lesbisch is.

In haar tweets refereerde Maggs naar een artikel van IGN over het praatje van Mark Stuart op GDC. Inmiddels heeft IGN dat artikel geüpdatet om Maggs’ kant van het verhaal te belichten.

Bron: Sam Maggs (Twitter)

Dit artikel delen:

Lees meer

Onderhoud voor NES- en SNES-applicaties Nintendo Switch Online bevestigd Philips ontkracht gerucht over betreden geheugenmarkt
35

Reacties op: Schrijfster Ratchet & Clank: Rift Apart claimt dat haar werk is ‘uitgewist’

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Markus88

    • 30 maart 2022 15:54
    Ofc is ze lesbisch.. Heb er geen probleem mee, totaal niet maar moet nu opeens elke character lesbisch zijn? Zo begint het wel te voelen voor mij namelijk haha

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    -JK-

    • 30 maart 2022 16:00
    @Markus88 Lesbische furry ook nog, vind het ook raar om tijdens je klaagzang dat ook nog erbij te roepen. Boeiend of het zo is of niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Exalian-1

    • 30 maart 2022 16:19
    @-JK- Dat ze dat er nog even bijvoegde is voor mij duidelijk een teken van virtue signalling "Mensen mensen! Kijk mij goed zijn!!".
    LGBTQ+ zijn een hele kleine percentage van de samenleving, maar blijkbaar MOETEN ze 100% in alle entertainment voorkomen volgens die vreselijke activisten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Sisko

    • 30 maart 2022 16:37
    @Exalian-1 Ach sneeuwvlokje toch.
    Ten eerste is meer dan 10% geen "hele kleine percentage" en ten tweede roept niemand dat ze 100% moeten voorkomen.

    Er is hooguit een inhaalslag aan de gang, verder kan het mij geen reet schelen of een character nu homo of niet is, maar er zijn er genoeg die zich dan meer kunnen identificeren met de character, wat is daar mis mee.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Fr3nzy

    • 30 maart 2022 18:43
    @Sisko
    10 procent? Bij lange na niet. Niet zomaar wat roepen. Het maakt inderdaad niet uit wat iemands geaardheid is maar ik ben het wel in die zin met Marcus eens dat tegenwoordig in elk programma, serie , reclame, film ,spel etc. Een of meerdere LHTB. personen moeten zitten. Het voelt zo geforceerd en niet natuurlijk aan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ardyn

    • 30 maart 2022 20:39
    @Fr3nzy
    Snap je hoe groot het LGBTIQA+ spectrum is? 10% vind ik zelfs nog aan de lage kant.
    Kom niet aan met dat ik daar onderdeel van uitmaak ofzo. Maar in mijn omgeving valt zo'n beetje 20% onder de paraplu.
    Al is dit natuurlijk een vertekend beeld, omdat ik binnen de randstad woon en uit 2000 kom.
    Feit is overigens wel dat zo'n 80 tot 90% in de wereld cis-hetero is. Dus is de schatting van 10% vrijwel correct.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Sisko

    • 31 maart 2022 17:35
    @Fr3nzy Ik roep niet zomaar wat, maar ben er wel even verder ingedoken. Het lijkt erop dat schattingen inderdaad hen en weer gaan, van 1% tot 20% Maar die 10% werd in mijn tijd gewoon als feit gepresenteerd, en dat ging alleen over homo zijn, de rest van het alfabet komt daar nog bovenop.

    Wat spellen betreft met homo characters, sommige zijn idd overbodig, in de zin van dat het niet uitmaakt voor het verhaal of de persoon nu homo, hetero is of valt op dwergen.
    Maar er zijn genoeg games waar de LGBT characters goed geschreven zijn en wat toevoegen.
    Daarnaast heb je ook nog de games waar je een relatie kan opbouwen met companions van dezelfde sexe, dit zijn optionele relaties die je alleen gaat opbouwen als je daar van houd.

    Ik krijg het gevoel dat iedereen die zo zeikt over LGBT chars in games al deze games onder de eerste scharen "ow, er zit een homo in, die moet wel overbodig zijn want ik wil hem niet zien dus ik boycot de game" Ik heb zelf werkelijk nog geen enkele game gespeeld waarbij ik voel dat het geforceerd is ofzo

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    CroniC

    • 30 maart 2022 18:41
    @Exalian-1
    Ja man. Exterminate the whites

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    StormFox

    • 30 maart 2022 16:39
    @Markus88 in elke game/film/serie moet iemand van team alfabet zitten anders komt er direct na launch een hoop heisa. Ik vind diversiteit goed, maar niet als het op deze overduidelijk manier geforceerd (uit angst) wordt toegepast omdat dit nooit het verhaal ten goede komt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 30 maart 2022 16:34
    Dit bedoelde ik nou bij een game als Ratchet and Clank heeft het 0 meerwaarde om de geaardheid van de characters te weten. Maar mevrouw die maar wat graag het gehypte woke cultuurtje wil hooghouden moet toch even zeggen dat het hier om een lesbische lombax gaat. Dus zelf als iets fictief is moeten we er een label opplakken? Wat is dat voor ziekelijke bewijsdrang iedereen wil Jan fatsoen spelen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    -JK-

    • 30 maart 2022 16:41
    @Roy36NL dat hoeft dus niet, het kan zeker wat toevoegen. bv dat Ratchet nooit een paar gaat worden met Rivit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    do365nic

    • 31 maart 2022 14:25
    @-JK- ja dat vind ik wel spijtig voor het hoofdpersonage.
    Dan komt ie er eindelijk eentje tegen, blijkt die voor de vrouwtjes te zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 30 maart 2022 18:20
    @Roy36NL helemaal met je eens, zat wel te denken op eens van the last of us heeft het er er in en artreus/loki in god of war is ook van de zelfde groep, moet dit of zo van sony ( geen sneer naar sony vraag gewoon af).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ardyn

    • 30 maart 2022 20:48
    @hulstpower
    Ellie was onderdeel van de eerste golf LHBTIQA+ personages in de 2010s. Je kunt haar gerust een van de iconen noemen hiervoor. Uiteindelijk moet het niet, maar binnen mijn generatie (Gen Z) is het aandeel niet-hetero mensen gewoon behoorlijk aanwezig, dus was er een duidelijke vraag om dat ook in beeld te brengen. Zeker rond die periode.

    En als je Loki niet erbij laat horen… I mean, vanuit de mythologie zou hij een keer zijn veranderd in een Merrie (als in: vrouwelijke paard) en vervolgens zwanger zijn geraakt en dergelijke. Dit verhaal haal ik dat van wikipedia af, maar er zijn genoeg andere voorbeelden waarin Loki nogal biseksueel en/of genderfluid is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 30 maart 2022 21:14
    @Ardyn iedereen moet zijn wie hij wilt zijn, maar het hoeft niet in elke game of film het moet bij het personage passen zoals bij ellie was het vanaf begin meteen zo en paste ook bij haar personage. En bedoelde alleen dat het nu in 3 van sonys games zit en mijn vraag was dus moet dat vanuit ps/sony of is het keuzes van defelopers.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ardyn

    • 30 maart 2022 21:41
    @hulstpower
    Naughty Dog kennende… developers.
    Voor Santa Monica, die zullen het vast doen om redelijk accuraat te zijn met de lore. Ik bedoel maar… als zij zouden zeggen dat hij het niet is, of vragen van fans zouden negeren, dan heb je gelijk een publiciteitsprobleem aan je broek hangen. Ik bedoel, ik verwacht niet dat Atreus een intieme relatie gaat ontwikkelen waaruit een redelijke grote slang wordt geboren. Zo ja… dan vind ik het eigenlijk best wel komisch.


    Als het Sony beleid is, zou het bij meer studio's een rol moeten spelen. Zelf heb ik in ieder geval geen ophef gehoord over bijvoorbeeld Guerrilla of Insomniac (naast deze griet).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 31 maart 2022 08:26
    @Ardyn klopt maar weten we aloy geaardheid al dan?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 31 maart 2022 16:11
    @hulstpower daar zeg je wat ik heb haar nog niet zien stofzuigen. Wat is uncharted dan een ouderwets pro witte mannen game he nathan Drake is gewoon samen gaan wonen met een vrouw !! Gadverdamme!!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 31 maart 2022 16:57
    @Roy36NL ja die game kan echt niet meer he 2022

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    gamerlezer

    • 31 maart 2022 10:27
    @Roy36NL Zo mee eens! 'k word er af en toe ook niet goed van hoe dit door je strot geduwd word.