Nieuws
Cyberpunk 2077

Schikking tussen Cyberpunk 2077-makers en investeerders goedgekeurd

CD Projekt Red moet 1,85 miljoen dollar betalen

Geschreven door Michel Musters op
De schikking van 1,85 miljoen dollar die CD Projekt Red met investeerders wilde maken vanwege Cyberpunk 2077, is officieel goedgekeurd.

Eind 2020 klaagden verschillende investeerders van CD Projekt Red de ontwikkelaar aan. De uitgever zou niet eerlijk zijn geweest over de staat van het toen net uitgekomen Cyberpunk 2077 op Xbox- en PlayStation-consoles. 

Op release was er veel kritiek over de staat van de game, waar veel bugs en grafische oneffenheden in merkbaar waren. De game werd kort na release zelfs tijdelijk van de PlayStation Store gehaald. In de loop van 2021 werden de verschillende aanklachten van de investeerders samengevoegd.

CD Projekt Red wilde tot een schikking komen, zo werd in 2021 al aangekondigd, en die is nu goedgekeurd door de rechter. Iedereen die in 2020 in aandelen van de ontwikkelaar heeft gehandeld maakt kans om een deel van de 1,85 miljoen dollar te ontvangen - het gaat om ongeveer 0,49 dollar per aandeel. 

Overigens is de beoogde schade voor investeerders in totaal zo'n 11 miljoen dollar - CD Projekt Red hoeft dus maar zo'n 16,8 procent van dan bedrag uit te betalen. Op 1 juni is er nog wel een laatste hoorzitting waarin alles besproken wordt, maar het is onwaarschijnlijk dat er iets verandert.

Dit artikel delen:

Lees meer

Wat spelen we dit weekend? 7 en 8 januari Win Fire Emblem Engage: Divine Edition
10

Reacties op: Schikking tussen Cyberpunk 2077-makers en investeerders goedgekeurd

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Agent 4125

    • 6 januari 2023 16:45
    Laatst in een aanbieding gekocht, paar uur gespeeld en wat een slecht spel is dit zeg. De zogenaamd verschillende backstories zijn heel matig uitgewerkt, irritante random gebeurtenissen op straat, oninteressante missies, absurd slecht uitgewerkt autorijden, middelmatige schietactie, etc etc etc. Absolute miskoop van het (vorige) jaar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MichelMusters

    • 6 januari 2023 17:01
    @Agent 4125 Ik vond het begin super, de sfeer was ongeevenaard.

    Maar uiteindelijk begon ik mij ook bijzonder te vervelen inderdaad. Het voelt allemaal als decor aan, niets meer dan dat. Jammer, maar ik vond de ervaring ook niet zo slecht dat ik niet de hoop heb dat een vervolg beter kan worden!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Agent 4125

    • 6 januari 2023 17:14
    @MichelMusters Allemaal decor, dat is goed gezegd. De stad als zogenaamde ster van de game, die maakte inderdaad wel even indruk ja. Zo zonde dat werkelijk al het andere aan deze game mediocre tot slecht was. Ik had deze 35 euro beter in een vijver kunnen gooien, dan had ik nog een mooi kringetje gezien. Voor een eventuele tweede game ben ik vooralsnog zeer sceptisch.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • brushaway

    • 7 januari 2023 11:30
    @Agent 4125 grappig, voor mij juist een van de tofste games ooit. Ik zat echt van begin tot eind aan het beed gekluisterd. En dat na 30 jaar gamen. Kijk enorm uit naar de dlc en het nieuwe deel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Agent 4125

    • 7 januari 2023 12:06
    @brushaway Grappig idd! Ik game inmiddels ruim 35 jaar (niet als wedstrijd verplassen bedoeld), maar op de mooie stad na, ben ik werkelijk waar geeneen origineel of extreem goed uitgewerkt onderdeel tegengekomen. Wat vond je allemaal zo tof? Ik merk dat ik een beetje ben uitgekeken op groter en meer, maar meer op zoek ben naar kleinere, originele ervaringen. Denk bv aan Into the Breach.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 6 januari 2023 16:47
    1,85 miljoen is peulenschil voor een bedrijf als CD Projekt Red.


    Eerlijk is eerlijk ik heb zwaar genoten van Cyberpunk 2077 en ik hoop op een vervolg die ik ondanks de release state van 2077 gewoon weer day one ga kopen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Colt

    • 7 januari 2023 09:00
    Aandeelhouders: breng de game op tijd uit, anders worden we boos!
    Aandeelhouders: de game was nog niet klaar en had vertraagd moeten worden. Nu zijn we boos!

    Er zal wat nuance inzitten, maar ik ben wel een beetje klaar met de 'doomed if you do, doomed if you don't'-mentaliteit nu. Ik wil de game nog weleens een kans geven, het heeft me niet echt gepakt, maar ik heb er ook geen sterke mening over. Ik ben alleen van mening dat we aandeelhouders iets te veel macht hebben gegeven in deze maatschappij…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ardyn

    • 7 januari 2023 12:50
    @Colt
    CDPR heeft de status van de game behoorlijk verbloemt, met als gevolg dat de beurswaarde tot behoorlijke hoogte steeg. Na uitbrengen van de game kelderde deze met zo'n 40%.
    Aandeelhouders zijn voorgelogen, dus zit CDPR zeker in het verkeerde kamp.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Colt

    • 8 januari 2023 01:07
    @Ardyn ah ja, zeker een terecht punt. Ik refereerde meer naar het probleem dat aandeelhouders uberhaupt nodig zijn en best wat zeggenschap hebben in het algemeen. In dit geval gebruikte ik CDPR als voorbeeld (gezien het onderwerp), maar mijn frustrarie gaat wat dieper.

    Dankjewel voor je comment, though! Ik had het (juist vanwege de context) duidelijker kunnen verwoorden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ardyn

    • 8 januari 2023 16:25
    @Colt
    Oh tuurlijk, het is een terecht punt dat aandeelhouders soms behoorlijk in de nek kunnen hijgen van een bedrijf.
    In dit geval was het toch CDPR die gebakken lucht beloofde.