Kojima vertelt dat spelers hier hun voordeel uit kunnen halen, maar zegt nog niet wat dit precies oplevert. Ook zou er extra content komen als beloning voor mensen die zowel Ground Zeroes als MGS 5 spelen.

De proloog op Metal Gear Solid 5 wordt eerder uitgebracht omdat The Phantom Pain een grote game is die meer ontwikkeltijd nodig heeft, zo legt Kojima verder uit. Ground Zeroes moet volgens hem gezien worden als het eerste gedeelte van een film, dat voor de titel verschijnt en iets opvallends laat zien voordat het echte verhaal begint.

Omdat het om een tutorial voor The Phantom Pain gaat, bevat Ground Zeroes maar één locatie: de regenachtige legerbasis bij nacht. Via zijmissies kan deze basis ook op andere tijden gedurende de dag bezocht worden. Verschillende gameplay-elementen die in MGS 5 zitten, komen nog niet naar voren in Ground Zeroes. Zo kunnen er geen soldaten worden aangenomen en kan er geen basis worden gebouwd.

Metal Gear Solid: Ground Zeroes verschijnt in de lente van volgend jaar voor PlayStation 3, PS4, Xbox 360 en Xbox One. Op PlayStation-apparaten ontvangen spelers een exclusieve missie waarbij zij met de klassieke Solid Snake uit de eerste Metal Gear Solid kunnen spelen, in de grafische stijl van het origineel.