Mathieu Girard, senior producer van de game, zei tegen Eurogamer dat ontwikkelaar Eugen Systems en Ubisoft pas een aantal weken geleden begonnen zijn met het toevoegen van de Move-functionaliteit. "Ik wist niet zeker of het meer dan gewoon een gadget zou worden, maar het blijkt dat het een erg toffe en natuurlijke controller is. We zijn er erg enthousiast over," aldus Girard. Volgens hem krijgen gamers door de RTS met Move te spelen de "meest fijne ervaring", maar zijn een muis en toetsenbord nog altijd "het meest efficiënt".

Aanwijzer

De Move-controller wordt in R.U.S.E. als aanwijzer gebruikt. Je kunt er eenheden mee selecteren, gebouwen mee neerzetten en de camera mee in- en uitzoomen. Door een gebied op de map te selecteren en de controller naar onderen of naar boven te bewegen, zoom je in of uit. Zwiep je de controller naar rechts, dan verschijnt er links op het scherm een menu.

Geen Kinect

Plannen om R.U.S.E. ook ondersteuning te geven voor Kinect, de bewegingsgevoelige besturing van Microsoft, zijn er echter niet. Girard verklaarde dat de noodzaak te moeten staan als speler bij Kinect de doorslaggevende factor vormde in het uitsluiten van dergelijke plannen.

R.U.S.E., dat aanvankelijk al eind 2009 uit zou komen, staat gepland voor een release op 17 september en verschijnt op de PC, Xbox 360 en Playstation 3. Het spel werd herhaaldelijk uitgesteld als gevolg van een "enorme hoeveelheid feedback" van fans.