Rogue Squadron-trilogie en nieuwe game waren in de maak | Gamer.nl

Rogue Squadron-trilogie en nieuwe game waren in de maak | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Julian Eggebrecht, voormalig hoofd van ontwikkelaar Factor 5, vertelt dat er een Rogue Squadron-trilogie en een lo e game in de maak waren. De trilogie was in de maak als een exclusieve game voor de originele Xbox, maar werd geannuleerd. Het ging om de games Star Wars: Rogue Squadron, Rogue Squadron 2: Rogue Leader en Rogue Squadron 3: Rebel Strike.

X-Wing vs Tie Fighter

Na de annulering ging Factor 5 aan de slag met Rogue Squadron: X-Wing vs Tie Fighter als lanceringstitel voor de Xbox 360. In dit spel konden spelers kiezen of ze voor de Rebels of Imperials vochten in de online multiplayer. Volgens Eggebrecht was dit spel half af, maar uitgever LucasArts vond het project te riskant en besloot het spel te annuleren. Daarna haalde Sony Factor 5 binnen om een game te ontwikkelen voor de PlayStation 3.

Wii-trilogie

Toen het contract tu en Sony en Factor 5 verliep, ging de studio aan de slag om de oorspronkelijke Star Wars: Rogue Squadron-trilogie alsnog te maken, dit keer voor de Wii. De games ondersteunden het Wii-stuur, het Balance Board en de Motion Plus-controller. De spellen zouden in 60 fps draaien op de Wii, Eggebrecht noemt de trilogie "technologisch gezien het meest indrukwekkende dat je ooit had gezien op de Wii".

Mede door de crisis liep het project spaak: twee uitgevers die het spel uit zouden brengen gingen failliet. Verscheidene uitgevers probeerden nog te helpen met het uitgeven, maar financiële en juridische problemen zorgden uiteindelijk voor de definitieve annulering van de games. Het gehele interview met Julian Eggebrecht is hier te beluisteren, of in het filmpje hieronder te bekijken.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou