Nieuws
Red Dead Redemption 2

Rockstar geeft verklaring voor werkweken van 100 uur

Massale kritiek voor management Rockstar

Geschreven door Rick Bloemzaad op
Rockstar heeft gereageerd op de ontvangen kritiek rondom het management van het bedrijf. In een eerder interview liet medeoprichter van Rockstar, Dan Houser, weten werknemers werkweken te laten draaien van 100 uur.

In het interview kwam naar voren dat aan het einde van het ontwikkelingsproces van Red Dead Redemption 2 meerdere werknemers per week 100 uur werkten om de game af te kunnen maken, ook wel bekend onder de term 'crunching'. Dit leverde uiteindelijk een game op wat bestaat uit onder andere 500.000 zinnen aan dialoog, 300.000 animaties en een script van 2.000 pagina's.

Het gegeven over de werkweken van 100 uur viel bij veel mensen in het verkeerde keelgat en resulteerde in veel kritiek voor Rockstar. Het is overigens niet de eerste keer dat er zoveel werkuren werden gemaakt in het ontwikkelingsproces voor Rockstar. Ook bij de originele Red Dead Redemption-game was er sprake van deze immens lange werkweken.

Red Dead Redemption 2

Meerdere mensen actief in de game-industrie uitte hun onvrede over het management van Rockstar. Zo zegt ontwikkelaar van de VR-game Adrift, Adam Orth, op Twitter dat er iets mis is met het management van Rockstar. "Als je aan het crunchen bent, dan doen de mensen boven jou hun werk verkeerd of zijn ze niet in staat het überhaupt goed te doen. Zij zijn het probleem, niet jij. Je kan ze normaal vanaf een kilometer afstand herkennen voordat je ook maar een stap zet in de studio", aldus Orth.

Ook reageert Dylan Wildman, die aan GTA 5 werkte voordat hij Rockstar verliet. Wildman zegt dat de enige manier om het probleem op te kunnen lossen is door het probleem aan te pakken bij de top van het bedrijf. Daarnaast voegt hij toe dat er afstand gedaan moet worden van de traditionele releasedata en hype.

Red Dead Redemption 2

Wanneer werd gevraagd om een reactie van Houser, legt hij uit dat hij slechts naar een aantal medewerkers refereerde die werkweken van 100 uur maakten. Houser's verklaring luidt als volgt;

"Er lijkt wat verwarring te zijn ontstaan rondom het interview met Harold Golberg. Na zeven jaar gewerkt te hebben aan de game, heeft het senior writing team bestaande uit vier leden (inclusief mezelf), drie weken lang intensief gewerkt om de game af te ronden. Drie weken, niet jaren. We hebben nu allemaal voor op z'n minst twaalf jaar samengewerkt, en voelden dat het nodig was om de game af te kunnen maken. Na jaren alles georganiseerd te hebben en klaar te hebben gezet, vonden we het nodig om alles te controleren en af te ronden.

Nog belangrijker is dat wij van niemand verwachten om op deze manier zo lang te werken. Over het hele bedrijf hebben wij een paar ervaren medewerkers die puur uit passie erg hard werken voor het project, en wij geloven dat die passie zich uit in de game die wij uitbrengen. Echter is de extra inzet een keuze en vragen of verwachten we niet van medewerkers om zo te werken. Vele ervaren medewerkers werken op een andere manier en zijn net zo productief, ik behoor echter niet tot deze groep. Ik ben ervan overtuigd dat wij ver gaan om een bedrijf te leiden dat geeft om zijn werknemers en een geweldige plek is om te werken."

Eerder werd bekend dat er trophies waren gelekt van Red Dead Redemption 2 voor de PS4. Daarnaast ging er het gerucht dat NPC's de speler de weg wijzen wanneer de minimap in de game is uitgeschakeld. Lees ook alvast onze uitgebreide preview van Red Dead Redemption 2.

Red Dead Redemption 2 verschijnt op 26 oktober op Xbox One en PS4. Red Dead Online verschijnt vervolgens in november.

Dit artikel delen:

Lees meer

Tony Hawk kondigt nieuwe mobiele game aan Stemacteurs Alan Wake en Max Payne zitten in Control
18

Reacties op: Rockstar geeft verklaring voor werkweken van 100 uur

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • kaassoufleeisback

    • 16 oktober 2018 10:31
    100 uur is wel bizar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vogeltje

    • 16 oktober 2018 11:05
    Zo'n reactie zou elke baas of topman in een bedrijf geven. Nou even kijken hoe een daadwerkelijke medewerker hierop reageerd. Daar hebben we veel meer aan om te zien wat er wel en niet waar is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Baukereg

    • 16 oktober 2018 11:41
    @Vogeltje https://twitter.com/roisiproven/status/1051960710618640386

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 16 oktober 2018 11:26
    Ik kan t ergens ook wel begrijpen hoor. Ik heb ook regelmatig dat ik aan t werk ben, en dan net lekker in de flow zit en er vervolgens achter kom dat t al 's avonds laat is en ik t avondeten helemaal vergeten ben. Maar t mag natuurlijk niet afgedwongen worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • RidgeRazor

    • 16 oktober 2018 12:11
    @darkmanwls

    Dat herkent iedereen vast wel, in meer of mindere mate. Maar het is nog steeds heel ongezond en met 100 uur per week zit je al gauw gemiddeld op 14 uur per dag. Als zo'n dag nou een grote uitzondering is, tot daar aan toe. Maar opeenvolgende dagen met gemiddeld 10 uur voor slaap, eten en ontspanning is - helemaal vandaag de dag - echt totaal onverantwoordelijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • nicster

    • 16 oktober 2018 11:56
    Ik snap het wel hoor, zolang dit vrijwillig gebeurt prima toch? Wat is er nou mooier dan zo'n geweldig project opleveren en dan tegen het eind de puntjes op de i zetten en daar even 3 weken de tijd voor nemen en keihard werken. En dat met je beste collega's waar je al 12 jaar mee samen werkt!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Qinneth

    • 16 oktober 2018 21:27
    @nicster Het is een keuze, net zoals het ook een keuze is om niet mee te doen met de crunch time en je baan kwijt te raken. Zo gaat dat in dat wereldje.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • hulstpower

    • 16 oktober 2018 12:22
    100 uur is veel maar het is niet dat ze fysiek zwaar werk doen.
    als ze fysiek werk deden hadden ze 100 nooit gehaald maar bij mij op kantoor moeten mesnen ook wel eens een dead line halen en draaien ze 80 uur maar na de deadline krijgen ze ook dike bonus en vrije dagen.
    Het is nemen en gevenen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • armilo-theus

    • 16 oktober 2018 12:30
    @hulstpower mentaal kun je nog steeds kapot gaan. Je onderschat het mentale gebeuren hier.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Baukereg

    • 16 oktober 2018 13:17
    @hulstpower Nederland is geen Amerika. Daar is crunchen iets systematisch, je krijgt er niet voor betaald en wie niet meedoet verliest zijn baan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • KoningDriessen

    • 16 oktober 2018 13:55
    @Baukereg Hier op de zuidas komt het klaarblijkelijk ook voor en is het niet vreemd dat een werkweek 80 uur heeft zonder extra compensatie.(als je de eindejaarsbonussen niet meetelt) Het is nog niet zo erg als de londense city met de magic roundabout waar het compleet normaal is dat stagiars alleen thuiskomen om te douchen en om te kleden. Misschien worden de verhalen wat aangedikt, maar desalniettemin gebeurt het wel, ook hier in Nederland.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 16 oktober 2018 17:25
    @hulstpower Ik denk dat jij mentaal werk zwaar onderschat hoor, het is niet voor niets dat burnouts vaker voorkomen bij kantoorbanen dan bij fysieke banen.. En yep het klopt dat het nemen en geven is, maar als bij elke deadline daarvoor weken zwaar moet worden overgewerkt, dan is de deadline niet correct. Een opgestelde deadline behoort geen overwerk te bevatten, overwerk zou alleen nodig moeten zijn als er dus dingen tegen hebben gezeten. Maargoed, ben zelf iemand die totaal niet kan inschatten hoeveel werk/tijd het kost, vaak genoeg geprobeerd en altijd was het of veel te veel tijd of veel te weinig tijd, dus eigenlijk zeg ik maar tegenwoordig altijd, it's done when it's done..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • hulstpower

    • 16 oktober 2018 20:31
    @SuperDre ik onderschat niet kantoor werk. Alleen een fysieke zware baan kan je gewoon geen 100 uur maken. Verder hebben mensen altijd de keuze hun gezondheid en geluk of hun baan ik zal altijd voor me zelf kiezen. Ben zelf niet het type wat een burnout zou krijgen heb zat mensen gezien bij mij op kantoor die een burnout hadden en zei ik wel eens tegen de gene neem tijd voor je zelf luister altijd naar je lichaam. En ik oordeel niet zeg alleen mensen hebben altijd zelf controle over wat ze doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ebiker

    • 16 oktober 2018 16:35
    Tja, ik doe dus uit principe niet aan overwerk. De baas huurt maar extra uitzendkrachten in, of verschuift zn deadline. En wat is de deadline nou eigenlijk, een arbitrair gekozen datum die er verder niet toe doet…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Arisu

    • 16 oktober 2018 17:29
    @ebiker Laat ik even voorop stellen dat ik absoluut niet voor overwerk ben. Maar dit is wel heel kort door de bocht.

    Het opleiden van uitzendkrachten om te werken met de bestaande code/content pipeline en daar bekwaam mee te worden duurt meestal al een maand (afhankelijk van project natuurlijk). Daarnaast kun je niet altijd een proces versnellen door er meer mensen tegen aan te gooien. 1 vrouw kan in 9 maanden een kind baren. Maar 9 vrouwen kunnen niet in 1 maand een kind baren.

    Een deadline is niet zomaar een datum, het is een verzamel woord voor een punt in je planning waar je winst gaat mislopen. bijvoorbeeld
    *Nu gaan er meer kosten gemaakt worden dan begroot.
    *Je mist een gunstige release date (net voor kerst).
    *We moeten de klanten teleurstellen vanwege uitstel.
    *De concurent is ons nu voor met hun release.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ebiker

    • 16 oktober 2018 17:52
    @Arisu dan hadtie maar het projekt eerder moeten beginnen of van het begin af aan meer mensen erop.

    Ik werk in de semiconductor industrie en zie gewoon continue hoe slechte bazen hun mensen compleet overbelasten. Als je dan gaat denken over de oorzaak kom ik altijd op slecht management uit. Wat je dan krijgt is mensen van 50 die zoiets hebben van, de baas bekijkt het maar, ik doe gewoon mn werk en voor de rest zal t mn reet roesten. Want, en dat weet ik omdat ik al een paar keer ontslagen ben (door het verhuizen van werk naar het verre oosten) de baas geeft echt helemaal niks om jou. Dus waarom zou ik om hem geven ? Waarschijnlijk ook de rede waarom bedrijven liever jonge, nog 'gullible' mensen aannemen.

    Zoals de vrouw met haar baby… het zal de natuur worst wezen wat de schoonmoeder wil (een baby nog voor de kerst !), het duurt gewoon zo lang het duurt. Zouden ze binnen bedrijven ook zo moeten zien…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 16 oktober 2018 18:32
    Ik zag pas een docu die ging over werkdruk in de politiek en 2de kamer waar eerder naar huis gaan "not done" is. Dus doorwerken tot laat in de avond/nacht met regelmatig nachten van 4 tot 6 uur slapen om weer vroeg op te staan. Het wordt niet gezegd alleen beginnen om rond 17:00-18:00 naar huis te gaan word je raar op aangekeken en dit vervolgens doen is een best snelle exit. Ik neem aan dat het hier niet anders is en je gaat mee in die cultuur of je gaat eruit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Oxymorphone

    • 17 oktober 2018 18:00
    Joh iedereen die in die industrie werkt weet wat 'crunch-tijd' is. Die mensen worden gewoon gecompenseerd. In Japan werken de bouwvakkers ook 24/7. In Nederland zijn daar natuurlijk weer de vakbonden en praat men liever dan wat doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.