SiN, de First Person Shooter van Ritual welke gebruik maakte van de Quake 2 engine, verscheen in 1998 op de markt en had te kampen met een aantal flinke problemen. Ten eerste had het spel een grote hoeveelheid bugs waardoor veel mensen het niet goed aan de praat kregen op hun systeem. Daarnaast verscheen kort na SiN het spel Half-Life op de markt, minstens zo goed en op de meeste computers wél functionerend. Mensen vergaten SiN, en ten onrechte. Het spel kon zich op bepaalde punten immers prima met Half-Life meten en de mensen die de moeite hebben genomen om te wachten op de nodige patches en updates, weten dan ook dat SiN heel wat in huis had.

Voor deze mensen is er slecht nieuws, want een opvolger zal er vooralsnog niet komen. Ritual had onlangs wel concrete plannen voor een tweede SiN game en had zelfs al een techdemo klaar welke draaide op technologie van ná Quake 3, maar helaas was er geen uitgever te vinden die geinteresseerd was in het spel. De matige verkoop van het eerste deel zullen hier waarschijnlijk mee te maken hebben. Onlangs ontsloeg Ritual een aantal medewerkers omdat men simpelweg geen project meer had om ze op aan het werk te zetten. Misschien dat het cancellen van SiN 2 daarvan een oorzaak kan zijn.We were working Sin2, but there was no publisher interest in today's game market. Even have a really slick demo in a next generation technology (beyond Quake3.)

Maybe it can happen in a few years when the next round of "resurrect old game franchises" mentality resurfaces.

Until that day....Het zijn zware tijden voor de game-industrie en ontwikkelaars hebben het steeds moeilijker om te doen wat ze zelf willen, in plaats van de weg van het minste risico te bewandelen en sequels te produceren op bestaande, gevestigde franchises met een grote userbase. Hopelijk houdt men in het achterhoofd dat de gamers ook dát een keer beu zullen gaan zijn!