De NeoGAF-gebruiker kreeg een kopie van het tijdschrift in handen en zette de nieuwe details online. Lara Croft gaat in Rise of the Tomb Raider in Siberië op zoek naar het geheim van onsterfelijkheid en krijgt te maken met een mysterieuze orde die het op haar gemunt heeft. De game speelt zich af op twee locaties, de tweede setting is nog niet bekend.

De natuur is echter Lara's grootste vijand, vertelt ontwikkelaar Crystal Dynamics. Ze zal moeten overleven in de kou en zich verdedigen tegen wilde dieren. Wel kan Lara in bomen klimmen, zich verstoppen in struiken en zwemmen. Ook herstellen planten en lappen een beetje leven en kan Lara spullen craften. Daarnaast is Lara's boog is terug, er zijn bovendien meerdere soorten van ieder wapentype.

The Last of Us

Het vechtsysteem doet aan The Last of Us denken, vertelt de ontwikkelaar, hoewel alle vijanden ontwijken niet het doel is. In plaats daarvan moedigt de game spelers aan om goed te plannen voor ze een gevecht aangaan. Vijanden kunnen afgeleid worden en spelers kunnen vijanden ook afschudden als ze ontdekt zijn.

Verder is Crystal Dynamics van plan meer te doen met puzzels en tombes. Nieuwe uitdagingen en ook gevechten worden verweven met de puzzels, hoewel elke puzzel wel aansluit bij de setting. Mogelijk zit er ook een dag-nacht-cyclus in de game: GameInformer schrijft dat dieren zich anders gedragen afhankelijk van de tijd.

Release

Rise of the Tomb Raider komt rond de feestdagen uit op Xbox One en Xbox 360, hoewel een latere port naar andere platforms niet uitgesloten is. Crystal Dynamics maakt alleen de Xbox One-versie, Nixxes Software maakt de Xbox 360-versie. Deze studio was ook verantwoordelijk voor Tomb Raider: Definitive Edition en Lara Croft and the Temple of Osiris.