Rise of Nations is het nieuwste kindje van Brian Reynolds, ontwerper van Civilization II en Alpha Centauri. De eerste beelden van RoN deden iedereen denken aan Age of Empires. Gamers.com dacht dan ook een Age of Empires met tanks of een Empire Earth zonder robots aan te treffen toen zij de laatste versie mochten spelen. Maar men had het mis, want RoN heeft zijn eigen identiteit en is zeker geen AoE kloon. Het spel bevat zelfs een aantal leuke features zoals werkloze arbeiders die zelf opzoek gaan naar werk, de verschillende manieren om te winnen en nog veel meer dingen die van RoN een zeer aangename RTS maken.Another example: Instead of forcing micromanagement by loading and unloading troops onto transports to cross water, you just walk them into water, and the units make themselves into slow-moving transports. You just click, and it's automatic; now crossing water is painless. It's this type of looking at a genre and thinking, "what does everyone else do right now that is really, really annoying" and then fixing it that brings real innovation and advancement. And that's the focus in Rise. In Rise of Nations begin je net als in Age of Empires en Empire Earth met een simpele beschaving en kan je door uitvindingen en nieuwe tijdperken verder komen met je volk. RoN staat gepland voor de lente van 2003.