In Mafia ben je een taxi chauffeur die door een toevallige omstandigheid een maffioso wordt. De game speelt zich af in een fictieve stad, Lost Heaven, waar je bijna de volledige vrijheid krijgt. Je kan het een beetje vergelijken met Grand Theft Auto, maar dan met meer nadruk op het vertellen van een verhaal, en minder op het schoppen en vermoorden van vrouwen. Joseph Lieberman zou er trots op zijn.

De game was in ieder geval een groot succes en vrijwel meteen na het verschijnen van de PC versie van Mafia, kondigde The Gathering een PS2 en Xbox conversie aan. De conversies zouden toen in maart 2003 klaar zijn, maar dat heeft toch iets langer geduurd. Aanstaande vrijdag zou het dan eindelijk zover moeten zijn. In een interview vertelt de vice-president van The Gathering waarom het zo lang heeft geduurd. Zo zijn er speciaal voor de console versies 13 race circuits toegevoegd waar je, met de auto's die je in de verhaallijn hebt unlocked, op kunt racen. Maar vooral het overzetten van de complete stad met al z'n vrijheid scheen erg lastig te zijn geweest:

Take-Two: How hard was it converting Mafia to console, especially given the relative lack of memory? Was there anything you found particularly easy or difficult to achieve with each?

Graeme Struthers: It is very difficult to bring a game of Mafia's size to the console market, especially as we wanted to retain the depth of the game and not cut it down in any way. Verder wordt er nog de nadruk op gelegd dat de auto's makkelijker te besturen zijn, en dat de politie nu een oogje dicht knijpt wanneer je door het rode licht rijdt. De rest van het interview kan je op deze pagina lezen.