Het Vlaamse Larian Studios bracht vorig jaar, na een lange ontwikkeltijd met de nodige tegenslagen, eindelijk Divine Divinity op de markt. Het spel werd zeer goed onthaald en kreeg een aardige fanbase met zich mee. En voor de fans die snakken naar een vervolg is er goed nieuws, want Riftrunner komt eraan. Riftrunner is een nieuwe RPG van Larian die gebruik maakt van hetzelfde universum als Divine Divinity.

De ontwikkeling van het spel werd vorig jaar in alle stilte gestart en men hoopt het spel eind dit jaar af te krijgen. Men belooft alvast een diep verhaal met de nodige wendingen en sub-quests. Dit wordt weergegeven door dezelfde engine als Divine Divinty, al heeft men wel 3D karakters toegevoegd en kan je in en uitzoomen:Using an enhanced version of the Divinity engine, and incorporating suggestions from the fan base, Riftrunner focuses on the strengths of its predecessor. Featuring a strong and compulsive storyline, a random quest generator, a new and unlimited character development system, and the unique interactive environment, Riftrunner is appealing to the true RPG fanbase. Other enhancements include 3D character animations, a new combat system and the introduction of a party. The main focus during Riftrunner's development was to extend the RPG experience and universe.

Ook nieuw aan Riftrunner is dat je dit keer een party onder je hoede krijgt waarvoor men een uniek controlesysteem heeft uitgedacht. Ook hoopt men de speelduur te verlengen middels de zongenaamde Battlefields, een groot landschap vol demonen waarin quests willekeurig worden toegewezen. Riftrunner is echter niet Divine Divinty 2. Deze game komt pas in 2004 op de markt. Riftrunner komt in het vierde kwartaal van dit jaar op PC uit, even later zal een versie voor de Macintosh volgen.