Als het aan de president van Nintendo, Satoru Iwata, ligt, moet de Revolution een zo breed mogelijke groep personen aanspreken. Net als met de Nintendo DS, wil men ook met de Revolution onervaren en casual gamers aantrekken, naast de hardcore fanbase. Veel is er over de console nog niet bekend, behalve dat het 512 MB aan intern flashgeheugen zal bevatten, van twee USB poorten voorzien is, helemaal klaar is voor Wi-Fi, processors krijgt van IBM en ATi, DVD's af kan spelen, en de mogelijkheid heeft om tenminste een deel van alle games voor de NES, SNES en N64 te downloaden en af te spelen, evenals backwards compatibility met GameCube games.

De grootste vooruitgang en innovatie zou 'm echter moeten zitten in de controller, net als dat de Nintendo DS als grootste vernieuwing een touchscreen en ingebouwde microfoon biedt. Volgens Iwata bevatten huidige controllers, waaronder de GameCube controller, teveel knoppen en controlsticks om het nog behapbaar te houden voor onervaren en non-gamers. Dit verhoogd voor deze groepen de drempel teveel, waardoor ze niet tot nauwelijks aan het spelen van games toe komen. De controller van de Revolution moet voor iedereen even geschikt zijn en mensen moeten echt de neiging krijgen om het aan te raken en ermee te spelen.

Qua games benadrukt Iwata dat Nintendo altijd sterk is geweest in het ontwikkelen van games die de gehele familie, en dus mensen van alle leeftijden, aanspreken. Zoals hij al eens eerder heeft gezegd, lijkt de Revolution dus in belangrijke mate een echte familie console te worden. Opvallend genoeg had men dezelfde doelstelling met de NES en SNES, tot nu toe de twee meest succesvolle en populairste Nintendo consoles. Voor Iwata is het vanuit zakelijk oogpunt niet logisch om mee te gaan in de trend van steeds meer games met excessief geweld. Dat is nou eenmaal niet hun ding en niet hetgeen waar hun grote kracht ligt.

Games die sterk op de geweldadige content rusten zoals een GTA, hoef je van Nintendo in de toekomst daarom waarschijnlijk niet te verwachten. Het ziet er naar uit dat het meeste geweld en volwassen content meer van het niveau Metroid en Zelda zal blijven. Dat is de third party support natuurlijk niet meegerekend. Of Nintendo hier goed aan doet, is natuurlijk nog bezien. Feit is dat ze er in het verleden veel succes mee behaald hebben en ze dat ook in toekomst kunnen blijven doen. Dit kan met zowel oude als nieuwe franchises gebeuren.

Een grote, directe concurrent worden voor Microsoft en Sony lijken ze met de komst van Iwata alleen niet langer naar te streven. Het begint er steeds meer naar uit te zien, dat Nintendo meer dan tevreden is met hun eigen unieke plek in de markt die ze momenteel hebben. Voor hun is het enkel zaak om die plek te verstevigen en winst te blijven draaien. Mogelijk door met zowel de Revolution als Nintendo DS een alternatief of aanvulling te bieden op het meer gebruikelijke gamesgeweld van Sony en Microsoft en tegelijk compleet nieuwe doelgroepen aan te trekken.

Met dank aan bluelink voor het melden van dit nieuws.