De nieuwe studio heet Insomniac Click en is volgens Brian Hastings, chief creative officer bij Insomniac, geboren uit passie, maar ook uit noodzaak. "Het gamelandschap verandert sneller dan ooit het geval is geweest in deze industrie. Meer mensen dan ooit spelen dagelijks games en het soort games dat ze spelen wisselt sneller dan ooit. De hele game-industrie lijkt middenin een ommekeer te zitten. Maar met deze verandering komen de spannendste uitdagingen en kansen die we ooit hebben gehad."

Hastings noemt de opening van Click een uitbreiding voor Insomniac Games, in plaats van een verschuiving. Buiten Hastings bestaat het team achter Click volledig uit nieuwe mensen die ervaring hebben met het maken van games voor mobiele platformen en webplatformen. De eerste projecten van de nieuwe studio worden ergens in de komende maanden onthuld

Core games

Volgens Hastings zal er altijd vraag blijven bestaan naar games voor de "core gamer", maar deze games zijn te ingewikkeld voor de massa, zo vertelt hij. "Je moet twee analoge sticks tegelijk kunnen besturen en acht tot tien verschillende knoppen om het eerste level uit te spelen. Games waren vroeger niet zo gecompliceerd. Maar het core-publiek accepteert dat nu niet alleen, we verwachten het. We willen complexere interactie en diepgaandere gameplay. Maar naarmate core-games complexer zijn geworden, is de instapdrempel voor alle andere gamers hoger en hoger geworden. Daardoor zijn de games met de hoogste productiewaarden simpelweg te moeilijk om te spelen voor de meerderheid van de mensen in de wereld." 

Met Click wil Insomniac hier een oplossing voor brengen, legt Hastings uit. Het doel van de studio is om "de uitgebreide werelden, omvangrijke verhalen en toegankelijke gameplay die games van Insomniac definiëren" toe te passen op nieuwe game-ervaringen die iedereen kan spelen.