John Carmack heeft in zijn blog aangekondigd dat de release van de Quake 3 sourcecode enigszins vertraagd is. Op QuakeCon maakte John bekend dat de sourcecode onder de GPL vrijgegeven zou worden tegen het eind van 2004. Reden dat dit niet gebeurd is, is dat er in de tussentijd nog een bedrijf is geweest dat licentie op de Quake 3 engine genomen heeft. Pas als het spel van deze licentiedeal uitgegeven is, zal de sourcecode voor het publiek beschikbaar worden gemaakt.

Het is normaal gebruikelijk om de sourcecode van een engine pas vrij te geven, nadat de laatste commerciële spel is uitgegeven dat van de engine gebruik maakt. Carmack geeft wel aan dat het steeds moeilijker is om precies te zeggen wanneer dit is, omdat engines langzaam in elkaar overgaan en evolueren. Zo zitten zelfs in Half-Life 2, dat in principe op een hagelnieuwe engine draait, nog enkele regels code uit de oorspronkelijke Quake 1 code!

We weten nu dus ook dat er binnenkort nog een spel komt dat op de Quake 3 engine draait. Voorlopig is Medal of Honor: Pacific Assault de laatste game die hiervan gebruik gemaakt heeft.