Nieuws
Red Dead Redemption 2

HDR in Red Dead Redemption 2 lijkt geen nut te hebben

Niets te winnen of verliezen met HDR

Geschreven door Jacco Peek op
Uit een analyse van Digital Foundry blijkt dat de high dynamic range in Red Dead Redemption 2 geen voordelen biedt ten opzichte van standard dynamic range.

Normaliter zorgt HDR ervoor dat er meer verschil is tussen licht en donker, waardoor kleuren natuurlijker ogen en beelden levendiger zijn. In Red Dead Redemption 2 wordt het SDR-signaal echter kunstmatig omgezet zodat televisies het herkennen als HDR-signaal, zonder deze voordelen.

Dit betekent dat de maximale SDR-helderheid van 100 nits kan worden versterkt tot 500 nits in de HDR-instellingen. Dit zorgt voor een vergelijkbaar beeld als SDR, waardoor het beeld extra donker is. Spelers kunnen dit aanpassen in de instellingen, maar schroeven zo alleen de felheid van witte objecten op, waardoor aspecten als tekst zeer fel kunnen overkomen.

Volgens Digital Foundry hebben spelers niets te verliezen door HDR in te schakelen, maar zijn er ook geen voordelen te behalen. Of Rockstar een patch gaat uitbrengen om het probleem op te lossen, is nog onbekend.

red dead
red dead

Onze review nog niet gelezen? Je vindt hem hier terug. Ook schreven we een uitgebreid artikel over de levende open wereld van Red Dead Redemption 2. Ben je de game zelf ook aan het spelen? Stuur dan je tips in en maak kans op een mooie RDR2-mok!

Dit artikel delen:

Lees meer

Fallout 76-bèta verlengd wegens bug die gamebestanden verwijdert Kom stage lopen bij Gamer.nl
21

Reacties op: HDR in Red Dead Redemption 2 lijkt geen nut te hebben

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Heijaangel

    • 31 oktober 2018 14:57
    Ik heb een Sony 4K tv en als ik de hdr aan zet in RDR2 dan lijkt het er net op dat een soort witte waas erover heen ligt en de kleuren alleen wat doffer zijn. Iemand anders hier ervaring mee? Ondanks dat ik speel met de lightheid. Ik kan beter de hdr uit zetten dan zijn de kleuren naar mij idee beter.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Clausbmf666

    • 31 oktober 2018 15:03
    @Heijaangel heb je het op je ps4 aangezet? ingame kan je het aan en uit zetten in ps4 menu staat hij automatic misschien daar uitzetten en ingame aanzetten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Heijaangel

    • 31 oktober 2018 15:29
    @Clausbmf666 Ik zal het eens controleren en testen. Dank

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Wiepie

    • 31 oktober 2018 15:12
    @Heijaangel Ja, dat herken ik wel. Speel 'm op een PS4 pro/Phillips 4K-HDR tv.
    Dacht ook duidelijk te zien dat de kleuren helderder waren met de HDR uit.
    Tja.. zal toch wel patch voor komen?

    Verder vind ik het tot nu toe sowieso allemaal een beetje tegenvallen. Grafisch is het allemaal best in orde en de wereld is echt heel goed in elkaar gezet maar ik kan nu na een uurtje of 12 nog niet echt zeggen dat het me pakt zoals het eerste deel dat wel deed. Ik vind met name bewegen met Arthur echt een ramp. Maar goed, ik geef nog niet op.. misschien valt het muntje later wel..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roel Wijker

    • 31 oktober 2018 15:18
    @Heijaangel ik zat gisteren een video te kijken over de vergelijking ps pro en normale ps4. https://www.youtube.com/watch?v=K6_jJpM9ywU op 2:37 lijkt wellicht op de dofheid waar jij het over hebt. Dit lijkt een pro ding en niet perse hdr maar de video zelf zegt daar weinig over.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Heijaangel

    • 31 oktober 2018 15:36
    @Roel Wijker Het is meer zoals Wiepie hierboven beschrijft dat het lijkt alsof de kleuren gewoon feller zijn met de hdr uit. Na mijn idee valt het goed op als het dag is en je bent in een groene omgeving zoals gras en bomen etc, dan lijken de kleuren doffer.
    Ik speel wel op een ps4 pro idd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 31 oktober 2018 15:32
    @Heijaangel
    Yep, ik heb precies hetzelfde. Maar dat verkies ik boven de zwaar oversaturated (is daar een Nederlands woord voor?) kleuren als je HDR uitzet. Dan ziet de game er uit als een comicboek. Ik vind de wat fletse kleuren veel beter bij de wereld van RDR passen. Die witte waas mag er echter wel uit.

    Overigens onbegrijpelijk dat R* het zo verkloot heeft met de HDR mode…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 31 oktober 2018 16:42
    @Sander999 saturated == verzadigd

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 31 oktober 2018 18:07
    @fonsrutte
    Dank! 👍🏻

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • spreadthehate

    • 31 oktober 2018 14:59
    Lees wel dat de problemen bij Sony kamp ligt.
    Xbox zover ik heb vernomen geen last (aanname) dit is wat ik lees.

    Op mijn One X in ieder geval vrij weinig problemen met HDR.
    Op mijn PS4 Pro nog niet getest.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • BertThaBest

    • 31 oktober 2018 15:10
    @spreadthehate Het HDR-verhaal geldt ook voor de Xbox One X, het is daarbij net zo goed geen echte HDR.

    Dus wat dat betreft snap ik niet dat je zegt dat de problemen vooral bij het Sony kampt ligt. Ik geloof wel dat de One X versie er iets beter uit ziet omdat het echt 4k is en bij de Playstation checkerboard rendering is, dus niet native 4k.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • spreadthehate

    • 31 oktober 2018 15:29
    @BertThaBest

    Zeg er dan ook duidelijk bij AANNAME in mijn reactie.
    Ik persoonlijk heb totaal geen last van het HDR verhaal, het ligt ook echt aan je instellingen op je TV en wat voor type beeldscherm je hebt.

    Of het nu echte of neppe HDR is zal mij een zorg zijn, overal lees ik reacties op Youtube dat met goed afstellen het er prachtig uitziet met HDR.

    Zie ook ontiegelijk veel filmpjes op Youtube met "Schakel HDR uit bij de
    PS4 PRO" bij Xbox kamp lees ik meer goed je scherm instellen en het werkt perfect. (wat voor mij het geval is)

    Zal straks eens de Pro versie starten en kijken als het met elkaar overeenkomt mooie test voor de feiten.

    Edit: zie op mijn PS4 pro geen verschil tegenover de XBox met HDR aan.
    Denk toch echt zoals ik al zei dat het ook zeker uitmaakt wat voor tv je hebt.
    Dat het een HDR probleem is vanuit Rockstar zal ook zeer zeker waar zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • BertThaBest

    • 31 oktober 2018 17:07
    @spreadthehate Oké, dat verduidelijkt het voor mij :).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • hulstpower

    • 31 oktober 2018 17:49
    @spreadthehate heb zelf ook de rdr 2 op de x en heb geen last van de witte waas dat is een ps probleem. Maar hdr vind ik nou nirt echt er vanaf spatten bij deze game. Terwijl spiderman god of war en horizon zero er super kleurrijk uitzagen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DarkRuleR

    • 1 november 2018 15:02
    @spreadthehate Idd. ik weet niet of het persoonlijk is maar op mijn X en LG Oled heb ik geen problemen / ziet het er mooi uit. Heb de helderheid op de advies waarde voor Oled gelaten in RD2.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Oxymorphone

    • 31 oktober 2018 15:13
    Meeste 'budget' tv's hebben totaal niet de helderheid om HDR weer te geven. Natuurlijk accepteren ze het signaal zodat ze dat op de doos kunnen printen. Net zo'n valkuil als dat HDReady meuk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • BertThaBest

    • 31 oktober 2018 15:32
    @Oxymorphone Ik vind het verschil sowieso een beetje marginaal. Ik heb wel een 10 bits 4k tv, maar een wereld van verschil vind ik het niet. De lichtinval is wel wat realistischer. Maar dat Rockstar op het doosje heeft staan dat het een HDR titel is gaat me dan weer te ver, dat is gewoon bedrog op de huidige versie van RDR2

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • dakoota

    • 31 oktober 2018 16:56
    Zowel Xbox als PS4 pro hebben hier last van. Het is geen echte HDR

    zie onderzoek: https://www.youtube.com/watch?v=hJgXQ3qNg74

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • tyberium

    • 1 november 2018 09:48
    @dakoota De PS heeft er negatieve invloed van. Bij de XB1X voegt het weinig toe, maar doet geen afbreuk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Aquemini

    • 31 oktober 2018 17:02
    Toen ik dit voor de eerste keer las, had ik HDR uitgezet maar ook weer direct aangezet. In mijn geval gaat alles er op achteruit. Lijkt vooral afhankelijk te zijn welke console is aangesloten op welke tv. Denk zelf dat het meer met de tv te maken heeft, dan met de console en het spel.