Wie al een beetje heeft zitten opletten is kan erover meepraten dat er meer en meer games ingame reclame bevatten, specifiek bedoeld om bepaalde producten of games bij de gamer onder de aandacht te brengen. Dit is een ontwikkeling die volgens uitgevers nog lang niet op z'n einde is. Men heeft al plannen naar buiten gebracht om in games met een internet verbinding om de zoveel tijd reclame die in levels te zien is te updaten.

Het lijkt erop dat deze tijd eindelijk aangebroken is. Met de nieuwste update van SWAT 4 worden blootgesteld aan nieuwe reclame die eerder nog niet was te zien. Nu is ongepaste reclame niet meer dan een kleine irritatie, maar het blijkt dat met deze patch ook persoonlijke informatie wordt ingewonnen over het gedrag van de gamer. De maker van de site Nationalcheeseemporium is na het analyseren van stukken code van de update tot de conclusie gekomen dat wordt doorgegeven hoeveel tijd iemand spendeert met het bekijken van een specifieke reclame poster in de game. Het is de vraag of hiermee niet een stap in de verkeerde richting wordt gedaan door Vivendi Universal, de publisher van de game. De kans is groot dat dit soort geheimzinnige manieren van informatie inwinnen bij velen in het verkeerde keelgat schiet. Big Brother is watching you?