Nieuws
Fortnite

Rechtszaak tussen Epic en Apple kan gevolgen voor consoleboeren hebben

Apple Store zou niet veel anders zijn dan de digitale winkels van Sony, Microsoft en Nintendo

Geschreven door Michel Musters op
De lopende rechtszaak tussen Epic Games en Apple kan serieuze gevolgen hebben voor consoleboeren als Nintendo, Sony en Microsoft.

Dat meldt Yvonne Gonzales Rogers, de rechter die zich over de zaak tussen Epic en Apple ontfermt, in nieuwe documenten van de rechtszaak die eind vorige week naar buiten werden gebracht, aldus VGC. De rechtszaak draait om het feit dat Epic Games een manier vond om Fortnite-spelers op iPhone al het geld aan Epic zelf over te laten maken. Dat terwijl het de norm is om dertig procent van de omzet naar Apple over te maken.

Volgens Gonzales Rogers verschilt de tactiek van Apple niet met de gesloten online winkels van Sony, Microsoft en Nintendo op hun uitgebrachte consoles. "Sony, Nintendo en Microsoft hebben soortgelijke gesloten platformmodellen als Apple, waarbij de hardware, het OS en de digitale markt exclusief zijn voor de platformhouder."

Gonzales Rogers vervolgde: "Een uiteindelijke uitspraak moet goed geïnformeerd zijn wat betreft de impact van dit gesloten winkelmodel, gezien het feit dat dit serieuze gevolgen kan hebben voor Sony, Nintendo, Microsoft en hun consoles."

Eerder kreeg Epic Games in de rechtszaak geen gelijk toen het vroeg of Fortnite weer op de Apple Store mocht komen te staan. Aan de andere kant mag Apple ontwikkelaars geen Unreal Engine-ondersteuning ontzeggen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Housemarque-platformer Outland staat weer op Steam Doctor Who: The Edge of Reality aangekondigd
17

Reacties op: Rechtszaak tussen Epic en Apple kan gevolgen voor consoleboeren hebben

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    FishSt1ck

    • 12 oktober 2020 14:52
    @niqomipa
    Had al eerder ergens gelezen dat de 30% het standaard tarief is voor fysieke winkels. Echter moeten die ruimte beschikbaar maken voor producten, zorgen voor distributie naar de winkel en ze moeten personeel betalen om de winkel draaiende te houden. Voor digitale verkoop is die 30% onzin en al die bedrijven blijven al jaren naar elkaar wijzen dat anderen het ook zo doen, zonder daadwerkelijk toe te kunnen lichten waarom die kosten dan precies zo hoog moeten zijn.

    Het aspect van het openstellen voor andere stores wat Epic ook in eerste instantie probeerde te bereiken ben ik het niet mee eens. Daar vind ik wel dat de bedrijven nu hun eigen beveiliging en kwaliteitscontrole hebben en nog steeds geld mogen verdienen aan spullen die op hun platform verkocht worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    HunterSeeker

    • 12 oktober 2020 09:31
    @niqomipa met mn adblocker heb ik nergens last van. Waarschijnlijk heb je die niet omdat je de site wilt steunen omdat reclames hun inkomsten zijn. Dat kan ik begrijpen maar ik doe er niet aan mee ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 12 oktober 2020 09:49
    Heb je een adblocker voor Chrome (iOS)? Heb al bijna een week lang hetzelfde probleem als niqomipa en ben al 'n keer een reactie kwijtgeraakt doordat dat ding ineens m'n scherm vulde en ik 'm niet meer weg kon krijgen. Zit sterk te twijfelen om m'n nieuwsfix ergens anders te halen, want dit is echt een dikke middelvinger naar je lezers toe.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    armilo-theus

    • 12 oktober 2020 10:34
    @denver Ik gebruik Brave Browser die heeft een ingebouwde adblocker en elke ad wordt naar de void gestuurd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Lavandou

    • 12 oktober 2020 11:07
    @niqomipa "(zo ben ik van het weekend hier nog uitgescholden voor ‘oetlul’ maar geen moderator die daar even op inhaakt)."

    Ah jochie toch, jij hebt het zo zwaar op dit forum.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Yakuo

    • 12 oktober 2020 11:27
    Edit: schelden is niet nodig -Gamer.nl-redactie

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    iApple

    • 12 oktober 2020 11:44
    @niqomipa

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 12 oktober 2020 09:55
    Consoleboeren? Worden consoles gefokt, gekweekt of geteeld? Consoleboer is zover ik weet geen woord. Geen idee wat er wel bedoeld wordt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MichelMusters

    • 12 oktober 2020 10:34
    @denver Wordt wel vaker gebruikt wanneer er gesproken wordt over bedrijven die consoles ontwikkelen, oftewel Sony, Microsoft en Nintendo. Heb het in ieder geval niet zelf verzonnen ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MichelMusters

    • 12 oktober 2020 10:54
    @niqomipa Heb ik dit weekend al gedaan in de reacties! Zie hier: https://gamer.nl/artikelen/column/ik-mis-microtransacties-in-star-wars-squadrons/

    Ik heb hier ook geen controle over als freelance schrijver, maar heb het meteen doorgegeven aan de hoofdredactie die het weer met techniek doorneemt. Hopelijk dus snel opgelost. Bedankt voor je geduld!!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MichelMusters

    • 12 oktober 2020 10:56
    @niqomipa Nou ja, het is maar net wie het eerste een dergelijke reactie spot, natuurlijk! In dit geval was ik het blijkbaar. Ik ben het overigens helemaal met je eens dat het moderaten veel beter moet kunnen!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    armilo-theus

    • 12 oktober 2020 10:36
    @denver Consoles worden gefokt dat weet je toch er zijn nu zoveel andere rassen. xD. Ok weer serieus weer ik zou ook niet weten waar dit opeens vandaan komt. Rare verwording.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 12 oktober 2020 10:50
    @denver Of het correct Nederlands is weet ik niet hoor. Maar ik heb het woord toch echt al wel vaker gehoord.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Paxopoxo

    • 12 oktober 2020 11:47
    @darkmanwls Lijkt wel correct Nederlands te zijn. Wist dit ook niet maar dit geeft Van Dale aan.

    boer (de; m,v; meervoud: boeren)

    1 iem. die een agrarisch bedrijf leidt; = agrariër: lachen als een boer die kiespijn heeft zuurzoet; wat de boer niet kent, dat eet hij niet afkeurend commentaar op iem. die al te kieskeurig is; de boer op gaan eropuit gaan om te verkopen, lezingen te houden enz.

    2 (beledigend) iem. zonder manieren; = lomperd, kinkel

    3 naam van een speelkaart: schoppenboer

    4 (in samenstellingen) verkoper, leverancier: groenteboer, melkboer

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MichelMusters

    • 12 oktober 2020 11:51
    @Paxopoxo Jup!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robert-Frans

    • 12 oktober 2020 12:34
    @darkmanwls Het is een vrij normale term inderdaad, om op meer populaire wijze een producent van iets aan te wijzen. Zo gebruik ik zelf ook nog weleens 'energieboer' voor energiebedrijven die mij aan de deur lastigvallen. En iemand die ik kende, noemde zich heel droog gifboer, daar zij bij een bedrijf werkt(e) dat agrarische bestrijdingsmiddelen maakte.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 12 oktober 2020 22:45
    Nou, laat dat nou juist goed zijn, dat zou toch mooi zijn als de consoles ook eigenlijk opengetrokken worden. Wel is er toch een behoorlijk verschil vind ik tussen een iPhone/iPad of een console..