Nieuws

'Ratchet & Clank: Rift Apart zonder crunch ontwikkeld'

Insomniac-werknemers laten van zich horen

Geschreven door Michel Musters op
Meerdere ontwikkelaars van Insomniac Games hebben aangegeven geen overdreven lange werkdagen te hebben gemaakt om Ratchet & Clank: Rift Apart af te krijgen.

Game designer Grant Parker liet gisteren op Twitter weten: "Ratchet & Clank: Rift Apart heeft een gemiddelde Metacritic-score van 89. Ik kan niet voor heel het team spreken, maar ik heb geen één keer gecruncht. Tijdens de hele ontwikkeling had ik werkweken van veertig uur. Het is mogelijk om een geweldige game te maken zonder er onder te hoeven lijden."

De benaming 'crunch' wordt gebruikt om de periode tijdens game-ontwikkeling te beschrijven wanneer er uitzonderlijk lange werkdagen worden gemaakt - soms wel weken of maanden achter elkaar - om een game af te krijgen. In het weekend doorwerken is hier soms ook onderdeel van. Het is een veelvoorkomend probleem in de game-industrie, ook bij grote ontwikkelaars die voor bekende uitgevers werken.

Na de tweet van Parker liet ook Insomniac-animator Lindsay Thompson van zich horen. "Ik heb geen één keer gecruncht gedurende de gehele productie. Zo af en toe maakte ik het laat om iets af te krijgen, maar het was geheel crunch-vrij. Het is mogelijk. Het welzijn van het team bevordert de creativiteit."

Ratchet & Clank: Rift Apart verschijnt aanstaande vrijdag voor PlayStation 5. Gamer.nl beloonde het spel met een 8,5: "Er zal nog lang worden nagepraat over de vele technische hoogstandjes die in Ratchet & Clank: Rift Apart de show stelen. Voor dit grafische geweld koop je een PlayStation 5. Maar deze dwaze reis door dimensies gaat jong en oud ook verblijden met een zeer divers arsenaal aan wapens, leuke gadgets en tig aandoenlijke personages."

Dit artikel delen:

Lees meer

Golf Club: Wasteland aangekondigd Evil Dead: The Game wordt op de Summer Game Fest-show getoond
11

Reacties op: 'Ratchet & Clank: Rift Apart zonder crunch ontwikkeld'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Markus88

    • 9 juni 2021 11:50
    Heb de game al sinds de laatste trailer in de pre order staan. Heb er heel veel zin in en wat ziet het er machtig mooi uit! Blij om te horen dat het team de game heeft kunnen ontwikkelen onder "normale" condities! 👌🏻

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Markus88

    • 9 juni 2021 23:38
    @myrrmyrr Okeeeeeeeee dan bot! :P

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Tonne

    • 9 juni 2021 11:59
    Heel tof.
    Maar hoe krankzinnig is het dat we een bedrijf nu prijzen voor het niet slopen van hun werknemers.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Meppie

    • 9 juni 2021 13:17
    @Tonne naja, ze laten dus wel even zien dat het kan. Meer een schop naar andere developers.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Tonne

    • 11 juni 2021 09:31
    @Meppie Dus moeten we hun belonen met het behalen van het absolute minimum? Deze game is gemaakt zonder het mentaal vernietigen van werknemers zou geen lof moeten zijn, dat zou de norm moeten zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 9 juni 2021 13:28
    Groot verschil is natuurlijk wel dat de complexiteit van een open wereld RPG zoals Cyberpunk vele malen groter is dan deze game.
    En dan hebben we het nog niet eens over de grootte van de game

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ardyn

    • 9 juni 2021 14:38
    @Ziminar Uhm… ben je bekend met de geschiedenis van de fracnhise? R&C is een befaamde fracnhise voor crunch. Juist omdat deel 3 met zoveel crunch gemaakt was, kreeg het management van Insomniac alles ondersteboven gooien zodat het nooit meer zoals toen zou gebeuren.
    En Cyberpunk had veel minder crunch kunnen hebben als het management gewoon haar werk goed had gedaan en developers niet werden opgezadeld met onmogelijke taken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Baukereg

    • 9 juni 2021 16:34
    @Ziminar Dat is uiteraard geen excuus om wel te crunchen. De oorzaak bij cyberpunk is falen van management, niet de grote van het spel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Sparky

    • 9 juni 2021 13:46
    Als Xbox-series S bezitter ben ik best een beetje jaloers op de PS5 bezitters met deze game. Hopelijk komt Xbox binnenkort ook met zulke exclusives?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Improv

    • 9 juni 2021 14:01
    @Sparky als series x bezitter ben ik het geheel met je eens! Met phil aan het roer komt dat vast goed

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ardyn

    • 9 juni 2021 14:39
    Ik heb echt wel weer zin in R&C nu… maar heb geen PS5. :'(