Rare wilde de avatars die spelers kunnen maken sinds de lancering van de nieuwe Xbox Experience al op de lancering van de Xbox 360 hebben, maar dat lukte uiteindelijk niet meer.

Het Britse Rare heeft de avatars verzonnen. Studio manager Mark Betteridge: "Het concept bedachten we al zo'n vier jaar geleden. We wisten hoe hardcore en technologisch de originele Xbox over kwam, dus iedereen was het er over eens dat de nieuwe console een vriendelijk, open uiterlijk moest hebben. Het was gewoon de juiste weg om in te slaan."

Hoewel derde partijen de avatars kunnen gebruiken voor hun games, wil Rare het concept van avatars zelf bezitten. "Als alleenstaande producten, dus zonder dat ze in games voorkomen, willen we eigenaar zijn van de avatars. We denken dat het echt steeds groter gaat worden, dus er zijn grote kansen hier."

Ook in Japan ziet Betteridge kansen. "Men vindt deze creatieve oplossingen voor een digitale gemeenschap leuker in Japan dan agressieve concepten als 'ik maak iedereen af en neem de wereld over'. Zeven of acht jaar geleden waren we nog bij Nintendo, dus we hebben een hoop ervaring met die markt. De stijl van avatars werkt over verschillende grenzen. We verwachten dat de avatars zeker populair worden in Japan."