Rare verkleint artistieke afdeling | Gamer.nl

Rare verkleint artistieke afdeling | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

"We kunnen bevestigen dat een klein aantal medewerkers van Rares artistieke afdeling is ingelicht over het feit dat het risico van ontslagen aanwezig is", meldt een medewerker van Microsoft. "Ondanks dat ontslagen nooit gemakkelijk zijn, maken deze organisatorische veranderingen deel uit van een lopende strategie en operationele planning die in de regel voorkomen bij het ontwikkelen van een titel. We werken nauw samen met de betrokken medewerkers om ze zo goed mogelijk te ondersteunen tijdens deze transitie en helpen ze met het solliciteren naar andere banen binnen Microsoft. Ondanks dat we geen exacte cijfers mogen bespreken kunnen we wel bevestigen dat er minder mensen bij betrokken zijn dan op het moment beweerd wordt."

42 medewerkers van de vestiging in Twycro , Engeland, zou zijn meegedeeld dat hun baan in gevaar is en dat ze de mogelijkheid hebben om op 23 leidinggevende functies te solliciteren in het nieuwe kantoor in Birmingham. Dat meldt een anonieme bron aan Edge. Dit zou betekenen dat 19 mensen de studio moeten verlaten. Onder Europese wetgeving kunnen er maximaal 19 mensen in een keer worden ontslagen, zonder dat daar een volledig consultatieproces voor nodig is. Volgens een tweede bron van Edge is er echter wel sprake van een consultatieproces, dit zou er volgens hem op wijzen dat de banen van minimaal 20 medewerkers op de tocht staan.

Uitbesteding

Edge' bronnen beweren dat de fulltime medewerkers zullen worden vervangen door freelancers met een kortetermijncontract. Dit "Hollywood-model" komt steeds vaker voor bij gamestudio's. Ze hebben minder mensen fulltime in dienst en besteden een deel van de game-ontwikkeling uit aan externe studio's. Een van Edge' bronnen denkt dat de ontwikkeling van Kinect Sports samen wordt gedaan met Big Park, de ontwikkelaar van Kinect Joy Ride.

Het werken met freelancers is aanzienlijk goedkoper in tijden dat er weinig aan projecten wordt gewerkt. Bovendien is het wettelijk gezien moeilijk om fulltimers te ontslaan, dat is met werknemers met een tijdelijk contract een minder groot probleem.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou