Nieuws
GoldenEye 007

Rare: 'GoldenEye-heruitgave mogelijk maken duurde langer dan gewild'

Ontwikkelaar had de game eigenlijk mee willen leveren met Rare Replay in 2015

Geschreven door Michel Musters op
Volgens ontwikkelaar Rare duurde het langer dan gewild om de aankomende heruitgave van GoldenEye 007 mogelijk te maken.

Dat meldde Rare-baas Craig Duncan tijdens een GI Live-panel afgelopen week (via NintendoLife). Hij vertelt daarbij dat het eigenlijk de bedoeling was dat het spel in 2015 in Rare Replay had gezeten.

"Om eerlijk te zijn duurde het langer dan we hadden gewild. We probeerden er voor te zorgen dat de game in 2015 bij Rare Replay zat, wat Rare's dertigste jubileumjaar is."

Hij vervolgt: "Je kunt je voorstellen dat het een complexe situatie is met de licenties. Er waren veel gesprekken met onze vrienden bij Nintendo, de mensen bij MGM, de mensen bij Xbox, en we bleven maar praten tot het mogelijk was. Het is uiteindelijk gelukt, dus daar ben ik trots op."

Eerder deze maand werd onthuld dat de Nintendo 64-shooter GoldenEye 007 naar Nintendo Switch Online en Xbox Game Pass komt. Het lijkt daarbij om twee verschillende versies van de game te gaan. GoldenEye 007 op Switch Online lijkt een overzetting te worden van de N64-games zonder extra toeters of bellen, maar met een online multiplayer. De Xbox Game Pass-versie wordt echter opgepoetst en heeft een 4k-resolutie, maar heeft alleen lokale multiplayer. Een releasedatum voor beide versies is nog niet bekend.

Er gingen al jaren geruchten over een mogelijke heruitgave van de Nintendo 64-game GoldenEye 007. Vanwege verschillende licentiehouders is de game nooit opnieuw op een ander platform uitgegeven. Rare, dat inmiddels onderdeel is van Microsoft, ontwikkelde de game, maar ook Nintendo en MGM hebben rechten in handen. 

GoldenEye 007 verscheen in 1997 op de Nintendo 64 en is gebaseerd op de James Bond-film GoldenEye. De game stond bekend om de voor die tijd realistische schietactie. Naast een campagne bevatte het spel ook een lokale multiplayermodus voor vier spelers, die gretig aftrek vond.

Dit artikel delen:

Lees meer

The Callisto Protocol-video hint naar aankondiging deze week BlazBlue-maker Toshimichi Mori is weg bij Arc System Works
11

Reacties op: Rare: 'GoldenEye-heruitgave mogelijk maken duurde langer dan gewild'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Snoop213

    • 26 september 2022 12:16
    Gewoon een luie remaster. Grafisch kan deze game echt niet meer dit schreeuwde om een remake als je al iets met deze game wil doen. Je merkt sws dat Rare geen liefde meer heeft voor hun oude ips..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Tokumei

    • 26 september 2022 13:14
    @Snoop213 De gameplay is ook zwaar verouderd. Bij Goldeneye gaat het alleen maar om het herbeleven van de originele ervaring. Dat het in 4k draait met een betere framerate is alles wat nodig is. Ook vind ik dat rare replay het tegenovergestelde bewijst wat betreft de oude IPs. Welke andere developer heeft zoveel moeite gedaan om hun geschiedenis beschikbaar te maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snoop213

    • 26 september 2022 13:27
    @Tokumei Ik bedoel meer dat ze geen interesse meer hebben om nieuwe delen uit te brengen in oude franchises. Zoals Banjo kazooie, conker en ook bijvoorbeeld Perfect Dark die ook door een andere Studio gemaakt wordt. Als je echt liefde hebt voor je franchises dan zou je niet toestaan hoe er tot op dit moment met Banjo kazooie gebeurt. En zelf een nieuwe maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 26 september 2022 19:13
    @Tokumei het krijgt op xbox duel stick controles, dus benieuwd hoe het nu voelt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Tokumei

    • 27 september 2022 11:14
    @hulstpower Oh echt? Daar ben ik dan ook benieuwd naar idd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 27 september 2022 11:25
    @Tokumei ja dit stond in bericht van xbox en rare, switch heeft dit weer niet want heb daar niks van gehoord

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TomKauw

    • 26 september 2022 13:32
    @Snoop213 Ben ik het niet mee eens. Rare heeft hun oude IP's juist behoorlijk hoog zitten. Rare Replay was daar al een mooi blijk van, maar ook bij de ontwikkelstudio zelf: echt overal hangen relieken en prijzen uit Rare's verleden.

    Echt wie je ook spreekt binnen Rare; ze zijn ontiegelijk trots op wat er daar allemaal ontworpen is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 26 september 2022 13:38
    @TomKauw snoop heeft gelijk rare heeft zelf gezegd dat ze geen oude ipeer willen maken maar juist nieuwe ip

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snoop213

    • 26 september 2022 14:11
    @TomKauw Ja maar ze laten hun Ips zoals Banjo kazooie behoorlijk doodbloeden. Dus dat zou als ze echt liefde hadden voor hun ips hadden ze de handen ineen geslagen daar. En niet Everwild gaan ontwikkelen maar een nieuwe Banjo kazooie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TomKauw

    • 26 september 2022 14:30
    @Snoop213 Dat ze nu niet actief aan een Banjo-Kazooie werken, wil niet zeggen dat ze hun verleden vergeten zijn.

    Het is jammer dat die franchise stilligt, maar de visie is nu gewoon op nieuwere concepten gericht. Zie ook de passie die in Sea of Thieves zit: Rare doet echt iets nieuws, met ontiegelijk veel passie. Ik gun ze dat stukje creatieve vrijheid wel, zeker nadat Microsoft de studio een aantal mindere jaren maar wat projecten toewees.

    Dit vul ik dan misschien zelf een beetje in, maar ik denk dat ze oudere franchises pas weer aanraken als ze echt nieuwe en interessante concepten eromheen bedenken. Het voelt alsof ze liever organisch op dat soort ontwikkelingen terecht willen komen, dan maar een Banjo-Kazooie te 'forceren' omdat fans het willen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snoop213

    • 26 september 2022 14:43
    @TomKauw Die creatieve vrijheid gun ik ze ook. Maar het werkt op dit moment niet want Everwild ligt op zijn gat. En ook met Banjo Kazooie kun je creatieve vrijheid in los laten . Kijk maar hoeveel creativiteit erin een Mario Oddysey zit. Maar goed ik hoop dat de geruchten waar zijn en dat iemand anders de serie de liefde aan het geven is die de serie verdient. Maar het moet toch Greg Mayles de orginele bedenker van Banjo kazooie toch aan het hart gaan hoe de serie er nu aan toe is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.