Nieuws
Boss Key Productions

Radical Heights-ontwikkelaar Boss Key Productions gesloten

De studio achter LawBreakers en Radical Heights is niet meer

Geschreven door Michel Musters op
Ontwikkelstudio Boss Key Productions is gesloten, zo meldt mede-oprichter Cliff Bleszinski.
Dat laat hij weten op Twitter. "Vanaf vandaag bestaat Boss Key Productions niet meer." Hij legt in een statement uit hoe hij vier jaar geleden de studio oprichtte met als doel om een ontwikkelaar van wereldklasse te vormen.


De eerste game van de studio was LawBreakers, een betaalde multiplayershooter die vorig jaar verscheen. De game behaalde echter bij lange na niet het succes dat men voor ogen had. Eerder dit jaar werd de battle royale-game Radical Heights uitgebracht als Early Access-titel, volgens Bleszinski een "laatste poging" om meer spelers te vergaren.

Ondanks dat de game meer spelers leek te hebben dan LawBreakers, was het succes "te klein en te laat", zo meldt Bleszinski. Hij laat weten dat hij voor nu even tijd voor zichzelf neemt om te reflecteren en zich bezig te houden met zijn familie.

De servers voor Radical Heights blijven voorlopig overigens open, al is niet duidelijk voor hoe lang precies.

Dit artikel delen:

Lees meer

id Software en Avalanche Studios werken samen aan Rage 2 Gerucht: Retro Studios werkt aan Star Fox: Grand Prix
10

Reacties op: Radical Heights-ontwikkelaar Boss Key Productions gesloten

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • fonsrutte

    • 15 mei 2018 08:49
    Dat hebben we natuurlijk allemaal van mijlenver aan zien komen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 15 mei 2018 11:03
    Radical Heights was echt al zo'n stuiptrekking en wanhoopsdaad, dat ik het nog lang heb vinden duren. Verschrikkelijk voor de medewerkers.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 15 mei 2018 12:06
    Ooooooookeeeee, dus Radical Heights is inderdaad echt met de laatste beschikbare financiële middelen de markt opgegooid in de hoop nog ergens wat geld vandaan te trekken.

    Vraag me af hoe groot het geldelijke gat is dat door dit faillissement wordt gegenereerd.

    Quote: Ondanks dat de game meer spelers leek te hebben dan LawBreakers,……..
    A: Ook niet echt lastig, LawBreakers had op een gegeven moment een average player number van minder dan 10 man per dag.

    http://steamcharts.com/app/350280

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 15 mei 2018 13:02
    hopelijk leren developers hier nou eens van dat alleen maar in de hype springen (lawbreakers was een hero shooter, radical heights een battle royal) niet perse succes opleverd. Maar dat zal wel niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 15 mei 2018 13:19
    @darkmanwls Blizzard doet dit al zolang ze bestaan. Er zijn echter een aantal nuances die Blizzard aan kan brengen als bedrijf waar tijd en geld voor nodig zijn om een goed product tot stand te laten komen.

    Lawbreakers was echt een toffe game behalve de misschien wat grafische vlakke uitstraling. Stukken beter dan Overwatch bende waar iedereen los op gaat. Het lijkt erop dat het grote publiek de cartoonish zooi en de laagdrempeligheid (noobbende) behalve de fanbase die Blizzard al heeft leuker vind dan die van Lawbreakers jammer genoeg.

    Het was een totale fail om Lawbreakers als koop product uit te brengen ipv f2p (met packs of cosmetics die je kunt kopen) als er populaire en goede hero shooters zijn waar behalve dat Lawbreakers zeer weinig media aandacht ontving of opzette. De studio kan wel games maken alleen voert de executie op verschillende vlakken ervan niet goed uit in de huidige markt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 15 mei 2018 13:48
    @004 " Blizzard doet dit al zolang ze bestaan"
    Daarmee doe je Blizzard wel een beetje tekort vind je niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 16 mei 2018 00:53
    @fonsrutte Ik bedoel het niet slecht, Blizzard heeft zelf games ontwikkeld alleen is ook erg goed in al bestaande concepten met hun eigen visie uitwerken waar top games uitkomen. Ik geef alleen aan dat grote en kleine ontwikkelaars dit al sinds de eeuwigheid doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 15 mei 2018 20:28
    @004 Waar was warcraft 1 op gebaseerd? Waar was diablo 1 op gebaseerd? Lost vikings?, rock & roll racing? Alleen al het feit dat Overwatch een mega succes is en lawbreakers niet zegt toch wel iets over de game. Dat jij toevallig lawbreakers beter vond maakt dat niet ineens de waarheid. Bovendien was lawbreakers ook gewoon laat in de strijd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 16 mei 2018 01:09
    @darkmanwls Daar heb je gelijk in alleen zijn veel van hun grote titels gebasseerd op al bestaande concepten waarvan ze hun eigen versie gemaakt (wat stuk voor stuk toptitels zijn qua kwaliteit) hebben waarvan ze slim inzagen en insprongen op populaire genres.

    Als je kijkt naar speelplezier is dit voor iedereen anders indd alleen als je kijkt naar de game mechanics en modes dan vind ik Blizzards games ondanks dat het goede games zijn toch wel wat achterblijven (behalve hun RTS games die uit hun eigen hoed getoverd zijn en WoW waar wederom Blizz een al bestaand genre hun eigen visie van op maakte en hierin de markt tot vandaag de markt domineert), Heroes of the Storm t.o.v. andere moba`s. HS ten opzichte van diepgaandere deckbuilders en Overwatch tegenover in dit geval Lawbreakers wat sneller was, meer skill vereisde en meer diepgang had qua gameplay. Het speelde ook lekkerder, flexibeler etc etc etc.

    En marketing en het businessmodel bepaald voor een groot deel het succes van een game. Voor GTA5 waren dus ontwikkelingskosten van de totale game geloof ik een fractie van het budget dat ze uitgeven hebben aan marketing. Sommige producten zijn erg goed alleen missen op andere punten waardoor het mis gaat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jurry1984

    • 15 mei 2018 13:36
    Als microtransacties belangrijker zijn dan textures van gebouwen weet ik genoeg

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord